بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

گرگ و میشی که بازار بدهی را به خواب برد

بانک مرکزی از ابتدای مهرماه، سپرده قانونی بانک ها را افزایش داده و با افزایش سپرده قانونی بانک ها، احتمالا نرخ سود سپرده های بانکی هم تغییر خواهد کرد و نرخ سود سپرده های بلندمدت به ۲۱ درصد خواهد رسید‌.
کد خبر : ۲۲۹۷۶۷

گرگ و میشی که بازار بدهی را هم به خواب برد...

به گزارش بورس نیوز، منفی های بازار سرمایه بیش از حد کشدار شده و این روند، سرمایه گذاران این بازار را خسته کرده است. به رغم افزایش نرخ ارز، بورس تهران رمق ندارد و علاوه بر آنکه قیمت ها افت زیادی داشته، حجم معاملات هم کاهش چشمگیری نسبت به ماه های ابتدای سال داشته است.

مصطفی بختیاری مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: معمولا سرمایه‌گذاران ریسک گریز هستند و با توجه به انتخاباتی که پیش رو داریم، نوعی ابهام در شرایط آتی وجود دارد. در نتیجه این انتخابات ممکن است هر یک از طرفین (ترامپ یا بایدن) انتخاب شوند و حتی این احتمال وجود دارد که ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد و این ماجرا ۶ ماه دیگر به طول بینجامد که البته این سناریو، بدترین حالت ممکن برای بورس ما خواهد بود. انتخاب مجدد ترامپ به معنای تحریم‌های سختگیرانه‌تر خواهد بود و احتمالا به سمت سهمیه بندی کالا‌های اساسی خواهیم رفت و با روی کار آمدن بایدن احتمالا شاهد کاهش نرخ ارز و کمی آرامش در بازار‌های مالی خواهیم بود.

وی افزود:، ولی در چنین شرایطی منطقی است که سرمایه گذاران کنار بنشینند و ورود به سهم‌ها را به بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات موکول کنند چراکه حتی اگر ترامپ انتخاب شده و بورس با یک وقفه زمانی کوتاه مدت، وارد فاز صعودی شود، قرار نیست به یکباره جهش کند و حتما فرصت خرید به سرمایه‌گذاران خواهد داد؛ با توجه به نظرسنجی‌ها، حجم پایین معاملات بازارسرمایه این روز‌ها کاملا منطقی است.

این فعال بازارسرمایه اضافه کرد: البته این وضعیت فقط مختص بازارسرمایه نیست و بازار خودرو هم به رغم افزایش قیمت‌ها، در رکود به سر می‌برد؛ انتخاب بایدن لزوما به معنای کاهش نرخ ارز نیست اما؛ انتظارات سرمایه‌گذاران سبب رکود بازار‌ها شده و سرمایه‌گذاران تا مشخص شدن نتایج انتخابات، برای خرید اقدام نمی‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "چرا در شرایطی که سرمایه گذاری در بازار سهام و خودرو و ارز و... چشم انداز مثبتی ندارد، بازار اوراق بدهی نه تنها جذاب نشده، بلکه با کاهش تقاضا هم مواجه شده است؟ " گفت: سرمایه گذاران بازار اوراق بدهی یا اشخاصی هستند که کسب و کارشان، معامله اوراق است و یا صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که باید بخشی از منابع خود را صرف خرید اوراق کنند. در نظر داشته باشید که بانک مرکزی از ابتدای مهرماه، سپرده قانونی بانک‌ها را افزایش داده و با افزایش سپرده قانونی بانک ها، احتمالا نرخ سود سپرده‌های بانکی هم تغییر خواهد کرد و نرخ سود سپرده‌های بلندمدت به ۲۱ درصد خواهد رسید. با چنین احتمالی، دیگر اوراق ۱۸ تا ۱۹ درصدی که عمدتا بازارگردان هم ندارند، جذابیت ندارد. از این رو، کاهش تقاضای اوراق بدهی هم توجیه پذیر است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دستکاری نرخ سود بانکی، آری یا نه

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سود سپرده و تورم ...

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ارزانی بی‌حکمت در بورس تهران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
کاش دشمن حمله کند.
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
ننگ و مرگ و نفرین بر این دزدان حکومتی دولتی که پس انداز 30 سال کار و زخمت ما رو یکماهه خوردن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
تنها راه برا حقیقی های سهام دار تشکیل گروه های مجازی برا حمایت از سهام خودشونه