بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

عدم درک مسئولین از اصل" اعتماد" بورس

مسئولین و سیاست گذاران درکی از شخص سرمایه گذار در بازار سرمایه نداشته و از اصل "اعتماد" سرمایه گذار به سیاست‌های بازار بی اطلاع است. 
کد خبر : ۲۲۵۵۸۶
عدم درک مسئولین از اصل
 
روزبه شریعتی، مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در بررسی بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: طی هفته اخیر مسائل ایجاد شده مابین سازمان خصوصی سازی، وزیر نفت و وزیر اقتصاد همگی باعث شد مشکلات دارا دوم رقم بخورد. 

وی ادامه داد: نکته مهمی که مسئولین سیاسی در خصوص بازار سرمایه نمی‌دانند این است که بورس علاقمند به ثبات و منطق بوده و مایل است با این رویه ثابت اعتماد سرمایه گذار را جلب کند. در شرایط از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاری که با پذیرش درصد ریسک نسبت به سود بانکی (که به محدوده ۲۰ درصد رسیده) دو نشانه را می‌توان دنبال کرد: اینکه مسئولین و سیاست گذاران درکی از شخص سرمایه گذار در بازار سرمایه نداشته و از اصل "اعتماد" سرمایه گذار به سیاست‌های بازار بی اطلاع است. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عدول از پروسه بانکی و ثبات بر ۱۵ درصد، عدم استقبال از اوراق جدید دولت، عدول بانک مرکزی از پافشاری بر نرخ خود و رسیدن اوراق به محدوده ۲۰ درصد و افزایش قیمت دلار که متوقف شد، همه بهانه بازار برای اصلاح شد و اتفاقات روز چهارشنبه هفته گذشته که دارا دوم و سهام عدالت به دلیل کج سلیقگی برخی افراد در کارگزاری‌ها، با فروش قابل توجهی مواجه شد، می‌توانست رخ نداده و جو مثبت بازار روز سه شنبه ادامه دار باشد که این اتفاق نیفتاد. 

مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار روند بازار را غیر قابل پیش بینی ندانست و گفت: مجموع اتفاقات ذکر شده، اتفاق خوب سیاسی و عدم تمدید تحریم تسلیحاتی، زمزمه انجام مذاکرات و گشایش اقتصادی همگی باعث شد بازار از روند ابتدایی خود که رو به رشد و تحت تاثیر افزایش قیمت دلار، تورم انتظاری و کاهش سود بانکی است، عدول پیدا کرده و چشم انداز شرکت‌ها براساس ارزش جایگزینی و دلار ۳۵ هزار تومانی کاهش یابد. 
 
بورس خود را  در برزخ قرار داده است
شریعتی بازار سرمایه را در "برزخ " دانست و عنوان کرد: بورس خود را در این برزخ قرار داده و منتظر سمت و سوی اتفاقات سیاسی طی دو ماه آینده خواهد ماند. بهبود شرایط و از بین رفتن تنش ها، کاهش انتظارات تورمی را رقم زده و بازار سرمایه از روش "ارزش گذاری براساس تورم و دلار بالا" به سمت " تحلیل " رفته و عواملی، چون گشایش اقتصادی و بهبود نقشه ارزی را به دنبال خواهد داشت. 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اضافه کرد: روند منفی، متعادل بازار امروز نیز طی خواهد شد، اما اینکه شاخص بتواند سقف ۲ میلیون واحد را با قدرت رد کند، امری بعید بوده و به نظر می‌رسد در محدوده ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نوسانات خود را حفظ کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نرخ سود بالای ۲۵درصد بانکی، طمع یا حیله ...

تا سقف ۵میلیون تومان و تخفیف ۲۰درصدی؛

چشم بورس به دارا دوم روشن شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

فروش اوراق نفتی باید جای خود را به فروش نقدی بدهد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
باید این را ان مزخرف گویان حباب و قمار خانه خواندن بورسی جواب دهند بار ها سهام داران ان اینگونه موضعگیری های اشخاص بیسواد و با غرض که اکثرا دلالهای بازار های رقیب بودن هشدار داده بودن که حباب گویان و قمار خانه خواندن بورس جز فاجعه اقتصادی و تخریب بورس چیزی ندارد و به مسئولین هشدار داده بودن که جلوی این اشخاص سود جو و بیسواد را بگیرد که کار انها باعث ترس مردم و فرار نقدینگی میشود از ان طرف هم عده ایی فکر می کنن شرایط بورس مثل گذشته است که هر وقت خواستن به بازار استراحت و اصلاح های من داروری که در هیچ کجای بورس دنیا وجود ندارد بدهند و بدون در نظر گرفتن ارزش سهام تر و خشک باهم بسوزد که این اختلاف بار ها گفته شده و از شفافیت فقط صحبت می کنن و لی باز بورس بر همان پاشنه گذشته می چرخدنمونه ان سهام خودرویی بتنهایی که نقش اصلی در رسیدن شاخص به 2میلیون را داشت و سهام های دیگر باید جور ان را بکشند و فریاد شاخص 2 م 2م سر دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
بورس ما از داخل انکولک میشه هیچ ربطی هم به این داستانها و......ندارد......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
کاش قوه قضائیه محترم به این امور دخول می کرد و ریشه اصلی این ماجرا را برملا می کرد تا آقایان با احساسات مردم بازی نکنند. دولت از افزایش بی رویه عرضه ها می گوید وبعد مدعی هم اصلاح هست . خیلی ها دانشجو و بیکار ند که با بدبختی و قرض به امید تشویق های واهی دولت قدم تو بورس گذاشتند . از صدا و سیما خواهش می کنم دیگر تبلیغ بورس را نکند تا عده بیشتری دچار این بدبختی نشوند این اسمش اصلاح نبود ریزش و سقوط بود و آقایان دولتی خودشان خوب این را می دانند . به راستی آیا سازمان بورس می داند چرا برای خرید عرضه اولیه ها یا غیره یک عده از ترفند سرخطی استفاده کنند چرا اجازه استفاده از ربات و یا نرم افزارهای آنچنانی می دهند که مردم عادی نتوانند خرید بزنند و چرا کارگزاری ها اینقدر آزادی در پیش خرید سهام دارند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
سلام چهل سال بورس زیر صدهزار بود ودلار ومسکن خودرو تجارتی املاک میلیونی الان که جنماه است بورس شاخص قلاب ملیونشدهاست مسکن ودلار خودرو املاک تجارتی میلیاردی شدهاند با این شیوه مدیریت منتظر جه حوادث یا پاداشهای هستید مستحق هستبه پاداش یا مستحق عذاب همکانی عقل کجاست دل کجاست منطق کجاست
سعید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
همین شاخص تععین کردن مثلا 1800 تا2 میلیونی که این اقا اعلام میکنه خودش ی جورایی غیر کارشناسیه مگه میشه برای بازار دامنه نوسان تععین کرد چه متغیری کاهشی شده ایا قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو یا فولاد کاهش پیدا کرده.اقای کارشناس وقتی شما ی نیروگاه رو با3000 تومن عرضه اولیه میکنید شرکتها و بانکهای سرمایه دار تر از اون مگه میشه قیمتش کمتر از اون باشه؟