بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
مدیر مالی "ثشرق" در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

دلیل ریزش قیمت سهم ساختمانی‌ها چیست

چنانچه قیمت ها در بازار املاک به ثبات برسد و همین شرایط تداوم داشته باشد، انتظار رشد زیادی در سودآوری شرکت های ساختمانی نمی رود.
کد خبر : ۲۲۹۸۱۹

دلیل ریزش قیمت سهم ساختمانی ها چیست

به گزارش بورس نیوز، در ۲.۵ ماه گذشته قیمت تقریبا تمام سهم های بازار را در بر گرفته و سهم شرکت های ساختمانی هم از گزند ریزش های بورس تهران در امان نمانده است.

"ثشرق" هم در این مدت افت قابل توجهی داشته است؛ این در حالی است که این شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به پایان شهریور ماه ۹۹ بیش از ۱۲۴ میلیارد تومان داشته و به نظر می رسد سال مالی این شرکت با تحقق سودی بیش از آنچه در بودجه پیش بینی شده بود، به پایان رسیده است.

از نقاط قوت این شرکت می توان به اراضی نگهداری شده برای ساخت املاک از جمله زمین بلوار نماز مشهد به مساحت ۴۳۳۵ متر اشاره کرد.

مصطفی دانایی مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص دلایل ریزش سهم بیان کرد: بازار سرمایه در ماه‌های قبل، رشد زیادی داشت و قیمت اکثر سهم‌های بازار بیش از حد منطقی رشد کرده بود.

وی ادامه داد: به‌طوری‌که بازدهی سهم‌های بازار سرمایه بیش از بازدهی بازار‌های موازی بود. از این رو اصلاح قیمت‌ها اتفاق غیر منتظره‌ای نبود.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: به هر حال در شرایطی که رشد اقتصادی کشور منفی است، بازدهی چند ۱۰۰ درصدی بازار سرمایه منطقی نبود. از آنجا که دارایی‌های شرکت‌های ساختمانی، نسبت به سایر صنایع شفاف‌تر بوده و معمولا این شرکت ها، املاکی در تملک دارند که بهای تمام شده آن چندان قدیمی نیست و اختلاف زیادی با ارزش روز ندارد، بنابراین افت سهم‌ها هم محسوس‌تر بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار جهش دوباره قیمت سهم‌ها نمی‌رود؛ مگر آنکه در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جو روانی، بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد و سهم‌ها رشد کند.

دانایی افزود: چنانچه قیمت‌ها در بازار املاک به ثبات برسد و همین شرایط تداوم داشته باشد، انتظار رشد زیادی در سودآوری شرکت‌های ساختمانی نمی‌رود. با توجه به وضعیت اقتصادی، شرکت‌ها در تامین سرمایه در گردش مشکلاتی دارند و نمی‌توان به تحول سودآوری شرکت‌ها خوشبین بود. ضمن اینکه صنعت ساختمانی وابستگی خاصی هم به تحریم یا لغو تحریم ندارد.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان خاطرنشان کرد: کمتر از ۱۰ درصد اقلام مورد استفاده در ساخت و ساز (مثلا آسانسور) به واردات وابسته اند و اکثر نهاده‌های ساختمانی، تولید داخل هستند. با این شرایط حتی اگر در نتیجه انتخابات آمریکا، توافقی حاصل شود در کوتاه مدت اثری بر سودآوری شرکت‌های ساختمانی ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
لزوم اتخاذ تصمیم جدی سهامداران این شرکت واجب شد؛

"ثشرق" و اعلام سودی کمتر از بنگاه املاک

نسبت قیمت به سود هر سهم به ۶۰ واحد رسید؛

رشد ۲۲۴درصدی سودسازی "ثشرق"، ۱۰۵ریال شد

طبق اعلام از سوی این انبوه ساز؛

"ثشرق" از بهمن ماه دست به جیب می‌شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
لطفا به این مدیرها یاد اوری کنید که از سال 85 ملک حداقل 50 برابر شده باز دهی ساختمانیها جند برابر شده مگر شما برای ارزش افرینی به سهامداران انتخاب نشده اید به غیر از سهامداران خرد بیت المال را هم ضایع کردید سهم بانک مسکن بیت المال حساب می شود که بزرگتان مدیران ثمسکن می باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
باعث ریزش سهام ساختمان‌ها خود شرکت‌های ساختمانی هستند که هم از رشد بسیار زیاد انبوه‌سازی بهره بردند و هم از سهام ارزان قیمتی که خودشان باعث پایین آمدنشان بودند شدند وتمامی سهام ساختمانی را از دست سهامدار خرد در آوردند.وباعث ریزشش شدند.و به قولی هم از توبره خوردند و هم از آخور.