بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
با ثبت نماد معاملاتی در بازار اول؛

"توسن" آماده درخشش در فرابورس

در آستانه ۲۲ سالگی شرکت توسن به عنوان دویست و سی و هشتمین نماد معاملاتی و شصت و هشتمین شرکت در بازار اول ثبت شده است.
کد خبر : ۲۳۷۵۵۴

به گزارش بورس نیوز، شرکت توسن در سال ۱۳۷۸ با هدف ایجاد بستری مستقل و بومی برای طراحی و تولید محصولات و راهکار‌های نوین در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات مانند بانکداری و دولت الکترونیک تاسیس شد. این شرکت تا سال ۱۳۸۷ تحت عنوان "کیش ویر" فعالیت می‌کرد و پس از آن با نام "توسن" به ارائه خدمات متنوع فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری کشور و سازمان‌های دولتی پرداخته است.

در سال‌های گذشته راهکار‌های شرکت توسن در بسیاری از

طرح‌های مهم و راهبردی ملی همچون طرح سبد کالا مورد استفاده قرار گرفته است. این راهکار‌ها همچنین در اغلب بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری کشور عملیاتی شده و در حال بهره برداری است.

اینک در آستانه ۲۲ سالگی و بر اساس مصوبات مجمع عمومی این شرکت در سال ۱۳۹۷ و پذیرفته شدن در هیات پذیرش بازار اول فرابورس در آذرماه سال جاری، مقدمات ورود شرکت توسن به این بازار فراهم شده و این شرکت دانش بنیان با سرمایه ۲۰۴۰ میلیارد ریال به عنوان دویست و سی و هشتمین نماد معاملاتی و شصت و هشتمین شرکت در بازار اول فرا بورس به ثبت رسیده است.

در آستانه ورود این شرکت به بازار فرابورس با سید روح الله فاطمی، مدیر عامل شرکت توسن، گفت‌و‌گویی انجام شده که در ذیل آن را می خوانید.

توسن، به‌عنوان بزرگترین اکوسیستم خصوصی فناوری‌های بانکداری و پرداخت کشور در آستانه ۲۲ سالگی است، به‌عنوان یکی از افرادی که در تمام این مدت، از نزدیک شاهد رشد توسن بوده و در سال‌های اخیر نیز، راهبری این شرکت را بر عهده داشته‌اید، گذشته و آینده توسن را چگونه توصیف می‌نمایید؟

فاطمی: برای نسلی که پس از تحمل آثار جنگ تحمیلی و تحریم، سر تسلیم فرود نیاورد و برای ساخت کشورش با تمام وجود ایستادگی کرد، فعالیت و حضور توسن در دهه سوم از حیات خود موجب افتخار و سرفرازی است.

در سال‌هایی که هموار نمودن مسیر پیشرفت و از نو ساختن دشوار بود، هسته مرکزی توسن شکل گرفت.

این رویایی دست یافتنی و تصمیم به حرکت بعد از دو دهه منجر شد به تحقق یک آرمان بزرگ و امروز که به گذشته نگاه می‌کنم، تمام سختی‌ها و فراز و فرود‌ها برای ما چه گوارا بوده است.

این تعهدی است که ما به خودمان داده‌ایم و به همین خاطر است که هیچ‌گاه برای پرواز کردن در اوج، سنگین نخواهیم شد. توسن را با هدفی متعالی آغاز کردیم.

بهبود رفاه مردم کشورمان با تکیه و اعتماد به جوانان و متخصصان ایران عزیز. وقتی هدفی به قدر کافی معنادار و ارزشمند باشد اسباب و ملزوماتش حول تحقق آن فراهم می‌شود. در این راه خدا پشتیبانمان بود و با چشم‌انداز روشنی که داشتیم توانستیم بهترین خودمان در ارائه راهکار‌های بانکی و پرداخت باشیـم.

شاید در پیش روی مشتریان نهایی خود نبوده‌ایم، ولی همیشه بدون آنکه بخواهیم دیده شویم سعی کرده‌ایم میلیون‌ها نفر بتوانند خدمات مالی و بانکی را سریع‌تر و راحت‌تر تجربه کنند. ما جزو شخصیت‌های نامرئی داستان تعاملات آحاد مردم با سیستم‌های بانکی و پرداخت بوده‌ایم.

