بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
فارکس به زبان ساده (۱۳)

۳ تحلیل اصلی در بازار فارکس

۳ تحلیل اصلی در بازار فارکس
تحلیل تکنیکال شامل چینش نمودار برای شناسایی الگو‌ها یا روند هاست، تحلیل بنیادی شامل چیدن گزارش داده اقتصادی و عناوین خبری است. تحلیل بر مبنای انتظارات نیز انتظار و احساس جمعی را ملاک قرار می‌دهد. در یک جمله هر سه تحلیل مکمل همدیگر هستند.
کد خبر : ۲۳۸۹۸۳

۳ تحلیل اصلی در بازار فارکس


به گزارش بورس‌نیوز، عمده فعالان بازار دو نوع تحلیل برای فارکس می‌شناسند، ولی این‌یک تصور غلط است در بازار فارکس سه نوع تحلیل اصلی داریم.

۱. تحلیل تکنیکال یا فنی Technical Analysis

۲. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی Fundamental Analysis

۳. تحلیل بر مبنای انتظارات Sentiment Analysis

اگر مارکت (بازار فارکس) را صندلی فرض کنیم این سه تحلیل پایه‌های این صندلی محسوب می‌شوند. قصد نداریم یک تحلیل را بر دیگری مقدم بدانیم، ولی دانستن هر سه نوع تحلیل برای این بازار مهم است.

تحلیل تکنیکال یا فنی

این تحلیل بر مبنای مطالعه حرکت قیمت بازار بنا نهاده شده است. این تیوری بیان می‌کند که شخص بامطالعه گذشته قیمت می‌تواند وضعیت معامله و حرکت بعدی قیمت را تعیین کند. ازنظر تیوری تکنیکال تمام اطلاعات رایج بازار در قیمت منعکس است و نمودار (چارت) تمام بازار است. طبق این نظریه تاریخ تکرارمی شود یعنی اگر درگذشته قیمت مشخصی به‌عنوان سطح حمایت یا مقاومت اصلی در نظر گرفته‌شده باشد معامله گران فارکس، ترید‌های خود را بر اساس آن سطوح تاریخی بنا می‌کنند.

ازاین‌رو تحلیل‌گران فنی (تکنیکال) به دنبال الگویی هستند که درگذشته شکل‌گرفته است، زیرا بر این باورند که قیمت می‌تواند همان الگوی قبلی را تکرار کند.

تحلیل تکنیکال پیش‌بینی نیست بلکه بیان نوعی احتمال است.

به زبان ساده تجزیه‌وتحلیل تکنیکال مطالعه عملکرد قیمت درگذشته به‌منظور شناسایی الگو‌ها و تعیین احتمالات روند آینده قیمت است. بیشتر اتکای این تیوری بروی نمودار یا chart است. به همین دلیل این به آن‌ها چارتیست نیز می‌گویند. اصولاً چارت ذهن تحلیل‌گر را به خود مشغول می‌کند به‌طوری‌که دو نفر هم‌زمان می‌توانند دو تعریف تکنیکال متفاوت از یک چارت ارائه دهند! در کنار چارت این دسته از تحلیل‌گران به فیبوناچی، اندیکاتور‌ها. الگو‌های کلاسیک علاقه زیادی دارند.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

تحلیل بنیادی مطالعه بازار از طریق تحلیل عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که بر قیمت ارز تأثیر بگذارند. شخص باید فاکتور‌های مختلفی را بررسی کند تا تعیین کند حال‌وروز اقتصاد خوب یا بد است. این تیوری بر این باور است که اگر چشم‌انداز اقتصادی فعلی یا آینده یک کشور خوب است واحد پول آن تقویت می‌شود. هر چه اقتصاد یک کشور بهتر باشد سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر در آن کشور شکل می‌گیرد درنتیجه خرید ارز آن کشور بیشتر می‌گردد.

اقتصاد خوب یعنی افزایش ارزش ارز، اقتصاد بد یعنی کاهش ارزش ارز.

برای اینکه بتوانید از تحلیل بنیادی استفاده کنید، درک اینکه چگونه اخبار اقتصادی، مالی، و سیاسی بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد ضروری است. این امر مستلزم درک خوب اقتصاد کلان و مسائل ژئوپلیتیک است.

تحلیل بر مبنای انتظارات

این تحلیل بر مبنای احساس و انتظار معامله گران از یک جفت بناشده است. طبق تیوری تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال هر شخص نگاه خود را به مارکت دارد ازاین‌رو تحلیل احساسات جمعی مهم است. زیرا درنهایت احساس و انتظارات غالب روند یا مسیر بازار را مشخص می‌کنند نه نوع تحلیل معامله گران به بازار فارکس.

توانایی اندازه‌گیری انتظارات بازار ابزار مهم در بازار فارکس محسوب می‌شود.

بهترین تحلیل کدام است؟

تا اینجا با سه نوع تحلیل آشنا شدید. تحلیل تکنیکال شامل چینش نمودار برای شناسایی الگو‌ها یا روندهاست، تحلیل بنیادی شامل چیدن گزارش داده اقتصادی و عناوین خبری است. تحلیل بر مبنای انتظارات نیز انتظار و احساس جمعی را ملاک قرار می‌دهد. در یک جمله هر سه تحلیل مکمل همدیگر هستند.


در یادداشت بعدی "سه نوع تحلیل در بازار فارکس" در بازار فارکس می‌پردازیم.

کاری از علی حیدری_کارشناس اقتصادی

برای مطالعه قسمت دوازدهم این گزارش، اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
استراتژی پرایس اکشن
فارکس به زبان ساده (۱۱)؛

استراتژی پرایس اکشن

بهترین زمان ترید در فارکس 
فارکس به زبان ساده (۱۰)؛

بهترین زمان ترید در فارکس 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سروش
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
با تشکر از سایت خوبتون : هر آدمی در مسیر زندگی تجارب و الگوهای رفتاری خودرا ایجاد میکندشخصا خدمت عزیزانی که یک سبک را رد و یا تایید و یا ضروری میدانند میگویم فرد بنا به الگوهای فکری خود با یک سبک معامله گری ارتباط راحت تری دارد و این به معنی بهتر و یا ضروری تر یک سبک معاملاتی نیست در طول 12 سال آشنایی من با هر دو بازار بورس و فارکس و مطالعه صدها جلد کتاب و مقاله و کلاسهای آموزشی متوجه شدم به اصول اصلی و ابتدایی این سه سبک معاملاتی پرداخته نمیشود بعنوان مثال اول: اصل اولیه و پایه تحلیل تکنیکال قانون احتمال میباشد و اصل اول تحلیل بنیادی قطعیت با یک مثال توضیح میدهم هنگامی که وارن بافت واشنگتن پست را میخرید گفت کسانی که این سهم را میفروختند نمیدانستند دارند یک سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری را 90 میلیون دلار میفروشند میفروختند زیرا بازار فروشنده بود حال یک تکنیکالیست چگونه میدید و یک بنیادی کار مثل وارن بافت چگونه و چطور میشد تمایلات بازار را اندازه گرفت (بقول نیوتون من میتوانم مساحت کره زمین را محاسبه کنم اما اندازه دیوانگی مردم را هرگز ) اصل دوم : ..........................- --