بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
معرفی سامانه‌های معاملاتی کارگزاری آگاه؛

آشنایی با بخش مدیریت سبد دارایی آساتریدر آگاه

سرویس سهام آساتریدر آگاه، یک سرویس جامع برای سرمایه گذاران در بازار بورس است که به کمک آن می‌توانند پورتفوی سهام خود را مشاهده نموده و در هر لحظه بدانند وضعیت سودآوری و بازدهی سرمایه گذاری شان چگونه است.
کد خبر : ۲۳۳۰۴۵

آشنایی با بخش مدیریت سبد دارایی آساتریدر آگاه

به گزارش بورس نیوز، سید امیر انصاری؛ در ادامه سلسله یادداشت‌های «معرفی سامانه‌های معاملاتی کارگزاری آگاه»، در این یادداشت به معرفی «مدیریت سبد دارایی» می‌پردازیم.

سرویس مدیریت سبد دارایی یا سهام آساتریدر آگاه، یک سرویس جامع و کامل برای سرمایه گذاران در بازار بورس است که به کمک آن می‌توانند پورتفوی سهام خود را مشاهده نموده و در هر لحظه بدانند وضعیت سودآوری و بازدهی سرمایه گذاریشان چگونه است. مدیریت سبد سهام آساتریدر آگاه امکان مدیریت افزایش سرمایه‌ها و سود‌های تقسیمی را به سهامداران می‌دهد.

مدیریت و بهینه سازی سبد دارایی سهام یا همان پرتفو، یکی از الزامات مهم سرمایه گذاران برای انتخاب سهام مناسب و کسب بازدهی از بازار بورس است. این رویه باعث می‌شود سهامدار در بازه‌های زمانی مختلف براساس داده‌های آماری موجود، عملکرد خود را بررسی کرده و با اصلاح سبد دارایی سهام خود، از بازار بورس بازدهی کسب نماید.

واحد توسعه محصول کارگزاری آگاه این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده تا با استفاده از سرویس مدیریت سبد دارایی در سامانه معاملاتی آساتریدر آگاه، بتوانند به صورت کامل و جامع پرتفوی خود را مشاهده و بررسی کنند. با این سرویس تمامی مشتریان می‌توانند با انتخاب دوره زمانی دلخواه، عملکرد سرمایه گذاری خود را در بازار سرمایه و صنایع مختلف بورسی سنجیده و متناسب با شرایط روز، اقدام به بهینه سازی سهام کنند.

در ادامه به توضیح بیشتر کارکرد این سرویس در آساتریدر آگاه می‌پردازیم.

اصلی‌ترین بخش در مدیریت سبد دارایی، بخش «سبد سهام» یا همان پرتفوی سهام است. در این قسمت تمام دارایی حال حاضر مشتری در قالب یک جدول نمایش داده می‌شود. در این جدول تمام اطلاعات مورد نیاز از جمله، تعداد سهام، میانگین قیمت خرید، میانگین قیمت سر به سر، بهای تمام شده، خالص ارزش روز، سود یا زیان، آخرین سود تقسیمی و… وجود دارد. کاربر بر اساس نیاز خود می‌تواند اطلاعات این جدول تنظیم کند و اطلاعاتی که نیاز ندارد را از آن حذف نماید.

بخش مهم بعدی «عملکرد سبد سهام» است. در این بخش کاربر می‌تواند با اعمال یک بازه زمانی دلخواه، عملکرد خود را در طی زمان مشخص شده مشاهده نماید. در اینجا اطلاعات مهمی از ابتدای دوره که چه سهام‌هایی را داشته، طول دوره که بر روی چه نماد‌هایی خرید و فروش انجام داده، انتهای دوره که چه بازدهی برای هر نماد در طی آن بازه زمانی به دست آورده و عملکرد دوره شامل بازدهی کلی سبد سهام و سود‌های دریافتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مشتریان کارگزاری آگاه با امکان «عملکرد سبد سهام» می‌توانند بررسی کنند که در کدام یک از صنایع بورسی بیشترین فعالیت را داشته اند.

همچنین بخش مدیریت سهام آساتریدر آگاه برای آشنایی با فضای معاملاتی و نحوه خرید و فروش سهام به تازه واردان کمک می‌کند بدون ضرر و یا وارد کردن سرمایه واقعی، برای خود سبد سهام مجازی تشکیل دهند تا بتوانند استراتژی سرمایه گذاری خود را بررسی کرده و بعد از برطرف کردن نقاط ضعف آن، به خرید و فروش سهام بپردازند.

از دیگر کاربرد‌های مهم مدیریت سبد دارایی آساتریدر آگاه، «افزایش سرمایه‌های من» و «سود‌های تقسیمی من» است. در بخش افزایش سرمایه، اطلاعات تمام مجامع فوق العاده افزایش سرمایه که مشتری در آن شرکت داشته قابل مشاهده است. در این قسمت نوع افزایش سرمایه، میزان درصد افزایش سرمایه و تعداد سهامی که به سهامدار در قالب سهام جایزه یا سهام حق تقدّم تعلق می‌گیرد درج شده است. در قسمت سود‌های تقسیمی، اطلاعات سود نقدی دریافتی شرکت‌ها که به مشتری تعلق می‌گیرد وجود دارد. یک سهامدار برای اینکه سود نقدی شرکت به او تعلق بگیرد باید در زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه، سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشد. در این قسمت اطلاعات برگزاری مجمع و از همه مهمتر، ارزش ریالی سود نقدی که سهامدار باید دریافت کند قابل مشاهده است. همچنین در این بخش زمان بندی و نحوه دریافت سود نقدی از شرکت مربوطه تحت قالب اطلاعیه کدال وجود دارد.

جمع بندی:

سرویس مدیریت سبد سهام یا پورتفوی کارگزاری آگاه بهترین شیوه برای شروع سرمایه گذاری برای تازه واردان و بهترین امکان برای مدیریت حرفه‌ای پورتفوی سهام است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر