بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
مدیر عامل سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

فروش های بی‌منطق در برخی صنایع

فروش های بی‌منطق در برخی صنایع
تشکیل سبدهای گروهی، صندوق های دیدگاه بلند مدت، صندوق های بازنشستگی اختیاری و... به بلندمدت شدن سرمایه گذاری ها کمک خواهد کرد به شرط آن که متولیان این بازار بپذیرند بورس نیازمند زیرساخت است؛ نه مُسکّن.
کد خبر : ۲۳۸۳۹۳

فروش های بدون منطق در برخی صنایع

به گزارش بورس نیوز، اگرچه شاخص کل در ابتدای معاملات امروز کمی رشد کرد؛ اما باز هم فشار عرضه ها شاخص کل را وادار به عقب نشینی کرد. نکته عجیب اینجاست که این روزها موجی از افزایش قیمت صنایع مصرفی را در بر گرفته؛ ولی واکنش بازار به اخبار افزایش قیمت ها هم منفی است! نه فقط افزایش نرخ ۳۵ درصدی سیمان سفید و افزایش نرخ بیش از ۳۵ درصدی سیمان خاکستری در روزهای آتی مورد توجه سهامداران قرار نگرفته و سهم های سیمانی سرخ هستند که صنایع تولیدکننده محصولات غذایی از جمله قندی ها و لبنی ها که مرتبا نرخ محصولات خود را افزایش می دهند نیز، صف فروش هستند!

رامین خدابنده مدیرعامل سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بسیاری از حقیقی‌های بازار، اشخاصی هستند که با دعوت دولت و بدون دانش مالی و تحلیلی وارد این بازار شدند و استراتژی سرمایه گذاری کوتاه مدت دارند و نمی توان از این گروه از سهامداران انتظار داشت نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند و بر مبنای تحلیل سودآوری شرکت ها و رشدی که چند ماه بعد نتیجه آن در صورت های مالی شرکت ها نمایان خواهد شد، اقدام به نگهداری سهام خود کنند. این گروه از سرمایه گذاری، عمدتا مشکلات مالی دارند و در بازارهای مختلف ورود می کنند تا شاید اندکی سود کنند.

وی در ادامه با اشاره به انتظار غیر منطقی برخی سرمایه گذاران در مورد کاهش نرخ ارز، تصریح کرد: وعده دلار ۱۵ هزار تومانی، شعاری بود که به لحاظ منطق اقتصادی قابل دستیابی نیست و حتی اگر در مقطعی کوتاه مدت نرخ ارز را کاهش دهند، به دلیل چسبندگی قیمت ها در اقتصاد، در بازارهای مسکن و کالاها و... کاهش نرخی ایجاد نخواهد کرد. در چنین شرایطی طبیعی است که به محض کاهش نرخ ارز، عده ای اقدام به فروش املاک خود کنند و ارز ارزان بخرند تا در خارج از کشور، سرمایه گذاری کنند! اما سیاست گذاران ما عادت کرده اند بدون توجیه اقتصادی، وعده بدهند که امکانپذیر نیست و فعالان بازار سرمایه هم با فرض کاهش نرخ ارز چوب حراج به سهم های خود زده اند! نکته بدتر آنکه حتی اگر احتمال کاهش نرخ ارز را جدی بگیریم، فروش سهم هایی که وابستگی به نرخ ارز و صادرات ندارند، منطقی نیست. چرا باید سهم های صنایعی که با تورم داخلی، افزایش نرخ می گیرند و یا سهم های گروه بانکی که اتفاقا از کاهش نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی منتفع می شوند و... را چشم بسته عرضه کرد؟ مگر نه آنکه همین حالا هم نرخ تسعیر ارز در بانک ها از وعده های داده شده و دلار ۱۵ هزار تومانی، کمتر است؟ مگر نه آنکه تحول اقتصادی که عده ای از آن سخن می گویند، به معنای بهبود وضعیت درآمدی دولت و احتمال پرداخت بدهی های دولت به پیمانکاران و نیروگاه ها و... خواهد بود؟ پس چرا این گروه ها هم صف فروش هستند؟ این فروش ها فقط و فقط نشان از بی توجهی بازار به هر تحلیلی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران گفت: در شرایطی که مقامات بدون هیچ پشتوانه تحلیلی، وعده های عجیب می دهند، نمی توان از مردم عادی انتظار تحلیل داشت. به حقیقی های کم تجربه تر توصیه می شود حداقل گاهی مشاوره بگیرند و هر بحثی که توسط سیاست گذاران مطرح شد را از منظر منطق اقتصادی بررسی کنند. با شرایط فعلی بازار سرمایه، چه بسا بعضی فروشندگان امروز، چند روز دیگر امکان خرید با قیمت پایین تر را داشته باشند و این گونه معاملات شانسی، نتیجه مثبتی هم داشته باشد. اما در مجموع، بازار سرمایه، بازار سرمایه گذاری های بلندمدت است و سیطره تفکر کوتاه مدت در این بازار، به نفع بازار سرمایه و اقتصاد کشور نخواهد بود.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار باید با اصلاح ساختارهای خود و استفاده مناسب از ابزارهایی که در اختیار دارد و همچنین اجتناب از تصمیم گیری های کوتاه مدت و مکرر، شرایط را برای جذب سرمایه گذاران بلندمدت فراهم کند. تشکیل سبدهای گروهی، صندوق های دیدگاه بلند مدت، صندوق های بازنشستگی اختیاری و... به بلندمدت شدن سرمایه گذاری ها کمک خواهد کرد به شرط آنکه متولیان این بازار بپذیرند بورس نیازمند زیرساخت است؛ نه مُسکّن!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
راهکاری برای پایان دادن به نزول فرسایشی بازار
مدیر سرمایه گذاری مشاور سرمایه گذاری معیار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

راهکاری برای پایان دادن به نزول فرسایشی بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"شاخص ۸۰۰هزارواحدی" عارضه حذف دامنه‌نوسان

ارسال نظر