بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای کاهش هیجان منفی بورس

اگر مکانیزم دامنه نوسان اصلاح نشود، ایجاد صف های فروش منجر به تسری ترس و وحشت در بازار شده و فارغ از ارزندگی سهم ها، شاید ریزش های بیشتری هم شاهد باشیم.
کد خبر : ۲۳۰۸۲۸

راهکاری برای کاهش هیجان منفی بورس

به گزارش بورس نیوز، منفی‌های مداوم بازار سرمایه، رمقی برای سرمایه‌گذاران نگذاشته و عده‌ای از هر فرصتی بهره می‌برند تا خارج شوند. شاخص کل بورس از ۱۹ مردادماه وارد فاز نزولی شده و تقریباً ۴۰ درصد ریزش داشته است.

سعید جعفری مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: معتقدم مکانیزم حاکم بر بازار سرمایه، خود موجب تشدید هیجان در بازار سرمایه شده است. محدودیت دامنه نوسان معاملات باعث شده قبل از آنکه سرمایه‌گذاران بر اساس بررسی ارزش واقعی سهم‌ها، تصمیم به معامله بگیرند، به دلیل وجود دامنه نوسان، معاملات هیجانی دارند و مرتباً شاهد صف‌های خریدوفروش در این بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در چند ماه گذشته توصیه تمام مسئولان بازار سرمایه و سیاست‌گذاران اقتصادی و... سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار بوده است؛ اما اشخاصی که به این توصیه‌ها عمل کردند هرروز متحمل ضرر و زیان بیشتری نسبت به‌روز قبل شدند و به همین علت هم، بسیاری از سهامداران، در صف‌های فروش قرار می‌گیرند تا هر چه سریع‌تر بفروشند و از این بازار خارج شوند. اما اگر محدودیت دامنه نوسان نبود، بازار از روند فرسایشی خارج‌شده و به تعادل می‌رسید. چراکه در صورت حذف دامنه نوسان، فعالان بازار سرمایه سهم‌ها را بر اساس ارزش ذاتی و متغیر‌هایی همچون نرخ ارز و نرخ بهره بانکی و... قیمت‌گذاری خواهند کرد.

جعفری در پاسخ به این سؤال که "با شرایط فعلی، ریزش‌های بازار سرمایه تا کجا ادامه دارد؟ " گفت: تا مشخص شدن کف قیمتی دلار، بازار سرمایه به ثبات نخواهد رسید. برآورد‌های مشاور سرمایه‌گذاری معیار بر این بوده که کف قیمتی دلار در میان‌مدت همان محدوده ۲۰ هزارتومانی خواهد بود (اگرچه شاید به‌صورت لحظه‌ای نرخ‌های کمتری هم تجربه شود). با دلار ۲۰ هزارتومانی، سهم‌های بزرگ گروه پتروشیمی و فلزی احتمالاً ۱۰ الی ۱۵ درصد دیگر، ریزش خواهند داشت. اما اگر مکانیزم دامنه نوسان اصلاح نشود، ایجاد صف‌های فروش منجر به تسری ترس و وحشت در بازار شده و فارغ از ارزندگی سهم‌ها، شاید ریزش‌های بیشتری هم شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: ذکر این نکته که فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ما، ضعیف است و نمی‌توان دامنه نوسان معاملات را حذف کرد، توجیه مناسبی برای تداوم سازوکار فعلی نیست. اگر بازار سرمایه ما، بازاری حرفه‌ای و مدرن است که از بورس‌های جهانی الگوبرداری شده، پس باید با مکانیزم بورس‌های جهانی هم اداره شود. اگر هم فرهنگ این نوع سرمایه‌گذاری را نداشتیم، پس چرا حقیقی‌ها (مردم عادی) را به این بازار دعوت کردیم؟ به نظر می‌رسد حذف دامنه نوسان، فضای هیجانی بازار را تلطیف کرده و بازار تحلیلی‌تر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با فرض عدم‌تغییر نرخ سود بانکی، سهم‌های گروه بانکی جزو مناسب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری خواهند بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نرخ بهره و آتش در دامن تولید...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

هدایت بورس توسط هیجانی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سهامداران سریع صف‌نشین نشوند

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریزشی که بورس را جذاب می کند!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
باند دلالهای ارز رو گرفتن سلطان سکه اعدام شد الانم که بایدن رفت و تحریها برطرف شد پس چرا ارز ارزون نمیشه حالا هزار تومن نشه اما ۳۰۰۰ تومن بشه حداقل .
رضا
Malaysia
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
بورس نیوز عزیز کلیه صاحبنظران و کارشناسان بازار سرمایه از ابتدای مهر ماه پیشنهاد حذف محدودیت دامنه نوسان روزانه را برای جلوگیری از افت و ریزش سنگین ادامه دار بازار را با صدای بلند نجوا کردند ولی کو گوش شنوا!! متاسفانه رانتی ها و خود دولت از سفره بورس جیبشان را پر کردند و فلنگو بستن!؟ فکر میکنید مدیران و تصمیم گیران سازمان بورس واقعا برای مردم و یا راه کارهای منطقی در خصوص ساماندهی وضعیت فعلی بازار کاری میکنند؟! نه به خدا ... همین آقایون از قالیبافش گرفته تا هامونی و صحرایی عمل اصلی ریزش بازار و از طرفی جاده صاف کن و عمله همان رانتی هایی بودن و هستن!! تا جیب مردمو کاملا خالی کنن!! میدانی چرا؟ چون سناریو از طرف پدر خوانده ها اینطوری به پادوها دیکته شده!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
با حذف دامنه نوسان در بازاری که در کنترل حقوقی ها و حقیقی های وابسته به آنهاست، قیمت همه نمادها در چند ثانیه اگر منفی نشود حتما به صفر خواهد رسید، دست از این تفسیرهای جهت دار بردارید، مردم احمق نیستند، صدایشان به جایی نمی رسد.
م
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
من نمیدونم چرا سایت شما مجوز ندارد؟... بورس نیوز یک سایت غیر رسمی هست....و هرروز یک نظری از سر...میدهد....
برید جمع کنید این مزخرفات را...اینا که به عنوان کارشناس میارید همش در و دکان هست...
الان میگید دامنه نوسان را حذف کنند....بعد اگه این کار را سازمان انجام داد و وضع بورس بدتر شد....مگید نباید این کار نسنجیده انجام میشد...خخخخخخخخخخ
شماها عقل ندارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کدوم مدیر نابغه این کار رو بکنه ؟ قالیباف اصل یا صحرایی ؟؟؟ زبان همه کارشناسها مو در آورد از بس گفتند این محدودیت دامنه نوسان خودساخته رو بردارید ... یه نگاه به قیافه این دو تا مدیر بیکفایت بندازید ... ببینید شهامت گرفتن چنین تصمیم مهمی رو در وجناتشون میبینید ؟؟؟ آن زمان که روند صعودی بود جراتش رو نداشتند ... حالا این کار رو بکنند ؟؟؟ نابود کردن سرمایه همه رو .... به دژپسند هم بفرمایید کلاهش رو بذاره بالاتر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
لعنت به اون کسی که این فکر از اول به سرش زد که دامنه نوسان رو محدود کنه. یعنی هیچ کس در دنیا نمیفهمید و ایشان فقط شعورش میرسید. نابود کرد ریشه بورس رو در ایران. یه سنگی رو در چاه انداخت که هیچ مدیر بیکفایتی شهامت و شجاعت بیرون آوردنش رو نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
در بازار سرمایه به بهانه نقد شوندگی دارند 1000 تومانی سبز را میگیرند 500 تومان .
صف های فروش ساعات اول بازار سرمایه " دستوری و بعد از آن هیجانی بنظـــــــر میرسد .
اسفندیار
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
تعجب فراوان از تحلیل و بیشتر از مردم ساده /مگر هنگامی که بورس در اوج خود بود و دلار شانزده هزار تومان و درست هنگامی که دلار به سعود ادامه داد بورس نزولی نشد دلار از 16 هزار به 30 هزار رسید و شاخص بورس از بیش از دو ملیون واحد به هزارو سیصد و حالا چون دلار در حال ریزش است بورس نیز بایستی پایین بیاید؟...
اینجا یک پارادکس است که جواب درستی به آن داده نشده از سهامداران میخواهم کمی بیشتر فکر کنند.
اقدس خانم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
بهترین و موثرترین راهکار... جلوگیری و مسدود کردن کدهای حقوقی ست که همه روزه و از روی عمد با ایجاد صف فروش مانعی بزرگ برای تغییر روند بازار هستند... اقدس خانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
با شرایط فعلی، ریزش‌های بازار سرمایه تا کجا ادامه دارد؟
تا وقتی قالیباف اصل و صحرایی هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
اقا جان جمیع کار گروه بورس پدر سهامدارا ن را درآورد وککشان هم نمی گزه آوردن بیمه سهام برای چاپیدن بیشتر سهامداران و کارگزاران بورس !!!!!!!!!!!!!!!!! نیز از برای پرکردن جیب خودشان با نوسان گیری . نمی دانم چه موقع اندیشمندان متوجه خواهند شد که دارند با نابودی بورس به اقتصاد کشور به عمد ضربه می زنند .....
ناشناس
Canada
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
آقای قالیباف اصل:


وقتی سه ماه هر جلسه‌ای برای حمایت از بورس گذاشتید، هر تصمیم خلق‌الساعه‌ای گرفتید، هر زوری که زدید، نتیجه عکس داده، بهتر نیست به دلیل بی‌کفایتی استعفا بدی و بری؟!

موندن شما چه فایده‌ای داره از اینجا به بعد؟

مگه تموم تلاشتو نکردی؟

بخدا دیگه تکلیفی بر تو نیست دیگه فقط گورت....
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
چه هیجانی چه کشکی ، پول به بازار تزیق کنن درست میشه ، همین دولت تو اوج سهامهاشو به مردم انداخته ، بدش نمیاد 10 برابرش رو تو ارزونی بخره ، خون مظوم رو زمین نمی مونه ،امام حسین (ع) که فرمودند «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»
امین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
عجب موقعی خوبی اقای کارشناس راهکار دادند لطفا به حق تقدمهای استفاده نشده را که در بازار عرضه می شود مثال راهکار شماست در بازار صعودی ومتعادل حد اقل 30 در صد پاپین تر سهام از چنگ سهامدار خرد در می می اورند حالا با بازار ریزشی با ان راهکار شما چه بلایی بر سر بورس می اورند بعضی ار اقایان مدیر عامل بانکها فرمودند سهام ما 2 الی 3 دلار ارزش دارد خواهشا با 3 سنت سهامتان را جمع کنید ارزش سهام شما رامردم بهتر از شما می دانند حرف زدن هزینه ای ندارد ولی گمراه کردن مردم عزابی سنگین در پی دارد یا همین بعضی از ساختمانیها
صفر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
هرکارشناسی هر روز یه حرفی میزنه واقعا همش حرف ......بازار راه خودش را میره به هیچ کس هم رحم نمیکنه
امین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
آخه نفهم ۴۰ درصد ریزشه این یا ۹۰ درصد
کاوه
Germany
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
خدا به کمر دروغ گویان و دزدان سر گردنه بزنه ان شالله.
قیمت ها به ابتدای سال و بعضا به سال قبل و قبلتر برگشته که دلار 10 الی 12هزار تومان بود و الان شما میگید قیمت ها بازهم 15درصد دیگه باید بریزه!!!!!!
تا الان میگفتید بازار منتظر نتیجه انتخابات آمریکاست و الان میگید بازار منتظر قیمت دلاره!!!!!
خدای این ملت به کمرتون بزنه که حتی شرافت راستگویی هم ندارید چه برسه به شرافت راست کرداری!!!
موقعی که شپنا 6هزار تومن معامله میشد دلار تقریبا 18 الی 20تومن بود و جالبه که دلار به 33هزار تومن رسید و شپنا هزار و سیصد تومان!!!
درست میبینبد با دلار 20 تومنی شپنا 6هزار تومن!!!
با دلار 33هزار تومنی شپنا 1300تومان!!!!
حالا دوباره دلار داره به 20هزار تومن میرسه ولی بجای اون 6000تومن میگن همین هزار تومن هم گرونه و باید 15درصد دیگه کاهش پیدا بکنه.
این همه بی صداقتی هرگز ندیده ملتی....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
بابا بس کنید فقط شما حرف نزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
صف پیش گشایش برداریدتاهیجانی بازارمنفی نشه همین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
خدایا هر کس که به هر طریق و عامدانه به جهت کسب منافع خودش یا گروهش یا هر عنوان دیگر به بورس ضربه زده یا می زند و هدفش زیان رساندن به سهامداران بورس است را نابود کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
تا دیروز میگفتن بازار ربطی به دلار ندارد .شما از خدا نمی ترسید.چجور زندگی میکنید.من موندم واقعا.آقا اصلا کارشناسی نکن تو این چند وقته که اعصاب همه داغونه.فحش خوردن خوشت میاد.معلومه داره برات
ج کیماسی
Germany
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
بابا ........... کارشناس ها وریزش ۹۵ درصدی را ۴۰ درصد اعلام میکنن
بدبخت شدم رفت
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
هرکس حق زن و بچه ام را خورد تو بورس خدا به روز سیاه بشونشون
به زمین گرم بزنش ...من که کاری از دستم ساخته نیست فقط نفرین
بلخره خدائیم هست
ناشناس
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
انشاله همان ............ که سر .......... امد سر این ......... هم بیاد.
ستار
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
خدا از مسئولین نگذره زندگیمونو نابود کردین خودتون تو تلویزیون تبلیغات فراوان که مردم بیاین تو بورس تمام سرمایه زندگیمون به باد رفت
به نون شب محتاجمون کردین
چطور جواب خدا رو میدین
خدا سرنوشت ............را نصیبشان کند.
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
خدا سرنوشت ........... را نصیبشان کند.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
خدا نابودتون کنه که سرمایه مردم روعامدانه خوردیدازآه کسی که غیراز خداکسی رونداره بترسید، آقایون به اصتلاح زرنگ!
تسلا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
................با این کارشناسیت
فردین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
سرخطی زدن وپیشگایش رو بردارید همه چیز درست میشه ، م
مدیر نالایق روغن نباتی و ... پیدا نمیشه اونوقت سهام ها باید زیر 1000 تومان بروند؟ اون .....ای که مردم رو تشویق به سرمایه گذاری در بورس کرد کجاست تا جواب بده؟
بنامین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱
با سلام واقعا باید تاسف خورد به حال این کارشناس بازار سرمایه یادش رفته اینجا ایرانه ؟ مگه امریکا هست دامنه نوسان حذف شود و بعد خواستن با قیمت مفت سهام را از چنگ سهامداران در بیاورند. این کارشناس خودش احمق هست ملت را هم احمق فرض کرده است.
معصومه،ایمان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
مشکل این مردم اینه هر چی بهشون بگی باور میکنن بهانه ایه همه گرونی دلار و مسکن و خودرو همه اقلام دیگر را تحریم اعلام میکنن و مردم هم باور میکنن
ولی؟ولی یادشون رفته این .............هر هفت سال قدرت مالی مردم رو به شدت کاهش میده برید تاریخ رو بررسی کنید
و اما چرا؟ چون از قدیم گفتن ایرانی جماعت رو باید گرسنه نگه داشت که اگر سیر شد هر کاری میکند
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
لعنت بر این ................... که پس انداز یک عمر ماهارو چند هفته ای دزدید حرومزاده ها اینجا بورسه یا سر گردنه؟
معصومه،ایمان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
یه توصیه به همه مردم دارم منتظر ارزونی هیچ چیز نباشید
چون تحریم باعث گرونی نشده
برید تاریخ رو نگاه کنید این ............در هر بازه زمانی هفت تا ده سال قدرت مالی مردم را بشدت کاهش میدهد
و این موضوع هفت سال دیگر دوباره مثل این یکی دو سال تکرار خواهد شد
مردم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
....................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
نامه نوشتن و دعوت کردن بعد قربانی کردن: یکی مردم کوفه با دعوت امام حسین، یکی هم دعوت دولت از مردم ب بورس ک دارند یکی یکی مردم رو سر میبرند