بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بازار فاقد عمق است/ جای خالی بازارگردان‌های حرفه‌ای

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه گفت: بازار فاقد بازارگردانی حرفه‌ای است اگر قرار برای خوب شدن بازار است باید بازار گردان حرفه‌ای داشته باشیم.
کد خبر : ۲۲۷۴۰۷

جای خالی بازارگردان‌های حرفه‌ای در آشفته بازار سرمایه

عظیم ثابت در گفت‌وگو با بورس نیوز با بیان اینکه اصلاح بازار دلایل خاص خود را دارد، اظهار کرد: زمانی که بازار در ۵ ماهه ابتدایی سال رشد کرد و در بسیاری موارد به ارزش ذاتی سهام توجه نمی‌شد، طبیعی بود که بازار با اصلاح همراه باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه افزود: اگر به تدریج و در مقطع مناسبی میزان عرضه و تقاضا تعادل پیدا کنند، بازار می‌تواند یک بازیابی صورت دهد.

وی گفت: تفاوت‌هایی بین ارزش ذاتی و بنیادی وجود دارد که سرمایه‌گذاران در خرید یا نگهداری سهام به این فاکتور‌ها باید توجه کنند اما؛ در گذشته، سرمایه‌گذاران اصلا توجهی به این موضوع نداشتند.

ثابت با اشاره به ابزار‌های اوراق فروش و اختصاص یک درصد از صندوق توسعه به صندوق تثبیت بیان کرد: این موارد همه یک مُسکن بوده مهم‌ترین مسئله آن است که بازار فاقد بازارگردانی حرفه‌ایست و اگر قرار برای تصحیح و بهبود روند بورس بوده که باید بازارگردان حرفه‌ای داشته باشیم، در دنیا برای هر سهم بر اساس ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی چند بازارگردان وجود دارد که دامنه‌نوسان را بر اساس قیمت‌های که ارزنده است قرار می‌دهند تا نقدشوندگی آن سهم زیر سئوال نرود.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه تصریح کرد: به رغم تبلیغاتی که مبنی بر نقدشوندگی بازار صورت می‌گیرد، اما در این موارد علیرغم ورود حقوقی‌ها برای حمایت از زیرمجموعه‌های خود هنوز اینکار کافی نبوده و مشخص است که بازارگردان نداریم.

وی ادامه داد: همچنین آیتم‌های اوراق مشتقه و آپشن را در بازار نداریم که در چنین مواقعی از این آپشن‌ها استفاده کنیم در کنار این موارد، بازار هنوز عمق پیدا نکرده و اگر عمق پیدا کند، هیچکدام از این اتفاق‌ها صورت نمی‌گیرد.

ثابت خاطرنشان کرد: باید صندوق‌ها و سبدگردانی‌ها را بزرگ کنیم تا افراد مستقیم وارد بازار نشوند، مستقیم وارد شدن اینگونه عوارضی را به همراه دارد و نهایتا سهامداران حقیقی با ترس از بازار خارج می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه گفت: یکی از اشتباهات این است که بازار رها شد و افراد بدون تجربه، سابقه و دانستن الزامات سرمایه‌گذاری، منابع وارد بازار می‌کنند و اگر ترس ایجاد شود در صف فروش قرار می‌گیرد، تمام اقدامات هیجانی به این بر می‌گردد که بازار هنوز بلوغ و کارایی بالا را ندارد.

ثابت با بیان اینکه باید به سمت بازارگردانی حرفه‌ای و چندلایه پیش برویم که مشکلات کمتر بروز کند، افزود: قطعا بازار به تعادل می‌رسد، اما باید قیمت دلار و قیمت‌های جهانی را مدنظر قرار داد که به کدام سمت حرکت می‌کنند همچنین گزارش شرکت‌ها چگونه خواهد بود، اگر هیجان کاسته شود می‌توان انتظار بازگشت بازار را داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر