بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
وزیر راه و شهرسازی گفت: طی جلساتی که با رئیس کل بانک مرکزی برگزار کردیم مقرر شد یک بسته ۲۰ هزار میلیاردی برای جهش تولید مسکن آماده کنیم.
کد خبر : ۲۳۷۸۳۰

به گزارش بورس نیوز، محمد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۹ در خصوص آخرین وضعیت راه‌ها اظهار کرد: تردد جاده‌ای بین استانی و در سطح کشور نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده و این رشد را در سفر با وسیله نقلیه عمومی اتوبوس، قطار و هواپیما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به راحتی می‌توان شاهد بود.

وی افزود: در این زمینه و بر اساس اطلاعات پلیس راهور تردد در شهر‌های قرمز و نارنجی کاهش و در سایر مناطق کشور با رنگ‌بندی‌های آبی و زرد تردد افزایش داشته است.

تردد به شهر‌های قرمز و نارنجی فقط با تست کرونا

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با بیان اینکه از مسافران برای خروج از شهر‌های قرمز و نارنجی با وسیله نقلیه عمومی (اتوبوس، هواپیما، کشتی و قطار) حتماً تست کرونا گرفته می‌شود و در صورت منفی بودن تست اجازه سوار شدن نخواهند داشت، تصریح کرد: نیرو‌های هلال احمر در ۳۱ پایانه مرزی فعال کشور مستقرند و از مسافران تست کرونا گرفته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نوروز امسال افزایش نرخ بلیط‌ها را شاهد نبودیم، گفت: هیچ افزایش قیمتی در بلیط‌ها صورت نگرفت تنها در بحث اتوبوس این تغییر قیمت رخ داد که بعد از ایام نوروز آن را به حالت قبل باز خواهیم گرداند.

وی افزود: سال ابتدایی ورود کرونا تمام کسب و کار‌ها آسیب جدی دیدند، ولی با تلاش ما امسال هیچ کسی در حوزه حمل و نقل بیکار نشد.

افتتاح ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه در سال ۹۹

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ حدود ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح کردیم و حدود ۳۰۰ کیلومتر دیگر هم آماده افتتاح و بهره‌برداری است، اظهار داشت: سال گذشته رونق تولید و جهش تولید را در حوزه ریل داخلی داشتیم.

وی توضیح داد: ما سعی کردیم در بخش حمل و نقل تولید کننده و مصرف کننده را در حالت متعادل نگه داریم و این در حالی است که در سال ۹۹ بسیاری از بخش‌های حمل و نقلی با مشکلات و آسیب‌های بسیار زیادی روبرو شدند که توانستیم با حمایت‌های لازم بخشی از این مشکلات را رفع کنیم.

اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۸ که سال رونق تولید بود در بحث تولید اقلام وزارت راه شهرسازی ما سعی کردیم پروژه‌های عمرانی که نیمه تمام مانده بودند را فعال کنیم، افزود: یکی از این پروژه‌ها کنار گذر شرقی اصفهان بود که یک پروژه ۳۰ ساله بود که پیشرفت فیزیکی آن تنها ۴۲ درصد بود که در مدت زمان یک سال نیم آن را در ماه گذشته به بهره برداری رسانیدم همچنین پروژه غدیر هم یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی بود که چندین سال نیمه تمام مانده بود که با حمایت و جدیت پیگیری ان را به بهره برداری رساندیم و اجرا و اتمام چنین پروژه‌های در طول این سال‌ها بی سابقه بود.

وی افزود: در سال‌های گذشته سامانه‌های ریلی و واگن‌های باری از خارج از کشور تأمین می‌شد، ولی در سال ۹۸، ۷۷۸ واگن باری، مسافری و لوکوموتیو با توان نیروی داخلی ساخته شد و در سال ۹۹ این رقم از یک‌هزار و ۱۵ واگن عبور کرد.

جشن خودکفایی تولید واگن‌های مسافری در راه است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال ۹۹ علاوه بر جلوگیری از واردات و حمایت از تولید داخل، جشن خودکفایی تولید واگن باری را برگزار کردیم و در ماه‌های آینده جشن خودکفایی تولید واگن مسافری و لوکوموتیو را برگزار خواهیم کرد. سال گذشته توانستیم در حوزه راه‌ها و بهبود وضعیت حمل و نقل رکورد‌های جدیدی را به لحاظ عملیات اجرایی در کشور ثبت و ضبط کنیم.

