بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران خبر داد:

صرفه جویی ارزی ۲۲۰ میلیونی دلاری پلی اکریل

مدیرعامل پلی اکریل گفت:پلی اکریل در سر زنجیره صنعت نساجی ۲۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد و اگر خط اکریلیک به ظرفیت نرسد در پایین زنجیره این رقم افزایش می‌یابد.
کد خبر : ۲۳۵۶۱۰

نشست خبری پلی اکریل ایران + بورس نیوز

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، مهدی زرفشانی مدیرعامل شرکت پلی اکریل در نشست خبری اظهار کرد: گزارش‌های تولید نشان می‌دهد شرکت در حال برگشت به روز‌های اوج برای احیای صنعت است.

وی افزود: پلی اکریل در سر زنجیره صنعت نساجی ۲۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد و اگر خط اکریلیک به ظرفیت نرسد در پایین زنجیره این رقم افزایش می‌یابد.

مدیرعامل پلی اکریل گفت: این شرکت با ۴۰ هزار نفر سهامدار و ۱۵۰۰ نفر پرسنل مشغول به فعالیت است. تاسیس شرکت در سال ۱۳۵۳ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت دوپاندرموس آمریکا صورت گرفته و در سال ۱۳۵۷ به بهره برداری رسیده است. شرکت در سال ۵۸ مصادره می‌شود و طبق لایحه قانونی، مدیران دولتی منصوب می‌شود و در سال ۶۵ به خاطر دیونی که بدهکار بود، به بانک‌ها واگذار می‌شود.

شرکت حدود ۴۰۰ میلیارد سود عملیاتی در سال۹۸ داشته و زیان انباشته  ۵۲۵میلیارد تومان در پایان سال مالی۹۵ به ۱۲۵۰میلیاردتومان در پایان
سال ۹۹ رسید.

وی افزود: در سال ۷۹ آغاز راه اندازی و ساخت خط اکریلیک ۲ با تکنولوژی روز دنیا آغاز شده و با ظرفیت حدود سالانه ۴۰ هزار تن به بهره برداری می‌رسد و سال ۸۳ این شرکت به مبلغ ۵۹ میلیارد تومان به بخش خصوصی (یکی از شرکت‌های تابعه بانک‌های دولتی) واگذار می‌شود. سپس شرکت با واگذاری ۷ درصد از سهام به سهامداران خرد، ۶۶.۵ درصد به شرکت احیا و باقی سهام به شرکت پخش عظیم و شرکت کنز وارد بازار سرمایه می‌شود. شرکت احیا به بخش دولتی ۲۴ میلیون بیشتر پرداخت نکرده بود. در سال ۸۵، بعد از فروش به شرکت پخش عظیم مجموعا ۱۵ میلیارد مابه التفاوت حاصل از این خرید و فروش رقم می‌خورد. استقراض‌های اصلی شرکت در سال ۸۴ اتفاق می‌افتد. سند شرکت در رهن بانک قرار می‌گیرد. باشگاه پلی اکریل ایران که در دهه ۷۰ نام خوبی در لیگ دسته اول فوتبال ایران داشت، از دست می‌رود و طی ۱۲ سال نقدینگی به طرق مختلف از شرکت خارج می‌شود.

زرفشانی با اشاره به قانون حمایت صنعتی گفت: قانون حمایت صنعتی اشاره به فوت مالک می‌کند و پس از فوت مالک اشاره به اینکه آن صنعت را احیا کند و پرسنل آن بتوانند سر کار بمانند.

طبق قانون حمایت صنعتی مدیرانی که در کارخانه منصوب می‌شوند ظرف مدت ۶ ماه باید گزارش دهند که توجیه پذیربودن ورود هیات حمایت از نظر اقتصادی را بررسی کنند. گزارش‌های منتشر شده روی سامانه کدال نشان می‌دهد در ۴ سال مالی هیچ گزارشی به حسابرس داده نشده است.

نگاهی به گذشته نزدیک پلی اکریل ایران

مدیر عامل "شپلی" در رابطه با عملکرد شرکت در چند سال اخیر اظهار کرد: شرکت حدود ۴۰۰ میلیارد سود عملیاتی در سال ۹۸ داشته و زیان انباشته شرکت از ۵۲۵ میلیارد تومان در پایان سال مالی ۹۵ به ۱۲۵۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ رسیده است. زمانی که صنعتی به لحاظ عملیاتی، سودده باشد و زیان‌های غیرعملیاتی به آن وارد شود، جای بررسی دارد.

پلی اکریل نماد صنعت نساجی و متعلق به همه مردم ایران بوده که ۵۶درصد سهام این شرکت متعلق به سهامداران بازار سرمایه بوده اما باید اشاره داشت که "شمواد" مهمترین شرکت تابعه "شپلی" است که فعلا تعلیق شده تا هیات مدیره آن انتخاب شود.

زرفشانی با اشاره به اقدامات هیات انتصابی عنوان کرد: با توجه به اینکه این شرکت، بورسی است؛ اولویت اصلی، برگزاری مجمع بوده که در این مجمع با انتخاب اعضای هیات مدیره اصلی و علی البدل صورت جلسه آن در بهمن ماه ثبت شد و در نهایت هیات مدیره موقت انتصاب شدند تا مجمع برگزار شود. متاسفانه در برگزاری مجمع کارشکنی‌های بسیار زیادی انجام شد. چندین ماه تلاش منجر به این شد که در آذر و دی ماه مجمع برگزار شود. پس از برگزاری مجمع، فرایند اداری ثبت صورتجلسه مجمع ۴۶ روز بطول انجامید و هیات مدیره براساس رسالتی که قانل بود برنامه احیای شرکت را در کدال ارائه کرد. برای تحقق این برنامه‌ها تمام تلاش مان را می‌کنیم؛ اما باید در مورد موانعی که امروز وجود دارد، برای سهامداران شفاف سازی کنیم. امیدواریم از طریق این نشست خبری، فریاد استمدادطلبی از مجاری قانونی برای عبور از گردنه‌های صعب العبور به گوش سیاست گذاران برسد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: پلی اکریل نماد صنعت نساجی کشور است و متعلق به همه مردم ایران. ۵۶ درصد سهام این شرکت متعلق به سهامدارانی است که در بازار سرمایه، معامله می‌کنند.

زرفشانی همچنین گفت: مذاکراتی برای تامین ماده اولیه AN با توجه به پیشنهاد‌های ارائه شده صورت گرفته است. "شمواد" مهمترین شرکت تابعه "شپلی" است که فعلا تعلیق شده تا هیات مدیره آن انتخاب شود.

مدیر عامل پلی اکریل در خصوص زمان پرداخت معوقات مزدی کارکنان بیان کرد: بر اساس آنچه که از هیات اجرایی استعلام شده، پرداخت معوقات حقوق پرسنل انجام شده و شاید مبلغی جزئی از معوقات کارکنان باقیمانده باشد. هرآنجه که هیات اجرایی در جهت ارتقای معیشت پرسنل انجام دهد، حتما مورد تایید هیات مدیره است و ما استقبال می‌کنیم و امیدواریم روزی برسد که کارکنان زحمتکش پلی اکریل به آنچه استحقاق آن را دارند، برسند.

انتظارات از دستگاه قضا

وی در پاسخ به این سوال که " انتظارات شما از قوه قضائیه چیست" گفت: همانطور که گفته شد، تاکید و رویکرد جدید رئیس قوه قضائیه نویدبخش اتفاقات خیلی خوبی در حوزه صنعت بوده و هست. حمایت‌های ایشان در سفر به اصفهان، فرایند‌های شرکت را تغییر داد و حمایت‌های دادسرای ویژه، قابل تقدیر است.

اما مسائل در گذشت زمان دچار پیچیدگی شده و امروز به عنوان نماینده ۴۰ هزار سهامدار، درخواست ورود شخصی آیت الله رئیسی به مسائل مالکیتی شرکت پلی اکریل است. از شرکت پلی اکریل ایران، فقط سهام این شرکت به جا مانده است. رفع مشکلات شرکت حتما و حتما نیاز به ورود شخص آیت الله رئیسی دارد. به عنوان نماینده سهامداران و کارکنان درخواست داریم که شخص ایشان همانگونه که در خیلی از مسائل ورود شخصی داشتند، در مورد مشکلات پلی اکریل ایران هم گام بر داشته و دستور رسیدگی فوری دهند تا دستور قاطع و پیگیری ایشان باعث احیای این شرکت شود.

