بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مدیر عامل هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی "شستا" خبر داد،

افزایش ۷۳درصدی سود خالص "تاپیکو"

مجمع عمومی عادی سالانه هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی شستا (تاپیکو) در حالی برگزار شد که گزارش هیات مدیره شرکت حاکی از افزایش سودآوری تاپیکو در شاخص‌های مختلف از جمله رشد حدود ۷۳درصدی سود خالص این شرکت بود.
کد خبر : ۲۲۶۳۸۴

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت نفت، گاز و پتروشیمی تامین در محل سالن تلاش برگزار شد.

محمود مخدومی، مدیرعامل تاپیکو در این مجمع که به صورت آنلاین در حال پخش برای سهامداران بود، اعلام کرد: سود خالص شرکت اصلی از مبلغ ۳۵۳۰ میلیارد تومان به ۶۰۷۶ میلیارد تومان رسیده و بیش از ۷۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: درآمد عملیاتی تلفیقی تاپیکو در سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۹ شاهد رشد ۵۰ درصدی فروش بود به طوری که فروش شرکت به مبلغ ۱۹ هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان رسید. همچنین سود خالص تلفیقی گروه نیز بالغ بر ۵۰۴۸ میلیارد تومان و فروش صادراتی شرکت هم با ۵۰ درصد افزایش مواجه شد.

به گفته مخدومی تاپیکو در صورت‌های مالی شرکت اصلی با ۷۲ درصد افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها مواجه شد تا ۵۰۹۷ میلیارد تومان درآمد از این محل کسب کند؛ از این رقم ۷۸ درصد مربوط به عملکرد شرکت‌های بورسی و ۲۲ درصد ناشی از فعالیت شرکت‌های غیربورسی اعلام شده است.

مدیرعامل تاپیکو گفت: از مجموع درآمد‌های عملیاتی این هلدینگ، مبلغ ۱۱۲۲ میلیارد تومان ناشی از سود فروش سهام بوده است. همچنین در مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت در ابتدای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۹ تاپیکو ۹۴۶۸ میلیارد تومان بود که این سرمایه‌گذاری‌ها در انتهای سال به ۱۲۷۴۴ میلیارد تومان رسید و تاپیکو علاوه بر افزایش میزان سهامداری در صدر تامین و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی برای تکمیل سبد محصولات، خود اقدام به خرید حدود ۱۱ درصد از سهام پتروشیمی تبریز نیز کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: با تمام موانعی که سال گذشته برای صادرات وجود داشت، اما شرکت‌های زیرمجموعه توانستند به صادرات ادامه دهند و در شرکتی مانند ایرانول شاهد افزایش ۹۰ درصدی صادرات بودیم. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد ارز سامانه نیما از فروش پتروشیمی‌ها تامین شده است و هلدینگ تاپیکو نیز ۲۷۳ میلیون دلار از این ارز را تامین کرده است.

وی به سهم تاپیکو در طرح‌های بزرگ ملی در حال احداث اشاره کرد و گفت: برآورد سرمایه‌گذاری تاپیکو در این طرح‌ها حدود ۷ میلیارد یورو به صورت ارزی و ۱۴۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی است.

مخدومی در خصوص عرضه شرکت‌های تاپیکو در بازار سرمایه گفت: در سه ماهه ابتدای امسال چوب خزر کاسپین و محصولات کاغذی لطیف در بازار سرمایه پذیرش شده اند و امیدواریم که طی دو ماه آینده عرضه آن‌ها انجام شود. همچنین اقدامات لازم برای پذیرش و عرضه شرکت سرمایه‌گذاری وتوسعه صنایع لاستیک (نخ تایر)، شیمی بافت و هلدینگ سلولزی به عنوان سایر شرکت‌های مدیریتی تاپیکو در حال انجام است.

وی در ادامه به اهمیت نفت ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تاپیکو سهم ۴۹ درصدی در این شرکت دارد و اهمیت نفت ستاره خلیج فارس با تولیدات استراتژیکی که دارد مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. در حال حاضر ۵۰ درصد نیاز روزانه بنزین کشور و ۲۵ درصد نیاز گازوئیل کشور از طریق این شرکت تامین می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر خودکفایی، بهره‌برداری از این شرکت موجب شد تا از خروج سالانه ۱۰ میلیارد دلار ارز جلوگیری شده و برای بیش از ۲۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم و ۳۸۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شود.

مخدومی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز تسهیلات دریافتی در این پروژه گفت: گام‌های اجرایی برای جبران این موضوع در حال برداشتن است، از جمله اینکه افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران از ۲۵۵۰ میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان در کنار عرضه ۱۰ تا ۱۵ درصدی در بازار سرمایه می‌تواند برای تامین نقدینگی شرکت را یاری کند.

در همین حال در تلاش هستیم تا با رایزنی‌های مختلف بخشی از تسهیلات ارزی را به ریالی تبدیل کرده و بتوانیم تسهیلات دریافتی را با سرعت بیشتری تسویه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد سهامداران حقیقی تاپیکو به ۱۶۴ هزار نفر در پایان سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۹ تاکید کرد: سود تلفیقی هر سهم شرکت طی عملکرد سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۹ با رشد ۳۱ درصدی از ۴۷۳ ریال به ۶۱۹ ریال به ازای هر سهم افزایش یافت و سود شرکت اصلی نیز با ۷۲ درصد افزایش از مبلغ ۴۳۳ ریال به ۷۴۶ ریال رسیده است.

در پایان و با تصویب مجمع مبلغ ۶۳۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد که به نسبت سال گذشته رشدی حدود ۵۷ درصد داشت.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرپرست دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت در گفت‌وگو با بورس نیوز:

قیمت محصولات پتروشیمی بدون تغییر ماند

ضعف مدیران سرمایه‌گذاری در کسب درآمد‌های ناشی از فروش؛

"وپترو" و شناسایی زیان در ۳ماهه ۱۴۰۰

مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد؛

عرضه این پالایشی به زودی در فرابورس

ارسال نظر