آزادراه‌هایی که سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسند

اسلامی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ افتتاح چندین پروژه آزادراهی را در دستور کار خود قرار داده ایم، گفت: آزاد راه اصفهان-شیراز بخشی از آزاد راه حرم تا حرم و بخشی از آزاد راه مراغه هشترود را امسال به بهره برداری خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه قوانین متضاد مهم‌ترین چالش وزارت راه و شهرسازی است، بیان کرد: دستگاه نظارتی نباید وارد تشخیص مدیریتی شود و فقط به طرح سوال بپردازد.

وزیر راه و شهرسازی به ادامه روند توقف پرواز‌های تهران-لندن اشاره کرد و گفت: این پرواز‌ها همچنان لغو هستند. در بحث حمل و نقل زمینی هم با استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت ناوگان، ۱۰۰ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

پایدارسازی تولید مسکن، مهم‌ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۹

در ادامه این برنامه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت مسکن و اقدامات انجام گرفته با تاکید بر اینکه پایدارسازی تولید مسکن با ایجاد اصلاحات در آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها، ثبت‌نام گسترده از مردم و عرضه زمین در همه شهر‌های دارای متقاضی مهم‌ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۹ بود، گفت: سال گذشته سامانه جامع املاک و اسکان را فعال کردیم و در پرتو این سامانه حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شد و موجب افزایش عرضه به بازار و کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت مسکن شد.

اسلامی از تحویل اولین واحد‌های مسکن ملی خبر داد و گفت: با تحویل این واحد‌ها در فروردین ماه و بسته شدن طرح اقدام ملی مسکن تا پایان سال، بازار مسکن بهبود خواهد یافت. از لحاظ فنی هیچ دلیل برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد بلکه باید به سمت ثبات و بعد کاهش نرخ هم حرکت کنیم.

وی افزود: متأسفانه بازار‌های ایران تحت تأثیر جو سیاسی و روانی قرار می‌گیرند و امسال نیز سال انتخابات است.

عدم همکاری شهرداری‌های کشور با طرح اقدام ملی مسکن

وی در ادامه به شعار امسال که سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها اشاره کرد و گفت: ما در بحث مسکن در بخش مانع زدایی‌ها نیاز داریم شهرداری‌ها بخشی از موانعی که در این حوزه ایجاد کرده را رفع کنند و در بحث طرح اقدام ملی مسکن رویه دیگری را در پیش بگیرند.

اسلامی بیان کرد: در بحث طرح اقدام ملی مسکن شهرداری بسیاری از شهر‌های کشور به دلیل همکاری نکردن موجب تأخیر در تحویل و اجرایی شدن واحد‌های مسکن شده اند.

اسلامی توضیح داد: با توجه به شعار امسال ما سعی کرده ایم مسکن مردم را در اولویت قرار دهیم و با تسهیل کردن روند خانه دار شدن بتوانیم بخشی از این شعار را به مرحله اجرایی برسانیم. مهم‌ترین اقدام در این حوزه شهرسازی است که با تسهیل و تسریع در ارائه مجوز توسط شهرداری بتوانیم گشایشی در حوزه ایجاد کنیم.

بسته تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها برای تولید مسکن

وی در ادامه به روند تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: طی جلساتی که با همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار کردیم مقرر شد یک بسته ۲۰ هزار میلیاردی برای جهش تولید مسکن آماده کنیم و در پرداخت تسهیلات سایر بانک‌ها هم علاوه بر بانک مسکن همکاری لازم را انجام دهند

وی تصریح کرد: سهم هر بانک در این بخش مشخص است و با اعتباراتی که در این حوزه به بانک‌ها تخصیص می‌یابد به استناد بانک‌ها و وزارت اقتصاد و همچنین با ایجاد صندوق زمین و مسکن تسهیلات مسکن با همان نرخ‌های رایج به متقاضیان پرداخت شود.

اسلامی بیان کرد: خوشبختانه در این مدت بانک مسکن همکاری لازم را داشته است، اما امیدواریم با ابلاغ این دستورالعمل روند سرعت پرداخت تسهیلات مسکن افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر