بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دیکتاتوری و فساد بر بازار بدون نقد رسانه‌ها

اگر نقدی (چه به عملکرد شرکت ها و چه نهادهای وابسته به بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار) وارد نشود، فضای دیکتاتوری و فساد رانت های خبری بر بازار سرمایه حاکم خواهد شد.
کد خبر : ۲۳۰۵۷۰

دیکتاتوری و فساد بر بازار بدون نقد رسانه‌ها

به گزارش بورس‌نیوز، رسانه های رسمی فعال در حوزه بازار سرمایه، یکی از نهادهای موثر در افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه هستند. در این میان، هر از چندگاهی هم گزارش هایی منتشر می شود که به مذاق عده ای خوش نمی آید. اما بورس نیوز همواره معتقد بوده رسالت اصلی یک رسانه بورسی افشای حقایق بر اساس مدارک متقن بوده و منفی بودن عملکرد یک مجموعه، نباید با هدف جلب رضایت عده ای خاص، سانسور شود.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص انتظاراتی که از یک رسانه رسمی و فعال در حوزه بازار سرمایه می رود، بیان کرد: آنچه از رسانه های رسمی فعال در حوزه بازار سرمایه انتظار می رود، شفافیت در بیان حقایق است و می بایست رسانه ها در هر موضوعی، اظهار نظر کارشناسان موافق و مخالف را بدون دخل و تصرف درج کنند و در نهایت، مخاطبان رسانه، این اظهار نظرها را نقد کنند و رسانه مسوولیتی در قبال آنچه عنوان شده، ندارد. اما قطعا نخستین انتظار مخاطبان از یک رسانه بورسی این است که در خدمت یک گروه خاص نباشد و با نگاهی بی طرفانه، نظرات مثبت اندیشان و منفی نگرها را به مخاطبان ارائه کند.

وی افزود: در تحلیل ها نیز رسانه ها باید بر اساس مدارک و مستندات در حوزه های مختلف، تحلیل ارائه کنند و اینکه این تحلیل ها، چه تاثیری بر تصمیمات سرمایه گذاران دارد، بستگی به نظر مخاطبان دارد. شاید عادلانه ترین اقدامی که در تحلیل ها می توان انجام داد، این باشد که نکات مثبت و منفی در کنار هم مطرح گردد. خاصیت بازار سرمایه این است که از جنبه های مختلف می توان یک سهم را تحلیل کرد؛ ولی ساده ترین تحلیل، تحلیل سهم ها بر اساس آمار و ارقام سامانه کدال و سایت TSETMC است. به هرحال با توجه به رشد بازار سرمایه و ورود تعداد زیادی سرمایه گذار تازه وارد، تحلیل گزارش های منتشر شده در سامانه کدال، برای بسیاری از سهامداران راحت نیست و رسانه های بورسی در این زمینه هم میتوانند کمک شایانی به بازار سرمایه کرده و تحلیل های قابل فهم برای عموم، ارائه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سازمان بورس نباید در مورد گزارش های منتشر شده در رسانه های رسمی بازار سرمایه اظهار نظر کند و اتفاقا بالعکس معتقدم یکی از مهمترین وظایف رسانه های خبری و تحلیلی، نقد عملکرد نهادهای مرتبط به این بازار است. چرا که اگر نقدی (چه به عملکرد شرکت ها و چه نهادهای وابسته به بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار) وارد نشود، فضای دیکتاتوری و فساد رانت های خبری بر بازار سرمایه حاکم خواهد شد. ضربه ای که در این چند ماه بر پیکره بازار سرمایه وارد شده، ناشی از حباب بورس و روند بازارهای موازی و... نبوده و تنها دلیل وضعیت فعلی بازار سرمایه ما، بی تدبیری و سوء مدیریت و نادیده گرفتن منافع سهامداران حقیقی است. امیدواریم رسانه های فعال در حوزه بازار سرمایه، آنقدر قوی باشند که بتوانند تحلیل های واقعی و بی طرفانه از عملکرد شرکت ها و حتی سازمان بورس ارائه کنند و این انتقادات، به بهبود وضعیت این بازار کمک کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مقامات با هم هماهنگن که دارایهای مردمو بدزدن و دزدیدن چون دیگه نفت و چیزای دیگه نمیتونن بفروشن دارن جیب ملتو میزنن.یکیش رو شد مثل اخوندی منتظر بقیه باشید.
ناشناس
Belgium
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
بین بقیه رسانه ها بورس نیوز یکم بهتره حداقل گاهی (فقط گاهی) یه خبر راست یا یه تحلیل واقعی میزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
تا وقتی قالیباف اصل و صحرایی هستند شرایط تغییر نخواهد کرد.
سهامدار حقیقی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
دولت تدبیر وامید وحقوقی های وابسته ویا درخط دولت ثابت کردند که دزدی از جیب مردم هیچ تحلیل ودانشی نمیخواهد فقط دروغ ونیرنگ باید بلد باشی!!!!