بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
افزایش ۹۳ درصدی سودآوری جم پیلن در سال ۱۳۹۹؛

انتظار برای رشد مجدد سودآوری در سال جاری

انتظار برای رشد مجدد سودآوری در سال جاری
درآمد‌های عملیاتی محقق شده شرکت در سال قبل به ۶۵ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال رسیده است که ۹۷ درصد بیشتر از سال مالی قبل از آن محسوب می‌گردد.
کد خبر : ۲۳۹۷۱۲

پلی پروپیلن جم + بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، نسبت سهامداران پلی پروپیلن جم «صندوق بازنشستگی کشور و زیرمجموعه‌ها» با ۸۹.۱۸درصد و «بیمه ایران» با ۱.۱۴درصد تشکیل داده‌اند.

بر همین اساس شرکت‌های «پتروشمیران با ۴۴.۵۷درصد و پتروشیمی جم با ۴۳.۶۰درصد» بیشترین سهم را در پرتفوی این شرکت دارند و بیمه ایران نیز با ۱.۰۷درصد و صندوق سرمایه گذاری ارزش کاوان آینده با ۰.۰۷درصد در این زیر گروه قرار گرفته‌اند.

 

انتظار برای رشد مجدد سودآوری در سال جاری

 

از سوی دیگر سهامداران شرکت باید آگاهی داشته باشند که نرخ پلی پروپیلن داخلی ۲۱۵دلار و نرخ پلی پروپیلن صادراتی ۶۰۰ دلار بیشتر از آخرین نرخ خاورمیانه پلتس درنظر گرفته شده و باید اشاره داشت که نرخ اتیلن ۲۰۰دلار و نرخ پروپیلن ۲۲۰دلار کمتر از آخرین نرخ پلتس در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، نباید از این نکته غافل شد که پروپیلن پلتس "۱.۱۰۰دلار بر هر تن" و پلی پروپلین پلتس "۱.۲۱۵دلار بر تن" محاسبه شده است.

سهامداران باید مطلع باشند که سود هر سهم این شرکت ۱۳.۹۶۹ ریال و P/E محاسبه شده برابر با ۵.۶ بوده که این موضوع بر اساس نرخ افزایش حامل‌های انرژی ۱۵۰درصد، نرخ افزایش حقوق ۴۰درصدی، میانگین دلار ۲۵هزارتومانی در سال ۱۴۰۰ و تورم ۳۰درصدی جمع‌بندی شده است.

درآمد‌های عملیاتی محقق شده شرکت در سال قبل به ۶۵ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال رسیده است که ۹۷ درصد بیشتر از سال مالی قبل از آن محسوب می‌گردد. تنها محصول شرکت پلی پروپیلن است که در سال قبل به میزان ۲۷۵ هزار و ۳۵۹ تن به فروش رسیده است. این فروش نسبت به سال ۹۸ تغییر خاصی را نشان نمی‌دهد. برآورد فروش سال جاری ۲۴۶ هزار تن است.

شرکت جم پیلن در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۹، سود خالص ۲۱ هزار و ۲۵۹ میلیارد ریالی و معادل ۱۰.۶۳۰ ریال به ازای هر سهم را محقق کرده است.

این سود همان گونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌گردد، رشد ۹۳ درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد.

عملکرد سالانه جم پیلن+بورس نیوز

متوسط نرخ فروش هر تن پلی پروپیلن در سال قبل معادل ۲۴۰ میلیون ریال در هر تن بوده است و این در حالی است که نرخ فعلی این محصول بر اساس گزارش عمکلرد فروردین ماه، معادل ۴۲۰ میلیون ریال به ازای هر تن است که این موضوع نشان دهنده پتانسیل بالای این شرکت برای رشد مجدد سودآوری در سال جاری است.

حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال قبل به ۳۸ درصد رسیده که ۹ واحد درصد بیشتر از سال ۹۸ است. رشد نرخ‌های فروش و عدم افزایش سایر هزینه‌های تولید به جز مواد اولیه منجر به رشد حاشیه سود عملیاتی این شرکت شده است.

این شرکت در سال قبل مبلغ ۶.۰۸۸ میلیارد ریال مالیات پرداختنی از محل سود سال قبل شناسایی و ثبت نموده است. این مبلغ معادل ۲۲ درصد سود قبل از کسر مالیات است. در سال ۹۸، از بابت مالیات، هزینه‌ای در صورت‌های مالی شرکت ثبت نگردیده بود.

هزینه‌های تولید شرکت در سال قبل به ۴۳.۷۵۰ میلیارد ریال رسیده که ۹۰ درصد آن بابت مواد اولیه مصرفی بوده است. ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت پروپیلن دریافتی از شرکت پتروشیمی جم است.

این شرکت در سال قبل مبلغ ۲.۵۹۱ میلیارد ریال سود سرمایه گذاری بابت سود سپرده بانکی شناسایی کرده که نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد بیشتر است.

در نمودار زیر روند درآمد زایی و سودآوری شرکت پلی پروپیلن جم در ۴ فصل گذشته ارائه شده است.

همان گونه که مشاهده می‌گردد، در فصل زمستان شاهد افزایش محسوس درآمد زایی و سوداوری این شرکت هستیم.

روند تغییر اقلام جم پیلن+بورس نیوز

بیش از ۴۴ درصد از مالکیت این شرکت در اختیار شرکت پتروشیمی جم است و در صورت تقسیم سود بالای این شرکت، انتظار شناسایی سود بیش از ۱ هزار میلیارد تومانی برای پتروشیمی جم از محل سود سهام دریافتی پلی پروپیلن جم انتظار خواهد رفت.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه امسال برگزار می‌گردد.

 


  • بیشتر بخوانید:

"جم پیلن" سود ۷۳۸۵ ریالی محقق می‌کند

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عرضه ۵.۶۱۰ تنی انواع پلی پروپیلن نوسط
عملکرد ضعیف پلی پروپیلن جم در بورس کالا؛

عرضه ۵.۶۱۰ تنی انواع پلی پروپیلن نوسط "جم پیلن"

عرضه ۵.۶۱۰ تنی انواع پلی پروپیلن
عملکرد ضعیف پلی پروپیلن جم در بورس کالا؛

عرضه ۵.۶۱۰ تنی انواع پلی پروپیلن "جم پیلن"

عرضه ۵.۰۵۸ تنی انواع پلی پروپیلن
افزایش ۱.۵۰۰ تنی میزان فروش پلی پروپیلن جم در بورس کالا؛

عرضه ۵.۰۵۸ تنی انواع پلی پروپیلن "جم پیلن"

براساس اعلام شرکت پلی پروپیلن جم؛

"جم پیلن" سود ۷۳۸۵ ریالی محقق می‌کند

ارسال نظر