بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
در دوران کرونا حوزه نرم‌افزار بیشتر از همه کسب‌وکار‌ها آسیب دیده است.
کد خبر : ۲۲۵۹۷۳
آسیب بسیار زیاد حوزه نرم افزار در دوران کرونا
 
به گزارش بورس نیوز، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گزارشی را منتشر کرده و در آن به بررسی تبعات شیوع بیماری کرونا بر کسب‌وکار‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که از اواخر زمستان سال گذشته تا کنون کسب‌وکار‌های مرتبط با حوزه نرم‌افزار بیشتر از سایر کسب‌وکار‌های بخش فاوا آسیب دیده‌اند. 

بر همین اساس، شیوع ویروس کرونا ۷۱ درصد تاثیر منفی روی کسب‌وکار‌های دیجیتال داشته که این رقم برای خدمات فناوری اطلاعات و نرم‌افزار به ۸۶ درصد و برای حوزه‌های نیازمند حضور فیزیکی در محل کار به ۷۵ درصد رسیده است. سازمان نصر تهران در این گزارش عنوان می‌کند تعداد کمی از کسب‌وکار‌ها مانند فروشگاه‌های اینترنتی، سرویس‌دهندگان خدمات زیرساختی و آموزش الکترونیکی رشد قابل توجهی داشته‌اند و اغلب کسب‌وکار‌های حوزه آی‌تی کشور به دلیل تعطیلی کامل فعالیت‌های اقتصادی دچار بحران جدی شده‌اند. این سازمان در گزارش خود تاکید می‌کند که در صورت تداوم شرایط کنونی بسیاری از کسب‌وکار‌ها به تعطیلی کامل کشیده خواهند شد.

همچنین سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای به این نکته اشاره داشته که طرح‌های حمایتی دولت از کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از کرونا به همه کسب‌وکار‌ها تعلق پیدا نکرده است. طبق اطلاعات موجود، دولت در طراحی بسته‌های حمایتی برای اقتصاد «کرونازده»، جز معدودی از کسب‌وکار‌های حوزه فاوا، مانند خدمات‌دهندگان مجازی گردشگری و کسب‌وکار‌های سفارش آنلاین غذا، باقی کسب‌وکار‌های این حوزه را نادیده گرفته است. 

سازمان نصر نیز از برخی تصمیمات دولت مانند ممنوعیت ثبت سفارش برخی کالا‌های اساسی حوزه فاوا، از جمله لپ‌تاپ، سرور و پردازنده، و همچنین عدم تخصیص ارز به سفارش‌های ثبت شده در این حوزه، به ویژه برای تلفن همراه که در ایام قرنطینه به دلیل خانه‌نشینی مردم، دانش‌آموزان و دانشجویان، نیاز به آن به شدت افزایش یافت، انتقاد کرده است. این سازمان تصمیمات اشتباه دولت را ناشی از عدم آشنایی مسئولان دولتی با گستردگی صنعت فاوا و کسب‌وکار‌های آن اعلام کرده است.

گفتنی است با اشاره به آمار‌های رسمی از خسارت کرونا در گزارش، به بیان وضعیت اقتصاد کشور پس از کرونا از زبان آمار‌های ارائه شده از سمت سخنگوی دولت، رئیس سازمان تامین اجتماعی و مرکز آمار ایران و … پرداخته شده است.
 
در همین زمینه و بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، کسب‌وکار‌های فعال در زمینه گردشگری از کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی تراکنش‌ها در دوران کرونا خبر می‌دهند. از طرف دیگر شرکت‌های فعال در زمینه دورکاری و برگزاری جلسات و کلاس‌های آنلاین، افزایش ۵۰ تا ۴۰۰ درصدی تراکنش را تجربه کرده‌اند؛ درحالی که شرکت‌های برگزارکننده رویداد و جلسات حضوری بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد کاهش تراکنش داشته‌اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر