بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازگشایی سلیقه‌ای ممنوع

بازگشایی نمادها در نیم ساعت پایانی تایم معاملات هم کار صحیحی نیست و شائبه تمایل به دستکاری در بازار را تقویت می کند.
کد خبر : ۲۲۷۷۶۰

بازگشایی سلیقه ای ممنوع/به جای ابطال معاملات، قانونی عمل کنید

به گزارش بورس نیوز نمادهای پالایشی امروز ساعت ۱۲ بازگشایی شد. مچینگ بدون در نظر گرفتن قانون مچینگ در ۳۰ دقیقه، در عرض تنها ۱۵ دقیقه صورت گرفت و در نهایت "شپنا" با ۶ درصد منفی، "شبریز" با ۵ درصد منفی، "شبندر" با کمتر از ۱ درصد منفی و "شتران" با ۱۲ درصد منفی، بعد از مچ اول مجاز و قابل معامله شدند. البته "شبندر" در پایان معاملات امروز با رنگ سبز به کار خود خاتمه داد. این بازگشایی انتقاداتی به همراه داشت و چند لحظه قبل ناظر بازار، سفارشات ۴ نماد پالایشی را از سیستم حذف کرد.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد مدت زمان مچینگ چه در پیش‌گشایش‌های اول وقت بازار و چه در مورد بازگشایی نمادها بعد از شفاف‌سازی از نوع (الف) و (ب)، زیاد باشد و حداکثر ۱۰دقیقه برای مچینگ کافی است اما؛ اگر قانونی وضع شده و زمان ۳۰ دقیقه‌ای برای مچینگ تعیین کرده؛ مهم‌ترین اصل تبعیت از این قانون است و رفتار سلیقه‌ای قابل قبول نیست. ضمن اینکه بازگشایی نمادها در نیم ساعت پایانی تایم معاملات هم کار صحیحی نیست و شائبه تمایل به دستکاری در بازار را تقویت می‌کند.

وی افزود: در مچینگ نمادهای پالایشی تحت تاثیر برخی کدها، قیمت سهم‌ها تعیین شد و معتقدم با توجه به اصلاح بازار در چند هفته اخیر، نمادهای پالایشی جای اصلاح بیشتری داشت و منطقی‌تر آن بود که نمادهای پالایشی در منفی ۱۰ الی ۱۵ مچ شوند و بعد به تعادل برسند. چراکه نمادهای پالایشی به سبب قرار داشتن در ETF دولتی، بیش از بعضی گروه‌های پالایشی رشد کرده بود و اگر اصلاح بیشتری نسبت به افت قیمت های امروز داشتند، جذابیت بیشتری هم برای خرید داشتند. اما در هر حال به نظر می رسد مثبت شدن "شبندر" در لحظات پایانی تایم معاملات، احتمال لیدر شدن نمادهای پالایشی را در روزهای آینده تقویت می کند. 

معتمدنیا اضافه کرد: فارغ از بحث بازگشایی نمادهای پالایشی، موافق بازگشایی نمادها در نیم ساعت پایانی معاملات نیستم. منطقی تر آن است که در زمان بازگشایی، هیجان سهم در مچینگ تخلیه شده و سهم بعد از مچینگ، متعادل معامله شود. ولی با این شیوه بازگشایی سلیقه ای در نیم ساعت پایانی تایم معاملات، هیجان سهم ها چه در خرید و چه در فروش، به روز بعد از بازگشایی منتقل می شود. منطقی تر آن است در ابتدای تایم معاملات، خبر بازگشایی نمادها به بازار مخابره شود و بازگشایی نماد و مچینگ حداکثر ساعت ۱۰ صبح صورت بگیرد. امیدواریم این رفتار سلیقه ای در بازگشایی نمادها را در روز بازگشایی "شستا" شاهد نباشیم. کاهش تایم معاملات بعد از مچینگ این فرصت را فراهم می کند که با برخی سفارش های محدود و خاص، به معاملات هیجانی نماد دامن بزنیم و سهم در آن تایم به قیمت تعادلی نرسد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه بازگشایی سلیقه ای نمادها، شبهه دستوری بودن قیمت سهم ها را ایجاد می کند، اظهار کرد: اگر شاخص کل، معیار تحلیل بازار سرمایه باشد و در مورد توقف ها و بازگشایی های مربوط به نمادهای بزرگ و شاخص ساز، سلیقه ای عمل شود، نقدشوندگی بازار زیر سوال رفته و سهامداران به سمت خرید سهم های شاخص ساز و لیدر بازار سوق خواهند یافت و این در بلند مدت به نفع بازار سرمایه ما نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بازگشایی "شستا" در انتظار بازارگردان

بزرگ‌ترین ضربه‌ای که "پالایش" به این سهم زد؛

"شتران" با آمارهای صعودی در چنگال دارادوم!

یکی از ۲۵ اقتصاددان معروف در گفت‌وگو با بورس نیوز:

انتظار بازگشت به مدار صعودی نمی‌رود!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
کارشناس میخوای مفت خری بکنی از این ارزونتر، شانس ما همه شدن کارشناس، جمع کنید بساطتون.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
چی میگی بزرگوار!!!!
یعنی 40 تا 50درصد ریزش قیمت برای شما کافی نیست؟؟؟
میخوایی بشه 100تومن بعد بیایی بخری!!؟؟؟
همه شما کارشناس نماها که میگفتید با کاهش قیمت خوراک، پالایشی ها با درصد بالایی بازگشایی میشوند ولی الان از اصلاح بیشتر صحبت میکنید!!
خودتون گزارش دادید:
((رشد همزمان درآمد‌های شرکت و کاهش بهای تمام شده شرکت؛
افزایش ۹.۰۰۰ میلیارد ریالی سودآوری "شپنا"))

عجب از این همه کارشناس منصف و باسواد!!
اگر دین ندارید ، آزاده باشید.
امام حسین (ع)
علی خان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
چه کارشناسی ، طرف ی لیسانس مدیریت در این دانشگاه ها که مثل قارچ رویدن گرفته اونم با دیدن دم اساتیدی که حق التدریسی هستن یا ی جوری استاد شدن، من خودم کارشناسی مدیریت صنعتی را هفت ترمه با معدل ۱۶ تمام کردم و ارشد مدیریت تولید را به خاطر بیسواد بودن اساتید ترم سوم رها کردم.فقط بلد بودن چاخان کنند من مدیر فلان پروژه بزرگ تولیدی بودم ولی ی کتاب ساده دهه ۷۰، ۶۰ میلادی را نمیتوانستن تدریس کنند یارو از چند کتاب قرون وسطایی مانند گری دسلر ، ریچارد ال، و... گلچین کرده دو سه تا هم نظر از همین نظرات آب دوغ خیاری نوشته بود شده موءلف کتاب.
ناشناس
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
من دکترا دارم و پایان نامه و مقاله می نویسم ( از درد بیکاری ) حدود 500 تا مقاله و 150 پایان نامه نوشتن برای دیگران. انواع و اقسام این اساتید را دیدم چون هر پایان نامه را اساتید اصلاح میکنند به نظراتشان واقف هستند در مجموع می توانم بگویم : اکثرا( نه همه) پر مدعاها هستند و اکثرا ( نه همه )بیسواد . همه هم فکر میکنند حق با انهاست و انچه میگویند فقط درست است مخصوصا اساتید رشته های اقتصاد و مدیریت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
لعنت خدا به شما رانت باز ها
کمیته مجازات
United States of America
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
یه جو غیرت و معرفت تو ذات ایرانی نمونده،هرکسی فقط بفکر خودشه!سرمایه مردم رو بکشبه آتیش زدن حالا دورش ایستادن و عربی میرقصند!ظلم یه جایی گردن خود ظالم رو می‌کند آقایان کارشناسان،ناظرین بورس،حقوقی های خون آشام....مدیران طفیلی..
کمیته مجازات
United States of America
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
یه جو غیرت و معرفت تو ذات ایرانی نمونده،هرکسی فقط بفکر خودشه!سرمایه مردم رو بکشبه آتیش زدن حالا دورش ایستادن و عربی میرقصند!ظلم یه جایی گردن خود ظالم رو می‌کند آقایان کارشناسان،ناظرین بورس،حقوقی های خون آشام....مدیران طفیلی..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
...........................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
بازگشایی سلیقه ای بود من که کاری واسم پیش اومد نیم ساعت نبودم اومدم دیدم پالایشی ها باز شدن. بدون پیغام و زمان مچینگ درست و حسابی. اما واقعا انتظار داری چقدر منفی بخورن بیش از ۴۰ درصد سهم شپنا افت داشته میفهمی ضرر ۴۰ درصدی در این تورم یعنی چی؟ میفهمی پودر شدن سرمایه ملت یعنی چی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
سهمهای خودرویی دستوری شدن کم مونده به چاه نفت برسن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
عجله نکنید خوب میشه البته برای اونایی که وارد هستند و صبور. سوپر مارکت نیست بورس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
شما هنوز دنبال جذابین بیشتر برای خرید هستید ؟ کارشناس را ببینید مردم در 50 درص د ضرر هستند ایشان میفرمایند من معتقدم پالایشی باید پایین تر میامد تا جذابین بیشتری برای خرید داشته باشند ایشان در زمانی که پالایشی رشد شارپی داشته احتمالا خروج زدند و الان منتظر جذابین بیشتر برای ورود هستند. ایشان فکر کرده همه مردم نقد هستند منتظر دستور و سیگنال ایشان تا هر موقع جذاب شد ورود بزنند اقای کارشناس دوست داری قیمت هر سهم 500 تومان شود باور کن جذابیتش برایت بیشتر می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
یه روزی بازار مثبت بود هر کی گفت مواظب باشید میریزه فحش دادید که بی سواده، حالا هم فقط دوست دارید دروغ بشنوید اصلا چرا می خونید؟؟؟ حرف حق تلخه؟