توسن نامی است که با تلاش بیش از ۲۸۰۰ نفر جوانانی که همچون ستارگان یکان یکانشان برای ما منحصر به فرد و مهم است در طی ۲۲ سال شکل گرفته است.

توسن هم‌اکنون نشان تجاری خوش‌نام ملی در ارائه راهکار‌های بانکی و پرداخت است و این حاصل همدلی و تلاش هریک از همکارانمان است.

خوشبختانه توسن با دست پر به دهه سوم فعالیتش ورود کرده و متمایز از رقبا (که اغلب دارای معماری دهه ۵۰ و ۶۰ هستند) نسل سوم محصولاتش را بر اساس بروزترین معماری‌های استاندارد و فناوری‌های نو آماده کرده و می‌تواند بسیار چابک و سریع نسل دیجیتال نرم افزارهاش را به بازار عرضه نماید.

توسن چه خدمات و محصولاتی را ارائه می‌دهد؟

فاطمی: ما همواره در تلاش بوده‌ایم تا راهکار‌ها و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات منحصر به فردی را در بانک‌های خصوصی، دولتی و موسسات مالی و اعتباری، عملیاتی کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهیم. فناوری و زیرساخت به‌روز بکار رفته در خدمات و راهکار‌های ما این امکان را به مشتریان می‌دهد که ضمن بهره‌مندی از بستری یکپارچه و برخط، با اطمینان از انعطاف‌پذیری آن نسبت به تغییرات و پاسخ سریع به تقاضا‌های محیط و نوآوری آسوده خاطر باشند. همچنین توانسته‌ایم در راهکارهایمان با بهره‌مندی از دانش بومی در پروژه‌های مهم و راهبردی ملی و دولت الکترونیک به موفقیت‌های بزرگی نائل شویم.

عملکرد موفق ما در ارائه خدمات در داخل کشور منجر به تسری آوازه توسن به فراتر از مرز‌های ایران زمین گشته و در حال حاضر ما در عرصه‌های بیـن‌المللی نیز راهکار‌های مشابه با رعایت استاندارد‌های بیـن‌المللی ارائه می‌نماییـم.

امروز خوشحالیم که پس از گذشت ۲۱ سال از حیات «توسن» سه موفقیت بسیار بزرگ را در ۲۱ سالگی توسن رقم زده ایم.

افتتاح ساختمان متمرکز و مرکز پایش بانکی کشور، صادر کننده نمونه ملی فناوری کشور و ورود به بورس نتیجه برنامه ریزی جامعی است که داشتیم و شهد آن را نیز خواهیم چشید.

معتقدم که «توسن» مفهومی ملی است و همچنین مفتخرم که همزمان با تأییدیه هیات پذیرش در فرابورس، زیرساختی را فراهم کرده‌ایم که همگان خواهند توانست به‌عنوان سهامدار توسن، در این آینده درخشان سهیم باشند و جویای سؤالات خود در مورد عملکرد آن باشند.

در واقع کلید رشد و موفقیت توسن را اهتمام به پاسخگویی می‌دانیم و وجود این تعهد است که زمینه‌ساز پیشرفت‌های آتی ما نیز خواهد بود.

درباره ورود توسن به بورس توضیحاتی می‌فرمایید؟

فاطمی: بورسی شدن برای یک شرکت که الزامات لازم برای انجام این کار را دارد، مزیت‌های متعددی خواهد داشت. این مزیت‌ها در نهایت منجر به افزایش شفافیت، کارایی و همچنین بهبود عملکرد جاری آن‌ها خواهد شد. پذیرش شرکت‌های جدید در بورس ضمن اینکه به توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی کمک می‌کند، گسترش فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی و علی الخصوص در مورد توسن دارایی مالکیت معنوی را به‌دنبال داشته و در عین حال مزایای متعددی هم برای این شرکت دارد.

کلان روند‌های دنیا نشان از این دارد که شرکت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در بازار‌های سرمایه‌ای در سال‌های آتی حضور پر رنگتری نسبت به گذشته خواهند داشت. این موضوع خصوصا در مورد شرکت دانش بنیان و کسب و کار‌های نوپا بسیار چشمگیر خواهد بود.