دیون واقعی شرکت

زرفشانی در مورد دیون واقعی شرکت گفت: درخصوص جابجایی سهام از گروه العقیلی به شرکت‌های تابعه این است که اینقدر پیچیدگی این موضوع زیاد است مستندات را طی سال‌های ۸۲ تا ۹۸ را ارائه کردیم و منتظر نظر کارشناسان دادگستری هستیم. طی ماه‌های آینده گزارش را تحویل مقامات می‌دهند و اگر حق انتشار داشته باشیم آن را افشا می‌کنیم. در خصوص بدهی‌های شرکت، فرض را بر پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌گذاریم و امیدواریم در فروش بتوانیم رقم بزنیم. درخصوص پرونده هم مقامات قضائی استان پیگیر هستند که پرونده شرکت سپهر پلیمر را به نتیجه برسانند و مسیر را هم کمی سخت کردند. چون قرارداد مربوط به سال ۹۴ بوده و نقاط ضعف زیادی داشته و عملا با گزارشی که مدیرحقوقی شرکت ارائه داده، دفاع قابل قبولی وجود ندارد.

در ادامه این نشست علیدوستی به سوالات سهامداران و خبرنگاران پاسخ داد.

نشست خبری پلی اکریل ایران با حضور اصحاب رسانه + بورس نیوز

چه زمانی "شپلی" به تولید و سودآوری خواهد رسید؟

علیدوستی تاکید کرد: کف قیمت الیاف اکریلیک در بازار بین ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان، معامله می‌شود. اگر با همین ظرفیت که سال گذشته الیاف اکریلیک تولید شده فروش انجام شود، شرکت باید در همین ظرفیت فعلی حداقل ۱۲۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد و بالغ بر ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان سود محقق گردد.

هیات اجرایی ضعف خود را با تامین ماده AM علم کرده است. نقدینگی لازم برای واردات هزار تن AM حدود ۳۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است. باید هیات اجرایی تعیین تکلیف شود. حمایت سهامداران در بازار سرمایه بی نظیر بود.

گام بعدی "شپلی" شفاف سازی مالی است و گام بعدی این است که شرکت تحویل هیات مدیره شود؛ درخواست جدی از وزیر صمت داریم که ایشان با شعار حمایت از تولید آمدند؛ اما یک ماه است که نامه نگاری انجام شده و اعلام کرده ایم که هیات مدیره برای تحویل گرفتن شرکت مذاکره کند. اما هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم. خواهش ما این است که یک نفر پاسخ دهد.

سهامداران با ذره‌بین فروش را می‌بینند

۵۶ درصد از سهام شرکت پلی اکریل ایران در اختیار ۴۰ هزار نفر سهامدار است. فروش شرکت کاملا مشخص است؛ ضعف مدیریت و فقدان صلاحیت هیات اجرایی باعث شد که سهامداران به خاطر نرخ فروش پایین متضرر شود.

امیدواریم وزیر محترم صمت، صدای سهامداران شپلی را بشنوند و برای حمایت از منافع آن‌ها اقدام کنند. هیات مدیره اعلام کرده آماده است که شرکت را تحویل بگیرد. شرعا و قانونا صلاح نیست که هیات اجرایی دیگر در این شرکت حضور داشته باشد. شرکت باید به هیات مدیره تحویل داده شود تا همه چیز شفاف می‌شود.

درخواست‌هایی برای رشد "شپلی"

درخواستی هم از ستاد نیرو‌های مسلح جناب آقای باقری داریم. درخواست سهامداران "شپلی" این است که ایشان دستور بدهند که رویکردی اتخاذ شود که باعث رونق و تعالی پلی اکریل شود. نمایندگان مجلس هم با تسهیل فرایند تولید و گردش کار و در بحث قوانین می‌توانند از سهامداران و کارکنان زحمتکش پلی اکریل ایران حمایت کنند.

ما برای کمک به این صنعت آمده ایم و بدون حمایت نهاد‌های مختلف به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. کارشکنی‌هایی انجام شده، ولی تا حد امکان پا پس نمی‌کشیم، چون می‌دانیم این صنعت استراتژیک است و مشکلاتش حل شدنی است. ایستادگی در برابر مشکلات، بدون حمایت سهامداران امکانپذیر نیست.

پلی اکریل ایران ۱۶ سال آثار شلاق سیاه بر پیکرش دارد. اما با وجود تمام سختی ها، قول تحقق سود برای سال مالی ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ و تلاش برای بروزرسانی ارزش دارایی‌های شرکت را می‌دهیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با شفاف سازی شرکت پلی‌اکریل ایران؛

"شپلی" حسابرس را تغییر داد

با شفاف سازی شرکت پلی‌اکریل ایران؛

"شپلی" حسابرس را تغییر داد

ارسال نظر