بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مدرسه تابستانه مالی، دریچه ای رو به بازار سرمایه

بنا داریم دانش اولیه در مورد بازار سرمایه و نهادهای مرتبط به این بازار و مکانیزم مربوط به خرید و فروش در بورس کالا را مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر : ۲۲۵۹۳۷

به گزارش بورس نیوز برای سرمایه گذاری در بورس، پیش از هر چیز باید به مقوله آموزش پرداخت. دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با حضور اساتید مطرح مالی اقدام به برگزاری دوره های جامع آموزشی تحت عنوان مدرسه تابستانه بورس کرده است.

مدرسه تابستانه مالی، دریچه ای رو به بازار سرمایه

مهدی صادقی شاهدانی رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با بورس نیوز در خصوص مدرسه تابستانه بورس بیان کرد: دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، مدرسه تابستانه ای تحت عنوان مدرسه تابستانه مالی برگزار کرده است‌. هدف این مدرسه مالی این است که کلیه علاقمندان به دریافت اطلاعات در مورد مسائل تخصصی و پایه ای بازار سرمایه، پشتیبانی شوند و اطلاع رسانی های لازم در خصوص این بازار و همچنین نهادهای مرتبط با آن را به انجام برساند. در این مدرسه تابستانه مالی، دو محور اساسی مد نظر قرار می گیرد که احتمالا مخاطبان متفاوتی هم خواهند داشت.

وی افزود: محور اول بحث های پایه ای مربوط به بازار سرمایه است. در اینجا آشنایی ابتدایی برای کلیه علاقمندان به شناخت بازار سرمایه و نهادهای نظارتی مرتبط سازمان بورس و اوراق بهادار و وظایف این نهاد، انجام گرفته و اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. در مجموع ، بخش اول شامل شناخت اولیه و آشنایی ابتدایی با بازار سرمایه بوده و افرادی که در این دوره حضور داشته باشند، دانش مالی ابتدایی در مورد بازار سرمایه و نهادهای مرتبط با آن را کسب می کنند.

صادقی شاهدایی در معرفی دوره دوم این مدرسه تابستانه مالی گفت: بخش دوم مدرسه تابستانه مالی مربوط به بورس کالا است. همانطور که می دانید در مجموعه بازار سرمایه، نهادهای مختلفی فعال هستند که هر یک از این نهادها، وظایف خاص خود را هم بعهده دارند. یکی از این نهادها، بورس کالا است که اتفاقا نهاد بسیار تاثیرگذاری است. از طریق بورس کالا می توان شفافیت معاملاتی ایجاد کرد و نگرانی های همیشگی در مورد اختلاف قیمت تولیدکننده با قیمت مصرف کننده را که ممکن است شکاف بسیار زیادی داشته باشد و هزینه گزافی ایجاد کند و موجب شود یک کالا با قیمت بالاتر به دست مصرف کنندگان برسد؛ برطرف کند. بعنوان مثال اشخاصی که تقاضای نهاده های تولید را دارند، مواقعی که در بازار سنتی خرید می کردند، قیمت کالا با قیمت مطلوب تولیدکنندگان فاصله داشت و هزینه واسطه گری بسیار قابل توجهی را متحمل می شدند‌. بورس کالا تلاش می کند ضمن ایجاد شفافیت در قیمت کالاها و کاهش هزینه های واسطه گری، شرایطی را برای خریداران کالا و همچنین فروشندگان کالا فراهم کند که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع خریداران و متقاضیان کالاها خواهد بود. بورس کالا سالیان متمادی است که فعالیت خود را در کشور ما آغاز کرده و به تولیدکنندگان و متقاضیان کالا، خدمات می دهد.

وی اضافه کرد: در مدرسه تابستانه بورس، بنا داریم مکانیزم مربوط به خرید و فروش در بورس کالا را مورد بررسی قرار دهیم و کلیه علاقمندانی که قصد تامین کالا از طریق بورس کالا را دارند، و همچنین تولیدکنندگانی که مترصد عرضه محصول خود در این بازار بدون مداخله واسطه ها و با قیمت منطقی و مناسب را دارند، با این بازار آشنا کنیم. بورس کالا می تواند قیمت های منصفانه را در بازارهای کالا و نهاده های تولید تعیین کند. بنابراین میتوان گفت تقویت بورس کالا، پایانی بر واسطه گری های بی مورد بوده و امیدواریم مدرسه تابستانه مالی بتواند مکانیزم های حاکم بر این بازار و نحوه ورود و تعامل در این بازار را برای کلیه اشخاصی که علاقمند به فعالیت در این بازار هستند، قرار دهد. شرکت در این دوره ها برای عموم آزاد بوده و علاقمندان با پرداخت هزینه ای اندک، علاوه بر آشنایی با مفاهیم ارائه شده، هم محتوای هر دوره آموزشی و هم گواهینامه شرکت در آن دوره را در پایان دوره دریافت می کنند.

 

صادقی شاهدانی افزود: این دوره ها با توجه به شرایط کرونا، به صورت آنلاین برگزار می گردد و علاقمندان به شرکت در دوره های جامع آموزشی مدرسه تابستانه مالی از هر نقطه از کشور و حتی خارج از کشور امکان ثبت نام و حضور در این دوره های آموزشی را دارند. در گذشته، مدارس تابستانی متعددی برگزار کرده ایم که به صورت حضوری برگزار می شده؛ ولی برگزاری این دوره ها به شکل آنلاین، محدودیت حضور فیزیکی در کلاس ها را نداشته و تمام علاقمندان می توانند از خدمات این مدرسه تابستانه بهره مند شوند.

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با اشاره به سایر برنامه های دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) برای علاقمندان به فعالیت در بازار سرمایه، اظهار کرد: همچنین درصدد برگزاری مدارس تابستانه دیگری هم هستیم. مدرسه تابستانه تامین مالی از بازار سرمایه و مدرسه سیاست گذاری پولی هم به صورت آنلاین برگزار شده و تلاش می شود از طریق این مدارس تابستانه، مشاوره های مناسب هم در اختیار علاقمندان به حوزه های مختلف بازارهای مالی و حوزه های مختلف اقتصاد، ارائه گردد. شاید مدرسه تابستانه تامین مالی از بازار سرمایه، مخاطب عام نداشته باشد و برای اشخاصی جذاب باشد که به دنبال تامین مالی از بازار سرمایه هستند؛ ولی مدرسه تابستانه مالی، برای تمام آحاد جامعه جذاب خواهد بود و به شرکت کنندگان فرصت کسب دانش پایه مرتبط بازار سرمایه را می دهد.

صادقی شاهدانی در خاتمه تصریح کرد: علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق سایت و یا تماس با شماره 88081404 دفتر دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق، سوالات خود را در مورد مدرسه تابستانه مالی و سایر مدارس تابستانه مطرح کنند.

مدرسه تابستانه مالی، دریچه ای رو به بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
ارسال نظر