ما بر اساس مصوبات مجمع سال ۱۳۹۷ مقدمات ورود به بازار سرمایه از جمله افزیش سرمایه شرکت از ۵۱۰ میلیارد ریال به ۲۰۴۰ میلیارد ریال را فراهم آوردیم و شرکت پس از طی فرآیند‌های مربوطه به شرکت سهامی عام تبدیل شده است. در آذر ماه ۱۳۹۹ در هیئت پذیرش بازار اول فرابورس پذیرفته شدیم و اکنون در آستانه ۲۲ سالگی شرکت توسن نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان دویست و سی و هشتمین نماد معاملاتی و شصت و هشتمین شرکت در بازار اول ثبت شده است و ما را با نماد «توسن» در بازار اول فرابورس مشاهده خواهید کرد.

توضیحاتی در خصوص خدمات و محصولات توسن و مدل درآمدی این شرکت ارائه میفرمایید؟

فاطمی: شرکت توسن همانطور که مستحضرید ارائه کننده راهکار‌های بانکی و پرداخت است. محصولات ما مبتنی بر فناوری اطلاعات است و برای دوستانی که با ادبیات مالی آشنا هستند عرض کنم بیشتر هزینه‌های عملیاتی (OPEX) که معطوف به نیروی انسانی متخصص است در تولید محصولات دخیل هستند و هزینه‌های سرمایه‌ای (CAPEX) کمتری در این خصوص درگیر هستند.

از طرفی اعم هزینه‌های صرف شده بر اساس استاندارد‌های حسابداری در زمره دارایی‌های نامشهود نرم افزاری قرار گرفته، زیرا محصولات تولیدی شرکت توسن، بزرگ مقیاس بوده و کارکردی بین ۵ تا ۱۰ سال در محیط مشتری خواهند داشت و در طی این مدت بر اساس بهبود‌های تدریجی به‌روز‌رسانی شده و به عملکرد خود ادامه می‌دهند. مدل درآمدی شرکت توسن به سه بخش عمده تقسیم می‌شود:تولید لایسنس‌های نرم افزار‌های بانکی و پرداخت بزرگ مقیاس که در بانک‌های دولتی و خصوصی و در پروژه‌های دولت الکترونیک در حال اجرا هستند. خدمات پشتیبانی، نگهداری و توسعه سامانه‌های بانکی و پرداخت که در قالب قرارداد‌های ۱ تا ۵ ساله بر اساس لایسنس‌های نرم افزاری ارائه شده به مشتریان ارائه می‌شود. با توجه به کیفیت مطلوب خدمات ارائه شده توسط شرکت توسن، صادرات و حضور در بازار‌های بین المللی در سال‌های اخیر افق جدیدی را در زمینه درآمدزایی شرکت ایجاد نموده است.

در این راستا از منظر ما اولین قدم، داشتن چشم اندازی شفاف و دیدگاهی کل نگر و سیستمی به بحث صادرات بوده است سپس همراستاسازی کلیه عواملی که می‌تواند در زنجیره ارزش صادرات محصولات و خدمات فناوری اطلاعات محور نقش داشته باشند.

استاندارد‌های تولید محصولات خود را منطبق با استاندارد‌های بین المللی نموده‌ایم و از این رو توانسته ایم در شرق آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا مشتریان محصولات و خدمات خود را داشته باشیم.

در این عرصه رقبای ما شرکت‌های چند ملیتی اروپایی و امریکایی بودند که خوشبختانه از نظر کیفیت و قیمت شرکت توسن بر آن‌ها مقدم بوده است.

یکی از مهمترین اهداف کلیدی تبیین شده در شرکت توسن، طراحی نظام جامع صادرات در این شرکت بوده است. طراحی این نظام شامل مدیریت تجارب و دروس آموخته پیرامون مباحث صادراتی بوده است و مبتنی بر تجربه حضور در کشور‌هایی است که در خصوص صادرات خدمات، حداقل یکبار با آن‌ها تعامل صورت گرفته است، این نظام شامل نرم افزار، مدیریت تجارب و دروس آموخته، ساختار مورد نیاز شرکت، فرآیند‌های مدیریتی، ارزیابی تجربه، نظام پاداش، آموزش و فرهنگ سازی است؛ و این نظام طراحی شده با اتکا به خدا و سپس تکیه به همکاران متخصص شرکت توسن موجب رقم زدن نتایج امیدوار کننده شده است.

آینده شرکت را برای مخاطبان چگونه تصویر می‌کنید؟

فاطمی: من برای سهامداران توسن می‌خواهم از این عبارت استفاده کنم «همنورد افق‌های دور»، هر سهامدار به مثابه همراه و از خانواده توسن خواهد بود و به اتفاق یکدیگر بر اساس قابلیت‌هایی که ساخته ایم آینده روشنی را می‌سازیم.

تمایل دارم آینده را اینگونه صورت بندی کنیم؛ در آینده نزدیک شاهد توسعه و رشد بانکداری دیجیتال خواهیم بود، همه اذعان داریم تلفن همراه نقطه شروع تمامی خدمات و درخواست‌های افراد شده است و از طرفی افراد تمایل دارند خدمات را یکپارچه و بدون رفت و آمد در برنامه‌های مختلف انجام دهند.

همگام با این روند‌ها ما در نقطه‌ای هستیم که هر خدمت مالی و پرداختی، اعتباری و هویت دیجیتالی که لازم است وجود داشته باشد را ارائه خواهیم داد. بانک نامرئی یعنی بانکی که در همه کسب و کار‌های دیجیتال وجود دارد و بدون اینکه کاربر احساس کند در حال استفاده از سرویس خاصی است ایفای نقش کند. ما در حال طراحی و توسعه مدل بانکداری تعبیه شده در تمامی اکوسیستم‌های تجارت الکترونیک هستیم به عنوان مثال شما با انتخاب کالا از فروشگاه اینترنتی، علاوه بر اینکه خدمات پرداخت را دریافت می‌کنید می‌توانید بر اساس عملکرد و داده‌های دیجیتالی که خود شما ایجاد نموده‌اید اعتبار الکترونیک دریافت کنید، سپس با هویتی که در همان جا دارید بدون تعریف مجدد، خدمات خاص بانکی و سرمایه‌گذاری دریافت کنید و براساس دارا بودن دارایی‌های مانند سهام، صندوق سرمایه‌گذاری و ...، مجدد بتوانید اعتبار الکترونیک دریافت کنید و از فروشگاه دیگر کالا به صورت اعتباری خرید کنید.

این فقط یک مثال بود، هر جایی در فضای کسب و کار‌های دیجیتال قرار باشد راحتی، امنیت و یکپارچگی خدمات مالی، اعتباری و پرداخت وجود داشته باشد ما شما را در آنجا ملاقات خواهیم نمود. کمی دورتر رویم در افق‌های ۳ تا ۵ ساله تکنولوژی، نقش‌های بیشتری را ایفا خواهد نمود.

بر همین اساس پوشش خدمات مالی گسترده‌تر خواهد شد. تمامی آحاد جامعه دسترسی راحت‌تر، امن‌تر و سریع‌تری به خدمات مالی و بانکی خواهند داشت و از این رو هر ایرانی (و مردمان کشور‌هایی که محصولاتمان به آنجا صادر میشود) در کنار خود، بانک را دارد. تنوع خدمات مالی بسیار گسترده‌تر خواهد شد و تعاملات بانکی و مالی بر بستر دیجیتال خواهد بود؛ بنابراین در طی سال‌های آتی نقش فناوری اطلاعات بسیار گسترده‌تر خواهد شد و در یک رشد دوسویه شاهد پیشرفت و توسعه اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور خواهیم بود و از طرف دیگر افزایش رفاه مردم را شاهد خواهیم بود.

در نهایت در بحث صادرات نیز با توجه به موفقیت‌های اخیرمان، اقبال‌های بسیار مساعدی نسبت به محصولات و خدمات شرکت توسن ایجاد شده است. به این باور رسیده‌ایم که واقعیت اصلی و کلیدی عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم این است که همه‌ی کشورها، همه‌ی بازارها، همه‌ی بستر‌های ارتباطی و همه‌ی منابع طبیعی به یکدیگر متصل هستند. پیوسته‌ شدن و اتصال، یک ابزار نیست. بلکه تحولی است که همه چیز را برای همیشه تغییر می‌دهد و متحول می‌کند.

ما بر اساس کیفیت بالای محصولات و خدماتمان، انطباق با استاندارد‌های بین المللی و با اتکا به خدا و جوانان متخصصمان، آینده روشنی رو شکل خواهیم داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر