بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
مدیرعامل کارگزاری دلیران پارس مطرح کرد:

رونق بازار سرمایه پس از نوسان‌ها برمی‌گردد

مدیرعامل کارگزاری دلیران پارس پیش بینی کرد: بازار سهام تا اواخر پائیز دستخوش برخی نوسانات می‌شود، اما پس از آن بار دیگر به تعادل رسیده و به دوره رشد و رونق باز می‌گردد.
کد خبر : ۲۲۸۲۵۴

فرزاد نبی زاده در گفت‌وگو با بورس نیوز گفت، در مورد نوسان بازار بورس در روزهای اخیر، اظهار داشت: بازار سرمایه برای خرید و فروش است و بر اساس عرضه و تقاضا و ارزشمندی سهام پایه‌گذاری شده است و باید اجازه دهیم تا مکانیسم عرضه و تقاضا بازار را به تعادل برساند.
وی با بیان اینکه تجربه نشان داده، برخی جهت‌گیری‌ها چه در بورس ایران و چه در بورس‌های جهانی نتیجه معکوس داده است، تصریح کرد: معتقدم بازار سرمایه مسیر خود را پیدا کرده و از نوسانات فعلی عبور خواهد کرد.
کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: بازار سرمایه در پائیز با نوساناتی همراه است، اما در صورت عملکرد درست متولیان در مدیریت مشکلات موجود، در پایان این فصل به تعادل رسیده و به مسیر رشد و رونق باز می‌گردد.
به اعتقاد نبی زاده فشار ورود نقدینگی و افزایش ضریب نفوذ بازار سهام به یکباره در بین توده مردم که از ابتدای سال جاری اتفاق افتاد، سبب شد این بازار از روال منطق و عقلانیت لازم خارج شود، وجود حداقل 15 میلیون کد بورسی فعال در بازار سهام حکایت از ورود قشر جدیدی به بازار سرمایه داشت که متاسفانه حرفه‌ای و تحلیل گر نبوده و عمدتا دنباله رو بودند.
وی ضعف در به کارگیری نهادهای مالی نقش آفرین در بازار سرمایه اعم از سبدگردان‌ها، مشاوران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت معاملات تازه واردان به بورس را از عوامل به وجود آمدن جو سنگین ترس و نگرانی به خصوص در زمان افت شاخص‌های بورس ذکر کرد و افزود: خوشبختانه مطلع شدیم تقویت این ابزارها در دستور کار و برنامه‌های کوتاه مدت سازمان بورس قرار گرفته و قرار است صندوق ها و سبدگردان های جدید وارد عرصه شوند.
نبی زاده خاطرنشان کرد: ما نیز پیش از این چنین اقداماتی را به سازمان بورس پیشنهاد کرده بودیم و حتی معتقدیم می‌توان سازو کارهایی را اتخاذ کرد که سهامداران خرد و تازه وارد، مستقیما وارد عرصه معاملات نشوند و از طریق نهادهای مذکور و به صورت غیر مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.
وی گفت: حتی سازمان بورس می‌تواند الزامات قانونی لازم و مشوق های موثر را در این باره به اجرا بگذارد، به گونه‌ای که افراد تازه وارد از فیلترهایی عبور کنند و کدهای جدید به طور مستقیم وارد بورس نشوند و سرمایه‌های کم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها هدایت شوند.
مدیرعامل کارگزاری دلیران پارس با اشاره به اینکه برخی رخدادهای بین المللی موقتا چشم اندازهای پیش روی بازار را با ابهام رو به رو کرده است، گفت: در عین حال همچنان بسیاری از صنایع در بازار مانند سهام کانی‌ها، فلزی، پالایشی، پتروشیمی و دارویی دارای ارزش ذاتی بوده و می‌توان از سرمایه‌گذاری در آنها نتایج خوبی گرفت.
نبی زاده در واکنش به نگرانی‌های اخیر سهامداران خرد در برابر نوسانات بازار تاکید کرد: توصیه‌ام این است که هیچ گاه بازار سهام را یک بازار کوتاه مدت نبینید، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بورس پاسخگو نبوده و برای حصول نتیجه باید به این بازار نگاه میان مدت و بلند مدت داشت.
وی با اشاره به فراز و نشیب‌های بازار سرمایه در 20 سال اخیر تحت تاثیر رخدادهای سیاسی و اقتصادی مختلف گفت: بازار این دوره ها را نیز تجربه کرده و افرادی که صبر داشته باشند، سود خواهند برد.
نبی زاده نقش بورس را در اصلاح ساختارهای اقتصادی و تامین سرمایه کشور بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: متاسفانه خود شرکت‌های بورسی از روزهای پررونق بازار بهره‌ای نبردند و قانون افزایش سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم دیر در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.
وی لزوم افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران را امری ضروری جهت توسعه و رونق اقتصاد دانست و اجرای آن را پس از اصلاحاتی که از طریق تجدید ارزیابی در ساختار مالی شرکتها ایجاد شد، محرکی در راستای رشد اقتصادی دانست. ضمن اینکه با جذب نقدینگی توسط شرکتها هدف اصلی بازار سرمایه به عنوان بستر تامین مالی نیز محقق خواهد شد.
وی اضافه کرد: باید هر چه سریعتر راهکارها و بسترهای لازم ایجاد شود تا شرکت ها بتوانند با بازگشت اقبال به بازار، نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر