بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"حقوقی‌ها"، به بی‌اعتمادی بازار دامن نزنید...

منفی‌های روز گذشته دلایل بنیادی نداشت و ناشی از رنج منفی در معاملات "شستا" و "خودرو" بود. این رنج منفی در بازاری که چند ماه منفی را پشت سر گذاشته، باعث ترس دوباره برخی سهامداران شد.
کد خبر : ۲۳۱۵۷۵

به گزارش بورس نیوز، بورس چند روزی است که مورد اقبال سرمایه‌گذاران واقع‌شده و مثبت است. روز گذشته هم‌حجم معاملات رشد چشمگیری نسبت به‌روزهای قبل داشت و بورس تهران پرحجم‌ترین روز معاملاتی خود در فصل پاییز را پشت سر گذاشت. اما رنج منفی در برخی نمادها، نگرانی‌هایی برای بعضی سرمایه‌گذاران ایجاد کرد که شاید مثبت‌های بازار، موقتی است و قرار است دوباره ریزشی در کار باشد.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: متغیر‌های بنیادی در راستای رشد بازار سرمایه بوده و بازار‌های جهانی، چشم‌انداز مثبتی پیش رو دارند. از سوی دیگر، بازار‌های موازی مثل بازار مسکن و خودرو و... هم به سبب چشم‌انداز عدم افزایش نرخ ارز، جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارند؛ بنابراین سپرده بانکی و بازار سرمایه دو گزینه سرمایه‌گذاری هستند که البته سپرده‌گذاری در بانک‌ها به علت عدم افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران جذاب نیست. در چنین شرایطی، بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار برای ورود سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر محسوب می‌شود.

وی افزود: میانگین نرخ دلار در سامانه نیما در ۶ ماهه اول سال حدود ۱۷ هزار تومان بود و الان که نرخ دلار نیمایی به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده و ضمناً قیمت‌های جهانی هم افزایش‌یافته، صنایع صادرات محور و وابسته به قیمت‌های جهانی ریسک خاصی نداشته و پتانسیل رشد خواهند داشت. البته تورم انتظاری نسبت به ماه‌های قبل کاهش داشته و احتمالاً دیگر شاهد رشد‌های شدید در بازار سرمایه نخواهیم بود و باید نگاه منطقی‌تری به سهم‌ها داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: با روی کار آمدن بایدن و کاهش فشار تحریم‌ها و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کشور‌های خارجی، قطعاً صنعت بانک و خودرو از وضعیت به وجود آمده، بهره بیشتری خواهند برد. صنایع صادرات محور (عمدتاً صنایع فلزی و پتروشیمی) در شرایط تحریمی، افت چندانی در حجم صادرات نداشتند و بخش عمده مشکلات تحریم در مورد این صنایع مربوط به افزایش هزینه‌های صادرات و انتقال ارز تحت تأثیر تحریم‌ها بود. ازاین‌رو انتظار می‌رود با کاهش احتمالی فشار تحریم‌ها، این شرکت‌ها از کاهش هزینه‌های صادرات منتفع شوند و این کاهش هزینه، تا حدودی افت احتمالی نرخ ارز در اثر کاهش تنش‌های سیاسی را خنثی کند.

پهلوان در ادامه با اشاره به رنج منفی روز گذشته در نماد "شستا" و همچنین نماد خودرو و نگرانی سهامداران بابت این موضوع، بیان کرد: منفی‌های روز گذشته دلایل بنیادی نداشت و ناشی از رنج منفی در معاملات "شستا" و "خودرو" بود. این رنج منفی در بازاری که چند ماه منفی را پشت سر گذاشته، باعث ترس دوباره برخی سهامداران شد و معتقدم فروشندگان مخصوصاً حقوقی‌های بزرگ، باید در این شرایط حساس که بازار می‌خواهد دوباره خود را پیدا کند رفتار منطقی‌تری داشته باشند و به بی‌اعتمادی سهامداران خرد دامن نزنند.

