بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دوراهی بیم و امید در بورس تهران

برخی نمادهای بزرگ بازار از جمله "شستا" و "حکشتی" در حال حاضر متوقف هستند و با بازگشایی این نمادها، احتمالاً افت قیمت حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی این نمادها را شاهد خواهیم بود.
کد خبر : ۲۲۸۵۷۷

به گزارش بورس نیوز منفی های بورس تهران ادامه دارد و بعضی سهامداران نگران آن هستند که با از دست رفتن کانال ۱میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، بورس تهران تا محدوده ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی سقوط کند.

علیرضا مستقل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به هر حال روند بازارها را نمی توان با اظهار امیدواری و خوشبینی تغییر داد. به لحاظ تکنیکالی، در روند نزولی اخیر برخی حمایت ها شکسته شده؛ ولی اعتقادی به ریزش بازار تا سطح ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی ندارم. باید قبل از هر چیز به این نکته توجه داشت که سهم هایی که در حال حاضر معاملات آنها در حال انجام است، تا چه محدوده ای پتانسیل ریزش دارند و چه نمادهایی متوقف هستند. در نظر داشته باشید که برخی نمادهای بزرگ بازار از جمله "شستا" و "حکشتی" در حال حاضر متوقف هستند و با بازگشایی این نمادها، احتمالاً افت قیمت حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی این نمادها را شاهد خواهیم بود و این افت قیمت، روی شاخص کل تاثیر گذار خواهد بود. مگر آنکه شرایط بازار سرمایه طوری باشد که این نمادها در زمان بازگشایی، افت قیمت اتفاق چندانی نداشته باشند.

وی افزود: فشار فروش این روزهای بازار هم بیشتر مربوط به نمادهای خودرویی و دو نماد بزرگ پالایشی است. بقیه گروه های بازار از جمله فلزی ها معدنی ها و پتروشیمی ها شرایط متعادل تری دارند. با چنین شرایطی ممکن است در صورت بازگشایی نمادهای بزرگ، شاخص کل بورس حداکثر ریزش تا محدوده ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار الی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را تجربه کند و البته شاید زودتر از انتظارات، بازار برگردد؛ اما افت بیشتری برای شاخص کل با شرایط فعلی متصور نیستم. مگر آنکه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تغییر کند و با ورود به فاز مذاکرات و کاهش نرخ ارز تحت تاثیر بهبود روابط بین‌المللی بازار سرمایه، فشار فروش و ریزش بیشتری را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "در صورت عدم انتخاب مجدد ترامپ و روی کار آمدن رقیب وی و کاهش تحریم ها و توافق سیاسی، نرخ ارز پتانسیل کاهش تا چه محدوده ای را دارد" گفت: بازار سرمایه ما تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و نرخ سود بانکی قرار دارد و در صورت توافق، حساسیت بازار به نرخ ارز و نرخ سود بانکی افزایش هم خواهد داشت. چنانچه نرخ ارز ریزش زیادی داشته باشد و نرخ سود بانکی افزایش یابد، بازار سرمایه ما پتانسیل ریزش ۲۰ الی ۴۰ درصدی را خواهد داشت. اما شخصا معتقدم در شرایط توافق، نرخ دلار در بازار آزاد در محدوده ۲۲ هزار تومانی به ثبات خواهد رسید و نرخ ارز نیما هم اختلاف معناداری با نرخ ارز در بازار آزاد نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با توجه به اینکه در چند سال‌ گذشته، دولت با کسری بودجه مواجه بوده در عرصه تولید و پروژه های عمرانی فعالیت چندانی صورت نگرفته و در این حوزه جای فعالیت بسیار وجود دارد، دولت می‌تواند با در پیش گرفتن سیاست های انبساطی پولی، مصرف را تقویت کند تا شاهد افزایش فعالیت‌های تولیدی در کشور باشیم. در این صورت، نسبت P/E حدودا ۱۰ هم برای بازار سرمایه ما منطقی است. در شرایط توافق و مذاکره، با نرخ دلار ۲۲ هزار تومانی و نرخ سود بانکی ۱۲ درصد (در صورت کاهش نرخ سود بانکی)، بازار سرمایه ما در همین محدوده به تعادل خواهد رسید. اما در صورت تداوم تحریم‌ها، بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی برای خرید و سرمایه گذاری جذاب خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نرخ سود بالای ۲۵درصد بانکی، طمع یا حیله ...

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

خوب و بد بازگشت EPS‌ها به بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
نا امید بی پناه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
تو این اوضاع وحشتناک اقتصادی دوزار پس انداز داشتیم اونم تو بورس خوردن رفت.دیگه بحث دولت و جناح نیست کل حکومت دارند ملتو میچاپن.,وقتی حکومتیها جیب مردم را میزنند به کی باید پناه برد؟ حکومت که دزد باشد ملت چه خواهند شد؟
عادل
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
فقط ی کلمه این اخوندهای بی همه چیزپاپتی واون پدران بی همه چیزماباعث تمامی این مشکلات هستندانهای که رفتن گفتن مرگ برشاه واسرائیل خداهمه شان رالعنت کنه که باخریتشون ماجوانهاروبگادادن
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
باسلام به این کارشناساتون که آب به آسیاب ریزش بورس میرزن ، با این استدلال میگن که شستا بازشه 10 الی 15 درصد ریزش میکنه ، اینا همه من در آوردی الان شستا Eps 2400 ریالی داره که قیمتش 3700 تومنه ،حالا فباهنر هم تقربباً 3000 ریال Epsداره قیمتش 5000تومانه حلا باین تفاصیر که شستا این همه زیر مجموعه ارزنده داره فقط پالایش ستاره خلیج فارسش بیاد تو بورس تازه ببین چه ارزشی پیدا می کنی واقعا کسی باعث شه سهامداری مفت سهام شستا بفروشه واقعا نامرده
اینو بگم جمله رو تموم کنم "فعلا شستا هندوانه قارچ نخورده هستش "