بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو راهی بیم و امید در بورس تهران

فروش سهم هایی که در چند هفته اخیر، اصلاح ۳۰ تا ۶۰ درصدی داشته؛ آن هم در شرایطی که در بازارهای موازی، هیچ چیز ارزان نشده؛ توجیه ندارد!
کد خبر : ۲۲۶۵۰۲

دو راهی بیم و امید در بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، بازار امروز اگرچه مثبت آغاز کرد؛ ولی این مثبت ها مختص به برخی نمادهای بزرگ بود که در روزهای قبل مورد حمایت قرار گرفته بودند و به لطف همین اقبال به چند نماد بزرگ و شاخص ساز، شاخص کل سبز بود. کلیت بازار اما حال خوشی نداشت و غلبه عرضه بر تقاضا مشهود بود.
به نظر می رسد منفی های چند هفته ای سرمایه گذاران را ترسانده و آنها را به صف های فروش کشانده و همین ترس هم منجر به ریزش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت بسیاری از سهم های بازار در یک ماهه اخیر بوده است.

نادر جزایری مدیر عامل کارگزاری بهین پویا در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با توجه به شرایطی که در بازار مشاهده می شود، به خاطر منفی های روزهای قبل، هنوز اعتماد فعالان بازار سرمایه به این بازار جلب نشده است. حمایت از بازار سرمایه و سوق یافتن سرمایه گذاران به سمت سهم های بزرگ، خود باعث منفی شدن بازار در یکی _ دو روز آینده خواهد شد. ولی با توجه به حمایت ها از بازار سرمایه، به نظر می رسد بازار در چند روز آتی متعادل تر شده و معاملات، به روال عادی باز خواهد گشت.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که برخی از از مردم (سهامداران خرد) راه خود را جدا کرده و سراغ سهم های اصلی بازار خواهند آمد. به هر حال طبیعی است که این هیجانات سهامداران در کنار منفی های این چند روزه، فشار فروش ایجاد خواهد کرد و برخی سهامدارانی هم که هفته گذشته اقدام به فروش سهام خود نکرده اند، این هفته تحریک شده و اقدام به فروش می کنند. اما در مجموع نگرانی چندانی وجود ندارد و معتقدم منفی ها، کوتاه مدت است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "آیا اصلاح پرتفوی و ورود به سهم های بزرگ و شاخص ساز بازار، منطقی است" اظهار کرد: بهتر است سهامداران بخش عمده پرتفوی خود را به سهم های بزرگی که این روزها مورد حمایت قرار گرفته، تخصیص ندهند. ممکن است این حمایت ها در روزهای آتی وجود نداشته باشد. بازار سرمایه باید روند سیال و روان خود را داشته باشد و خرید سهم به بهانه حمایت از آن سهم در این چند روز، منطقی نیست. منطقی تر آن است که سبد سرمایه گذاران، شامل انواع مختلفی از سهام باشد که ریسک سرمایه گذاری به حداقل برسد. به هر حال بازار سرمایه یک روند اصلاحی را پشت سر گذاشته و قیمت سهم ها افت زیادی داشته؛ حال آنکه در خارج از بازار سرمایه هیچ دارایی، ارزان نشده است! بنابراین فروش سهم هایی که در چند هفته اخیر افت قیمت ۳۰ تا ۶۰ درصدی داشته، توجیه ندارد. در صورت فروش سهام و خروج از بازار سرمایه، هیچ بازار مناسب دیگری وجود ندارد که بستر آن برای جذب سرمایه های مردم، مهیا باشد. بازار سرمایه، مورد تایید دولت بوده و بستر آن برای سرمایه گذاری فراهم شده است. این حمایت دولت، حداقل امنیت و آرامشی برای بازار سرمایه به همراه خواهد داشت؛ مشروط بر آنکه نگاه سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در بورس، نگاه بلندمدت باشد.

جزایری افزود: انتظار رشد شارپ برای این بازار ندارم؛ ولی اگر اعتماد سرمایه گذاران به این بازار ترمیم شده و هیجان منفی بازار تخلیه شود، بازار سرمایه در میان مدت مناسب ترین محل برای سرمایه گذاری خواهد بود. هر منفی شدن بازار، سهامدارانی را که هیجان منفی داشته و تصمیم به خروج دارند، به صف های فروش خواهد کشاند. اما قیمت سهم های بازار سرمایه بعد از افت سنگین قیمت ها در این چند هفته، در برابر سایر بازارها، ارزنده است. روندهای مثبت و منفی جزو ذات این بازار است؛ ولی حتی سهامدارانی که قصد خروج از این بازار را دارند، باید بدانند فروش سهم در روزهای منفی اقدام مناسبی نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر سرمایه‌گذاری "پترول" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرصت طلایی برای خرید سهم‌های ارزنده بازار

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

در بلندمدت، همه سهامداران برنده‌اند!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کاسبی میلیاردیتون حالش خوب نیس.نه؟
ناشناس
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
شما از صحبت درست بدتون میادلابد سهما توفروختی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
بازار فیزیکی بیرون چیزی ارزون نشده بعضا گرونتر هم شده!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱
باید از مردمی که سرمایه ای زیر ۲ میلیارد تومان دارند (فقط برای لیمیت) تز ورود مستقیم به بورس جلوگیری گردد و وارد صندوق ها گردند تا از خسارت برای طرفین بازار و سهامدار کمی جلو گیری گردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
در بازاری که همه سهام دچار ریزش مزمن شده اند تشکیل سبد بی معنی است
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
حمایت دولت!
مورد حمایت کدوم دولت?!
دولتی که دستش تو جیب مردم هست?!

بشدت باید سهامدار بود.ولی بدبخت کسانی که تازه وارد شدند
و دار و ندارشون رفت...
دکتر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
ماکه کلا فروختیم، اصلا وضعیت مناسبی نیست و یه ادمه عاقل الان میفروشه و نظاره گره موقعیت میشینه