وی اضافه کرد: به‌هرحال خودروسازان از تحریم‌ها آسیب‌دیده‌اند و در صورت کاهش تحریم‌ها، فرصتی برای انتقال تکنولوژی به داخل کشور و توسعه بیشتر خواهند داشت. اما بر کسی پوشیده نیست که مشکلات دو شرکت بزرگ خودروسازی ما، عمدتاً به دلیل سیاست‌های داخلی و قیمت‌گذاری دستوری به شرکت‌ها تحمیل‌شده و زیان انباشته سنگینی هم به‌جای گذاشته است. اگر وعده‌های داده‌شده محقق شود و خودروسازان امکان فروش محصول در بورس کالا و باقیمت منطقی‌تر داشته باشند، بسیاری از مشکلات این صنعت مرتفع خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وقتی بانک‌ها، "کفایت سرمایه" استاندارد ندارند!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مدیران "شستا" قیمت‌سازی کردند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سینه‌چاک‌های صف‌فروش ماه‌های سبز بازار کجا بودند!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
به نظرم حقوقی ها صرفا باید سمت خریدشون فعال باشه. باید جلوی فروششون رو بگیرن تا بازار هم جون بگیره و هم مدل بازار ما ثبت جهانی بشه.
ناشناس
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
من هم موافقم. تا زماني كه حقوقي ها ميتونن بفروشن بازار سبز نميمونه.پيشنهاد ميدم تا شش ماه و نيم اجازه فروش از حقوقي ها گرفته شه و به تشخيص سهامدارن حقيقي اين زمان قابل تمديد باشه.اما در قيمت هاي منفي بايد بخرند تا اينطوري بهترين بازار دنيا رو داشته باشيم و برنده شيم.
سامان
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
به همین خیال باش....متاسفانه سازمان بورسی ها نوکران دست نشانده حقوقیها هستند و برای حفظ موقعیت شغلی خودشان آتش به دارایی مردم زده اند و دو دستی سرمایه های مردم را در کمترین قیمت به حقوقیها تعارف میکنند.
اقدس خانم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
سرمایه گذاری امید کثیف ترین حقوقی بازار هستش که با وجود زیان 40% سهامداران در نماد ثامید دائما با کشیدن رنج منفی و ایجاد صف فروش جلوی جبران زیان سنگین 40% سهامداران را میگیرد.....فساد از همه طرف این حقوقی بیرون زده...باید کدهای حقوقی و حقیقی های منتسب به سهامدار عمده مسدود شود.....
سازمان بورس تا به کی میخواهد شاهد اینگونه دستکاری در قیمت ها باشد و بی تفاوت از کنار این فساد و جرم آشکار بگذرد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
آقای پهلوان کاملا درست میفرمایند. با نظر ایشان موافقم
ناشناس
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
بنده هم موافق آقای پهلوان هستم
ناشناس
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
اصلا هرچي اقاي پهلوان بگه حقه
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
حقوقی های کثیف دائما با کشیدن رنج منفی نمیگذارن بازار مثبن بشه...مسئولان بورس هم همگی دست نشانده حقوقیها هستند و از قدرت مقابله با این دستکاری و فساد را ندارند....بیشتر بفکر حفظ جایگاه خودشون هستند تا سرمایه های مردم.
ناشناس
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
اگه اين حقوقيا نبودن الان شاخص ٤ميليون بود.حقوقي حيا كن حقيقي رو رها كن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
یه سوال : قالیباف اصل باید چه کاری انجام بده تا عزل بشه ؟؟؟ چه کارنامه ای باید یه مدیر ناموفق داشته باشه تا عذرش رو بخوان ؟؟؟
ناشناس
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
به این ............. قالیباف هم دستور میدن برای نوسان گیری حقوقیها ؛همه چیز دست حقوقیها هست لعنت به این حقوقیها من خودم سهامدار هستم مردم نیایید به بورس چاه کندن برای سرمایه هاتون بورس دستوری است و افسارش دست حقوقیها دولتی است بورس بدرد نمیخورد فقط باید سهام اولیه نخرید تله است خرید سهام اولیه تا بودن حقوقیها در تحریم سهامداران حقیقی است
ناشناس
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
قاليباف خيلي نامرده.همينجوري به كدهاي حقوقي اجازه فروش ميده.اين خيلي بده.كجاي دنيا حقوقي ها ميتونند سهامشونو بغروشن؟ اخه چقدر تبعيض عليه سهامدار مظلوم حقيقي.
اس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
خدا براشون نسازه کل سرمایه مون رو غارت کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
به نظرم بايد حقوقي ها رو سه هيچ بازنده اعلام كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
به نظرم بايد حقوقي ها رو سه هيچ بازنده اعلام كنند.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
کثیف ترین حقوقی افق هست توی هر نمادی بوده اون نماد را به منفورترین نماد تبدیل کرده .توی غپآذر هم از توبره میخوره هم از آخور . از یک طرف قیمت شیر را بالا بردن و سود ناشی از گرونی لبنیات به جیب میزنه از طرف دیگه قیمت سهمو میاره پایین و مفت از دست سهامدار بدبخت ساده میکشه بیرون . مدیران غپآذر هم که میل چوب خشک نشستن و دارن تماشا میکنن یا شاید با هم ؛ هم کاسه شدن
ناشناس
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
اخوی باید دید سهامدار عمده افق کیست .
شاید بقول اورول از بقیه سهامداران عمده برابرتر باشد !!؟؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
حقوقی ها فقط یک کار را خوب بلد هستند و همیشه و همواره در کف قیمت فروشنده و در سقف خریدار هستند این مهمترین وظیفه حقوقی های بازر سرمایه ایران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
مشکل حقوقی نیست مشکل مثله پشکل سهام خودروریی که همه می خوان از دستش راحتشن شن و مثل پول های تقلبی تو دست حقوقی ها گیر کرده و باد کرده و میخوان تبدیل به سهام بنیادش کنن که متاسفانه خرید دار نداره و این اشغال سهام ها کل بورس را از نفس انداخته و دارویی ندارد باید همان موقع که افزایش سرمایه های باور نکردنی می دادن با افزایش قیمتی این خودرویی ها ورشکسته فکر رد و جمع کردنش هم می کردن که بازار و هیچکس چنین پولی برای این سهام های تقلبی ندارد و نمی دهد راهی جز اخراج این گروه از بازار نیست تا بورس نفس بکشد مثل پول تقلبی باید از چرخه خارج شوند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
متاسفانه حقوقی ثامید با تمام توان سهامداران این سهم را با عملکرد های خود خواهانه اش فلج کرده است . سهام ثامید با اینکه جزء عرضه اولیه های چند ماه اخیر می باشد ولی قیمتش تقریباً در همان حد افت کرده و به هیچ وجه حقوقی دست از لجاجت بر نمی دارد و مانند عنکبوت عمل می کند که به محض اینکه سهامداری با ضرر سنگین می فروشد . سهامدار جدید به محض ورود دیگر راه برگشت ندارد مگر با ضرر باز هم سنگین تر . خواهش می کنم منعکس فرمائید به وضع روحی این حقوقی رسیدگی شود با سپاس فراوان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
بنطرم چند تا از مدیران حقوقیا و مسئولین کشوری رو باید اعدام کنن بدلیل فساد اقتصادی و زدن جیب مردم.
ساری
United States of America
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
سلام ممنون عالی بود آقای پهلوان مثل همیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
در قدیم برای ما سرمشق میگرفتند و ما مینوشتیم.
« دروغ بد است و دروغگو دشمن خداست »
ولی الان فرزندان این مملکت می‌شنوند و می‌بینند که واژه دروغ به زرنگ و تیز عقل کل تعبیر میشود .
لذا حضرات مجلس در بوق و کرنا دمیدند که 25 حقوقی خلافکار را به دستگاه قضایی معرفی کرده ایم .
اما سخنگوی قوه قضاییه گفتند. هیچ موردی تا به حال به قوه قضائیه گزارش نشده .
مجلسیان محترم از شما توقع میرود ، اگر کاری نمیتوانید برای مردم و مملکت انجام دهید حداقل صادق باشید و ناروا نفرمایید.