بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به کل کل بهارستان و پاستور و تدوین بودجه در عالم هپروت و...
کد خبر : ۲۳۲۳۴۱

۵.۵

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران دوباره در حال رشد است و این رشد به مذاق خیلی ها خوش نیامده و تا اندکی سبز در این بازار تگرگ زده دیده اند، ساز مخالف می زنند و اظهار دلواپسی شان گل کرده! مثلا یکی از رسانه های نامدار در حوزه اقتصادی که سال هاست مرتبا سیگنال خرید مسکن می دهد، امروز برای بازار سرمایه دایه دلسوزتر از مادر شده و مقاله زده که نخرید که بورس حباب دارد! این دوستان گویا حتی الفبای اقتصاد هم نمی دانند و خبر ندارند که باد کردن حباب مسکن چطور عده ای از مردم را از زندگی سیر کرده؛ یا شاید هم خبر دارند و منافع شان در آن بازار است! خلاصه که به هوش باشید که دلواپسان بازار سرمایه از خواب زمستانه برخواسته اند و دوباره تحلیلگر شده اند...

سهم تپل رسانه های خودی از بودجه

گفتیم رسانه؛ یادمان آمد برخی رسانه ها که اتفاقا مرتب تحلیل می زنند و مجیز عده ای را می گویند و برخی ها را هم به رگبار می بندند، چه سهم تپلی از بودجه دارند! مثلا در بودجه ۱۴۰۰ بودجه ای که برای فقط یکی از خبرگزاری ها در نظر گرفته شده ۲۰۸ میلیارد تومان است که البته ۳۱ درصد از بودجه سال جاری این خبرگزاری بالاتر است. رقیبش هم با جهش ۱۲۰۰ درصدی نسبت به بودجه سال ۹۲، از بودجه ۱۴۰۰ سهم ۴۶.۵ میلیارد تومانی دارد! با این تفاسیر، انتظار دو خط تحلیل واقعی از این بزرگواران کمی دور از منطق است.

اندر احوالات هپروت آقایان موقع حساب و کتاب

اما بشنوید از اهالی بهارستان که گویا این روز ها حسابی با اهالی پاستور کل کل دارند! رئیس بهارستان گفته ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بورس هدایت کردیم، کجا رفت؟؟ در جواب به این بزرگوار بفرمائید احتمالا کنار همان ۱۸ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی است که به اسم‌ واردات صرف خوشگذرانی آقایان شد!

واردات خودرو، آری یا نه

واردات خودرو هم از آن دست ماجراهایی است که تازگی ها خیلی داغ شده. اهالی پاستور خودشان واردات خودرو را ممنوع کردند، بعد دیدیم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات واردات خودرو در نظر گرفته اند. گفتیم چی شد، واردات آزاد شد؟ گفتند نه، قصدمان آزادکردن واردات نیست و چنان شرط و شروطی برایش گذاشته ایم که عملا انجام شدنی نباشد. گفتیم پس درآمد پیش بینی شده چطور جور خواهد شد؟ گفتند سخت نگیرید که بعدی خودش این چاله را پر میکند، فقط کندنش با ماست! هر چه کم آمد، اوراق می فروشیم. تحلیلگران هم نعره ای از سر حیرت کشیدند و گفتند فقط امان از وقتی که توافقی صورت نگیرد که آن وقت با شیره جان ملت پر خواهد شد.

زیان بانک بزرگ بعد از ادغام پر طمطراق

هنوز مهر ادغام برخی بانک ها خشک نشده، تحلیل ها محقق شد و ساقه گندیده برخی از بانک های ادغام شده، به تنه بانک بزرگ زد و این بانک را‌ گرفتار زیان ۳۸ هزار میلیارد تومانی کرد! طبق لایحه بودجه در سال دو صفر این بانک زیان عملیاتی ۳۸ هزار میلیارد تومانی خواهد داشت و با این حساب، دلواپسی آنان که مخالف ادغام بودند، بجا بود.

رونق در دل شرکت های بورسی 

و اما در آخر اینکه در حالی که در بازارهای رقیب مگس می پرانند، بعضی شرکت های بورسی هم رونق را به معنای واقعی کلمه محقق کرده اند. برای درک بهتر مفهوم رونق بد نیست نگاهی به گزارشات کدال، اخبار کشف ذخایر معدنی جدید، رکوردشکنی ها در تولید و فروش و البته افزایش قیمت محصولات داشته باشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر