بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
مدیرعامل آرتاویل تایر در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"پارتا" در تدارک حضور پررنگ در بازار سرمایه/ "پارتا" درصدد احداث شهرک صنعتی

عرضه موفق کارخانه لاستیک یزد با نماد "پیزد"، مقدمه‌ای بر حضور پررنگ هلدینگ آرتاویل‌تایر در بازار سرمایه است.
کد خبر : ۲۲۹۸۶۲

به گزارش بورس نیوز با وجود ریزش قیمت اکثر سهم‌های بازار، نماد‌هایی هم هستند که افت زیادی نداشته اند. "پارتا" که در بازار پایه فرابورس معامله می‌شود، چند روزی هم هست که با صف خرید همراه است.
 
مجموعه آرتاویل تایر که با نماد "پارتا" در بازار سرمایه شناخته می‌شود را باید به جای یک شرکت، در قابل یک هلدینگ بررسی کرد. علاوه بر شرکت لاستیک یزد که چند ماه قبل با نماد "پیزد" در بازار سرمایه پذیرفته شد و مالکیت بیش از ۵۰ درصد آن برای "پارتا" است، این هلدینگ مالک بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت کربن سیمرغ نیز هست.

به منظور بررسی وضعیت این شرکت و دلایل اقبال سهم، خبرنگار بورس نیوز گفت‌وگویی با علیرضا انصاری مدیرعامل شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر انجام داده که ماحصل آن را می‌خوانید.

کمی در مورد وضعیت تولید و فروش این شرکت توضیح دهید
انصاری: شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر به عنوان بزرگترین کارخانه لاستیک‌سازی شمال غرب کشور، با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی در زمینه ساخت انواع تایر از سال ۱۳۷۶ فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد و نام تجاری (گلدستون) را برای محصولات خود برگزید.
 
ظرفیت اولیه شرکت ۲۵۰۰۰ تن در سال (انواع تایر، تیوپ و نوار فلاپ وسایط نقلیه سنگین) بود که بعد از مدتی با توجه به استقبال بازار از محصولات شرکت، ظرفیت تولید به ۳۵۰۰۰ تن در سال ارتقاء یافت و در حال حاضر بیش از ۴۰ سایز تولیدی (لاستیک سبک، سنگین و کشاورزی) در این شرکت تولید می‌گردد و تلاش می‌شود این ظرفیت در آینده، با اجرای طرح‌های توسعه ای، افزایش یابد.
 
مهم‌ترین استراتژی "پارتا" پیوند با مشتریان بوده و به همین منظور، همکاری مناسبی با خودروسازان از جمله ایران خودرو و سایپا که دو شرکت بزرگ تولید کننده خودرو سواری در کشور هستند، برقرار کند و با افزایش ظرفیت تولیدی جهت تایر‌های سواری رادیال، هم اکنون سهم قابل ملاحظه‌ای در تامین نیاز خودروساز‌های موفق ایرانی دارد.

عملکرد شرکت در ۶ ماهه اول سال چطور بود و ارزیابی شما از وضعیت عملیاتی شرکت تا پایان سال چیست
انصاری: شرکت در ۳ ماهه ابتدای سال ۶، ۲۶۳ تن فروش انواع تایر داشت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۴، ۵۰۷ تن) حجم فروش شرکت ۳۹ درصد افزایش داشت.
 
در ۳ ماهه دوم سال جاری شرکت ۷، ۳۹۶ تن تولید داشته که در مقایسه با سه ماهه ابتدای سال ۱۸ درصد افزایش و در مقایسه با شش‌ماهه سال ۱۳۹۸ (۱۰، ۷۷۷ تن) حدود ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. امید است روند فزاینده تولید در ۶ ماهه دوم سال هم ادامه یابد.

کمی هم در مورد طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌های افزایش ظرفیت آتی توضیح دهید
انصاری: شفاف‌سازی‌های مربوط به طرح توسعه شرکت در سایت کدال انتشار یافته و برای آحاد جامعه سرمایه‌گذاران قابل دسترس است.
طرح تولید لاستیک‌های سنگین (TBR) شرکت به ظرفیت ۲۵ هزار تن، با جدیدترین تکنولوژی در انتهای سال قبل با حضور رییس جمهور افتتاح شد. در حال حاضر شرکت از بابت اجرای این طرح هیچ گونه تعهد ارزی ندارد. با توجه به شرایط اپیدمی ویروس منحوس کرونا، تولید طرح TBR با وقفه‌هایی همراه شد که امید است در ۶ ماهه دوم سال جاری، ظرفیت عملی شرکت با طرح TBR به ۶۰ هزار تن برسد. لاستیک‌های TBR با داشتن وزن کمتر و عمر بیشتر، حاشیه سودی بالاتر از انواع قدیمی‌تر لاستیک‌ها دارند. این لاستیک در سال‌های قبل تماما وارداتی بوده و نیاز کشور حدود ۸۰ هزار تن برآورد می‌گردد. با اجرای طرح مذکور در کنار سایر پروژه‌های موجود، نیمی از نیاز کشور رفع می‌شود؛ لذا پروژه را می‌توان یک پروژه ملی و متناسب با اهداف اقتصاد مقاومتی در نظر گرفت.


مطابق آخرین شفاف‌سازی شرکت، در حال بررسی احداث شهرک صنعتی هستید. در این خصوص هم توضیح دهید
انصاری: زمین‌های شرکت حدود ۹۵ هکتار است و با عنایت به اینکه طرح اولیه کارخانه برای صنعت خودروسازی بوده، مساحت کارخانه بسیار بزرگتر از ابعاد لازم برای احداث کارخانه لاستیک سازی است. با توجه به توسعه شهر اردبیل و موقعیت مناسب زمین‌های شرکت، در سفر ریاست محترم جمهور، پیشنهاد احداث شهرک صنعتی رازی مطرح شد که مطابق شفاف‌سازی ارائه شده، شرکت در حال بررسی است با رعایت صرفه و صلاح سهامداران، بهترین تصمیم اتخاذ خواهد شد.

در سال جاری شرکت لاستیک یزد را با نماد "پیزد" در بازار سرمایه عرضه کردید. ارزیابی شما از حضور در بازار سرمایه چیست
انصاری: مجموعه پارتا بعد از گذارندن دوران رشد خود در زمینه تولید لاستیک و کربن و نیز ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی، حضور پررنگ در بازار‌های مالی را در برنامه خود دارد. تلاش می‌کنیم از حداکثر ظرفیت‌های بازار سرمایه نظیر تامین مالی مالکانه، افزایش شفافیت و سایر مزایای موجود استفاده کنیم. عرضه موفق کارخانه لاستیک یزد با نماد "پیزد"، مقدمه‌ای بر حضور پررنگ هلدینگ آرتاویل‌تایر در بازار سرمایه است. با این حال در مرحله نخست برآنیم با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از مشاوره نهاد‌های مالی تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار، سطح شفافیت، نقدشوندگی و سایر الزامات قانونی بازار سرمایه کشور را برای شرکت‌های زیرمجموعه خود برآورد سازیم.


درخواستی از سیاست گذاران دارید که به جهش تولید در این شرکت کمک کند
انصاری: صنعت لاستیک، یک صنعت استراتژیک برای کشور است. با توجه به اینکه حمل و نقل نیاز حیاتی هر کشوری است، کارخانه‌های لاستیک‌سازی در اوج اپیدمی کرونا نیز از تولید پیوسته خود دست نکشیدند و با فداکاری پرسنل خود، نیاز ضروری کشور را تامین کردند. با توجه به افزایش نرخ ارز و ناپایداری قیمت مواد اولیه، بایسته است تصمیم‌های لازم در خصوص آزادسازی قیمت لاستیک مورد بررسی قرار گیرد. نمی‌توان کالایی را با قیمت آزاد در دست مصرف‌کنندگان دید و همچنان از تولیدکنندگان درخواست کرد با نرخ‌های مصوب اقدام به فروش محصول خود کنند. برخی واسطه‌های غیر ضروری در صنعت لاستیک باید از زنجیره کنار گذاشته شده یا تحت مدیریت قرار بگیرند. همچنین امروز لاستیک وارداتی به قیمتی حدود ۲ برابر لاستیک تولید داخل، عرضه می‌شود. بی‌شک وجود نرخ‌های مصوب به‌روز یا آزادسازی تحت مدیریت نهاد‌های ناظر، می‌تواند مشوق اصلی برای افزایش تولید داخلی حتی تحت شرایط تحریمی و بی‌نیازی کشور از واردات لاستیک شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مجتمع صنعتی آرتاویل تایر خبر داد؛

سهامداران "پارتا" تصمیم می‌گیرند

در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

اتفاقی مثبت در صنعت تایر

ارسال نظر