بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
یک اقتصاددان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اشتباه بزرگی که باعث زلزله ۴۶درصدی "بورس" شد

اداره اقتصاد کشور با این نگاه، محکوم به شکست خواهد بود و فقط منجر به دیکتاتوری سوداگرانه خواهد شد.
کد خبر : ۲۳۴۲۱۰

اشتباه بزرگی که ریزش ۴۶ درصدی بازار سرمایه را در پی داشت

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند بازار سرمایه، نرخ ارز است و با توجه به ابهاماتی که در رابطه با روابط سیاسی ایران و آمریکا وجود دارد، نرخ آتی ارز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ساسان شاه ویسی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه ما اگر مبتنی بر توانمندی، استعداد پذیری، فرصت سازی، سرمایه پذیری و از همه مهم‌تر توسعه واقعی موردبررسی قرار بگیرد و جهت‌گیری‌های ما در راستای حمایت از تولید و بهبود فضای کسب‌وکار و به‌کارگیری فناوری‌های نوین و... باشد؛ بازار سرمایه ما پتانسیل زیادی برای رسیدن به ثبات و جلب اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار دارد. اما اگر بازار سرمایه ما بازاری باشد که بر اساس نرخ تورم و افت ارزش پول ملی و سوداگری، فرصت‌های سودآوری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده، قطعاً بازار کارایی برای ایجاد ثبات اقتصادی نخواهد بود.

وی افزود: با این نگرش، تغییرات مدیریتی در دولت آمریکا و سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا در اقتصاد بین‌المللی و برنامه تیم اقتصادی بایدن و... نباید نگران وضعیت اقتصادی کشور و ترکیدن حباب‌هایی که در ۴ سال گذشته در اقتصاد ما شکل‌گرفته، باشیم. علی‌القاعده هر چه فرصت‌های اقتصادی موردتوجه قرار بگیرد و در مقابل نقاط ضعف و تهدیدهای اقتصادمان کاهش یابد، اقتصاد بهتر و قوی‌تری خواهیم داشت. اما بازار سرمایه ما دستاورد یک اقتصاد بی‌ثبات و مبتنی بر از دست رفتن ارزش پول ملی در اوج قهقرای اقتصاد بین‌المللی و از همه مهم‌تر در اوج مدیریت کارآمد در مهندسی اقتصاد ملی ماست!

شاه ویسی تصریح کرد: ثبات بخشیدن به این بازار، اشتباه اساسی بوده و ضروری است که یک بازنگری ترمیمی، ساختاری و نهادی در بازار سرمایه به‌عنوان یکی از پتانسیل سازهای اقتصاد ملی صورت بگیرد. قطعاً اگر به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم، نقش بازار سرمایه تقویت‌شده و به ثبات و اعتماد و ارتقای سهم ما از اقتصاد بین‌المللی کمک خواهد کرد.

شاه ویسی تصریح کرد: رسیدن به ثبات اقتصادی باسیاست‌های مداخله گرانه و دستوری امکان‌پذیر نیست. سیاست‌های کلی چشم‌انداز اقتصادی کشور، سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌گذاری‌های اقتصاد مقاومتی، هیچ‌کدام نگفته دولت روی اقتصاد کشور خیمه بزند و به‌هیچ‌وجه دست از سر بازارها برندارد. چرا دولت باید وسط اقتصاد کشور باشد و مثلاً به این بهانه که اگر اجازه مداخله در اقتصاد را به دولت ندهید، خبری از پرداخت حقوق فلان سازمان و هزینه بهداشت و درمان و دفاع و... نیست؟ با این شرایط، معتقدم اقتصاد ما هرگز به سامان نخواهد رسید. مقام معظم رهبری به‌عنوان سیاست کلی، بر "مردمی کردن اقتصاد کشور" تأکید کردند. در نظر داشته باشید که در ۱۵ سال اخیر دارایی‌های دولت تقریباً ۲۰ برابر شده؛ حال‌آنکه درآمدهای مردم این‌قدر افزایش نداشته! اگر آن ۱ میلیون میلیارد تومانی که در سال ۱۳۸۵ قرار بود در راستای اصل ۴۴ در اختیار آحاد مردم قرار بگیرد و بابت آن به ۴۹ میلیون نفر سهام عدالت داده شد، به روش صحیح توزیع می‌شد، امروز باید ۴۹ میلیون میلیونر وارد بورس می‌شد. اما دولت به‌جای پشتیبانی و کنترل و نظارت، تبدیل به مباشر اقتصادی شده است.

وی اضافه کرد: نتیجه این رفتار دولت، رفتارهای حقوقی‌ها در بازار سرمایه و تشدید تنش‌های این بازار و نیز بی‌ثباتی بازارهای کالایی شده است. تورم سنگین کالاها، ثمره مداخله‌های افراطی دولتی در اقتصاد کشور بوده و این مداخله افراطی، در مناقشه با اصول سیاست‌ها و نظام جمهوری اسلامی بوده و تا وقتی درروی این پاشنه بچرخد، کل مهندسی اقتصادی کشور در آستانه انحطاط و انقراض قرار دارد. اقتصاد مردمی یعنی اگر سهام عدالت بین مردم توزیع شد، چرا باید فقط ۱ میلیون تومان سهام به هر شخص پرداخت شود و بعد هم نصف این سهام به بهانه‌ای واهی، به مردم اعطا نشود؟ چرا نباید سهام عدالت در حجمی به مردم پرداخت می‌شد که گرهی از مشکلات زندگی مردم گشوده شود؟ علاوه بر آنکه به شیوه توزیع سهام عدالت انتقاد دارم، به برخی دیگر از رفتارها و سیاست‌های دولت هم اعتراض دارم. مثلاً چند روز قبل سهام شرکت‌های پالایشی به ۳ بانک واگذار شد تا منابع حاصل این واگذاری صرف هدفمندی یارانه‌ها شود. واگذاری اموال عمومی برای تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها بر اساس کدام مصوبه قانونی انجام شد؟ اداره اقتصاد کشور با این نگاه، محکوم‌به شکست خواهد بود و فقط منجر به دیکتاتوری سوداگرانه خواهد شد.

شاه ویسی تصریح کرد: شکی نیست که اقتصاد ایران و بازار سرمایه کشور ما ظرفیت‌های بسیاری برای رشد دارد؛ اما مشروط بر آنکه دولت دست از سر اقتصاد کشور بردارد. اختلاف بین وزیر نفت و وزیر اقتصاد، اختلاف بین بانک مرکزی و وزیر نفت و... نمونه‌هایی از ناهماهنگی و ناکارآمدی مدیریتی در اقتصاد ماست و همین ناکارآمدی‌ها بازار سرمایه را هم دچار ریزش کرده است. اگر اقتصاد ما مبتنی بر بازار آزاد بود، فرقی بین شرکت‌های مختلف وجود نداشت و هرروز در بخشی از بازار سرمایه، چالش نداشتیم. سیاست‌گذاران ما مسئولیت هیچ‌یک از اشتباهات خود را به عهده نمی‌گیرند؛ ولو اینکه درنتیجه این اشتباهات، ۴۶ درصد از ارزش بازار سرمایه ما از بین رفته باشد و منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران خرد شده باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری رضوی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

تقابل انتظارات و ابهام بزرگ سرمایه‌گذاران/ مهم‌ترین دغدغه بازار برای سرمایه‌گذاری

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

قوانین خلق‌الساعه و آشفتگی بازار

نایب رئیس کمیسیون بازار پول‌و‌سرمایه اتاق‌بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

زیر پا گذاشتن قانون رفع موانع تولید با یک واگذاری

یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکار قانونی لغو دستورالعمل تحمیلی به بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
سلام .آقای شاه ویسی تازه از خواب بیدار شدی .منافع عمومی کدومند .فقط منافع کسانی که سر قدرت وبه دست اوردن آن برای چپاول اموال مردم با قانون مند کردن آن توسط مجلس ودیگر دستگاه ها انجام میشه .شما فکر میکنید دعوا سر به قدرت رسیدن برای خدمت به مردم هست .به هر کی بگید حتی بالاها خندوشون میگیره نمونه اش همین قیمت دستوری فولاد.چطور تا قبل از رسیدن به این سمت همین آقا نمیگفت این قیمت های دستوری برداشته میشه ورای اعتماد گرفت چی شد.یه سری چپاول گر دیگر را آورد به اسامی خاص که اگر مثل امروز دستور داد همین آقایون به عنوان حامی باشند وبقیه که مخالف هستند مورد کینه همین شخص قرار بگیره.کلهم مملکت رو هواست فقط آقایون به اسم مردم ولی به فکر چپاول اموال مردم میایند ویرند وادمای بدرد بخور سالهاست از این مملکت رفتند ومیروند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
تا وقتی نماینده ووزیر و...... با زیر میزی پست واگذار میشه وبله چشم گوی خوبی باشند همینه .اون کسی که پستی میگیره اگه قدرت مخالفت داشت واگر بالا مقام بود زیر این خفت ها بنا به اعتقاداتش نمیرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۷
گروه سرمایه گذاری سپهر صادرات ورشکسته شده؟؟ کسی اطلاع داره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
بوزس ایران زمانی که آقای روحانی اعلام کردند سهام عدالت آزاد باشه وشروع به ریزش کرد و کارگزاری ها و بانکها فقط دنبال پایین اوردن قیمت سهام و خرید به ۵۰ درصد و بیشتر زیر قیمت شدند.چطور ۱۵سال سهام عدالت آزاد نشد و توی این یک سال باید این اتفاق می افتاد.شناسایی اخلال گران و خانواده و دوستان آنها خیلی راحت هست ولی وجود ارتباطات بین اخلالگران و دولتی ها باعث تاخیر و چشم پوشی در این خصوص شده.فقط این رو عرض کنم با این اتفاقات اعتماد به نظام از بین رفت و در بلند مدت اثرات خود رو نشان خواهد داد.زمانیکه خیلی از این آقایان سرمایه های این کشور رو در خارج از کشور صاحب شدند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
جیگرم ..............رو هواست ،دنبال زیر بغل مار میگردی
با این همه مسول دزد ،توقع داری ..........درست بشه
فقط .........زیاد تو کشور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
وزیر وکیل نماینده مدیر رئیس معاون استاندار فرماندار سردار ملا مسئول و...همه ..............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
شاخص فقط با تجمع سکوت برمیگرده
ناشناس
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
اره حق باشماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
حالا خوبه که کمی بروزند و مثل دیگر اقتصادان ها شاخص و تورم را به هم ربط نداده و یا در دوران دلار هزارتومانی نیست و سربسته گفته که دولت سر مردم کلاه گذاشته که سهام عدالت یک میلیونی به نیم میلیونی تبدیل شده و هیچ نماینده ای اعتراض نکرده و این یک واقعیت است.چون در خرید سهام عدالت قید شده که بدهی با سود سهام تسویه شود که نشد و اعتراضها هم به جایی نرسید و تخلف بزرگ و دزدی بزک و ضربه بزرگ دیگر به بورس و مردم توسط دولت و بورس انجام شده و تشکیل ۳۱ سرمایه گذاری استانی غیر قانونی و بدون طی تشرزفات قانونی ایجاد کرده و وارد بورس شدند و آقایان از رانتش بهره ها میبرند..بازرسی کل کشور هم یا خوابه یا شریک حرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
مرگ بر ..............که .......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
سلام دیکر نه دولتی داریم نه حوزه علمیه نه ولی فقیه یک مشت دزد وبرده خزانهداری امریکا وشارلاتان به اسم اسلام مشغول جپاول خیانت وخود فروشی هستند وفهمیدهاند مردم همینروزها حساب انهارا میرسند لعنت براین ریسجمهور واصحابش ولعنت بزرکتر براین ولیفقیه احمق با اسلامش باد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
هرچی ما بگیم فایده نداره خدا کنه انسان به حروم خوری عادت نکنه،الان فکرمیکنیدباحرفاونفرینای ماناراحت میشن؟بچه هاشون اونبر دارن کیف میکنندخودشون هم اینبر،به ما هم میخندن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
نوش دارو بعد مرگ سهراب
ناظر .............. بورس صبح اعلان کرد تا شش ماه دامنه نوسان نماد زدشت،زمگسا، بپیوند،غبهنوش و پتایر ۱۰ درصدی و بعد ملت را کشاند برای خرید عده ای از جمله خود ناظر با استفاده از رانت اطلاعاتی تا سقف مورد نظرشان خروج زدند و مردم بی خبر را در سهم نگهداشتند و بعد از ساعت اداری دامنه را کاهش دادند و ملت بی گناه و بی خبر از نتیجه تصمیم خلق الساعه را تا مرز جنون کشاندند لعنت خدا بر چنین تصمیم گیرندگانی تف به غیرت نداشته آنها خاک بر سر دولت بی عرضه که اجازه چنین خبطی را داد به مردم حق دهید به خیابان بریزند و دودمان چنین دولتی را که جز نابودی ملت هنری ندارد را براندازند همه را روانی کردید امار سکته بورس را با آمار کرونا مخلوط کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
نوش دارو بعد مرگ سهراب
ناظر ................ بورس صبح اعلان کرد تا شش ماه دامنه نوسان نماد زدشت،زمگسا، بپیوند،غبهنوش و پتایر ۱۰ درصدی و بعد ملت را کشاند برای خرید عده ای از جمله خود ناظر با استفاده از رانت اطلاعاتی تا سقف مورد نظرشان خروج زدند و مردم بی خبر را در سهم نگهداشتند و بعد از ساعت اداری دامنه را کاهش دادند و ملت بی گناه و بی خبر از نتیجه تصمیم خلق الساعه را تا مرز جنون کشاندند لعنت خدا بر چنین تصمیم گیرندگانی تف به غیرت نداشته آنها خاک بر سر دولت بی عرضه که اجازه چنین خبطی را داد به مردم حق دهید به خیابان بریزند و دودمان چنین دولتی را که جز نابودی ملت هنری ندارد را براندازند همه را روانی کردید امار سکته بورس را با آمار کرونا مخلوط کردید