بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
قیمت رمز ارز چگونه تغییر می‌کند؟
یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت بازار ارز‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاران خصوصاً تریدرها، تغییرات قیمت ارز‌های دیجیتال یا اصطلاحاً نوسان قیمت آن‌هاست.
کد خبر : ۲۴۰۰۳۰

خواندن ۳ دقیقه

قیمت رمزارز+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت بازار ارز‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاران خصوصاً تریدرها، تغییرات قیمت ارز‌های دیجیتال یا اصطلاحاً نوسان قیمت آن‌هاست. این نوسان قیمت که در بسیاری از موارد در مجموع باعث افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال می‌شود، فرصت کسب سود زیادی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. اما دلیل تغییر مداوم قیمت ارز‌های دیجیتال چیست؟ قیمت بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال چگونه تعیین می‌شود؟ برای پاسخ دادن به این سؤالات در ادامه این مطلب همراه باشید.

ارزهای فیات+بورس نیوز

مقایسه قیمت ارز‌های دیجیتال و ارز‌های فیات

ارز فیات همان ارز‌های رایج دولتی هستند. این ارز‌های دیجیتال پشتوانه‌ای مانند طلا ندارند و دولت مرکزی و قانونی کشور‌ها پشتیبان آن‌ها است. در واقع ارزش این ارز‌های رایچ به این دلیل است که دولت این ارز‌ها را ارزشمند می‌داند و مردم کشور‌ها و طرفین معامله نیز این ارزشمند بودن را قبول کرده‌اند. فاکتور‌های مختلفی بر ارزش ارز‌های فیات تأثیر می‌گذارد. برای مثال ریال و دلار هردو ارز فیات هستند. تورم، کمبود ذخایر ارزی درون کشور، مسائل سیاسی و فاکتور‌های مختلفی باعث کاهش یا افزایش قیمت ریال در مقابل دلار و برعکس می‌شوند.

اما ارز‌های دیجیتال تفاوت زیادی با ارز‌های فیات دارند. هیچ دولت یا مقام مرکزی کنترل این ارز‌ها را در اختیار ندارد. از طرفی بسیاری از ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین دارای تعداد واحد ثابتی هستند و مانند پول فیات چاپ نمی‌شوند؛ بنابراین تورم موجم کاهش ارزش این ارز‌ها نخواهد شد. اما از ارز‌های دیجیتال نیز به عنوان ذخیره ارزش و خرید کالا یا سرویس استفده می‌شود به همین دلیل مانند سایر ذخایر ارزش همچون طلا، قیمت آن‌ها نیز در نوسان است. حالا که باتفاوت ارز فیات و دیجیتال آشنا شدیم، علت نوسان قیمت ارز‌های دیجیتال را بهتر درک خواهیم کرد.

علت تغییر قیمت رمز ارز‌ها چیست؟

مانند هر بازار دیگری عرضه و تقاضا اولین عامل تغییر قیمت ارز‌های دیجیتال هستند. شما با مراجعه به یک صرافی ارز دیجیتال مانند نوبیتکس می‌توانید به خوبی این موضوع را درک کنید. اما مانند بازار بورس و بازار تبادلات ارز‌های خارجی (فارکس) عوامل بسیار زیادی هستند که می‌توانند روی عرضه و تقاضای ارز‌های دیجیتال و نهایتاً قیمت آن تأثیر بگذارند. در ادامه به این عوامل اشاره می‌کنیم.

عرضه و تقاضا ارز‌های دیجیتال

همانطور که اشاره کردیم مهم‌ترین عامل در تغییر قیمت ارز‌های دیجیتال، موضوع عرضه و تقاضا است. زمانی که تعداد درخواست‌های خرید از درخواست‌های فروش بیشتر می‌شود یا موضوعی مانند هالوینگ بیت کوین عرضه آن را کاهش می‌دهد، قیمت بیت کوین یا ارز‌های دیجیتال دیگر افزایش پیدا می‌کند. در حالت برعکس نیز کاهش تقاضا در بازار یا موضوعاتی مانند عرضه بیش از اندازه یک ارز دیجیتال می‌تواند قیمت آن را کاهش دهد.
از آن جایی که این اتفاق مرتباً در حال تکرار بوده قیمت ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین نیز هیچ گاه ثابت نخواهند ماند. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه قیمت ارز دیجیتال در صرافی ایرانی نوبیتکس تغییرات لحظه‌ای قیمت رمز ارز‌ها را مشاهده کنید.

نقدینگی و تأثیر آن بر ارز‌های دیجیتال

بازار ارز‌های دیجیتال تا پیش از جهش یک سال اخیر، نسبت به سایر بازار‌های سرمایه مانند فارکس، بورس و فلزات اساسی و نفت، چندان بزرگ به نظر نمی‌رسید. برای مثال بازار‌های بورس در سراسر جهان بیش از ۸۹ تریلیون دلار (در سال ۲۰۲۰) ارزش دارند. در حالی که حتی بعد از جهش یک سال گذشته و چند برابر شدن ارزش بازار ارز‌های دیجیتال، ارزش این بازار کمی بیشتر از ۲ تریلیون دلار است.

یا حجم تراکنش‌های بازار ارز‌های دیجیتال حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در روز است در حالی که برای بازار فارکس به راحتی روزانه به بیش از ۵ تریلیون دلار می‌رسد. این پایین بودن نقدینگی و تراکم در بازار ارز‌های دیجیتال باعث می‌شود که تحرکات آن بسیار سریع‌تر از بازار‌های دیگر باشد و تغییر قیمت رمز ارز‌ها را به دنبال داشته باشد.

بازار رمزارز+بورس نیوز

جدید بودن بازار رمز ارز‌ها و عدم تجربه کافی کاربران

بازار ارز‌های دیجیتال یک بازار تازه تأسیس است. برای مثال بورس سابقه‌ای بیش از دو قرن دارد، اما از عرضه بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال تنها یک دهه می‌گذرد؛ بنابراین هنوز بسیاری از مردم با آن آشنایی ندارند. روزانه ده‌ها هزار نفر از سراسر جهان به این بازار جذاب می‌پیوندند درحالی که تجربه زیادی در مورد بازار‌های مالی ندارند. ورود این افراد بی تجربه باعث می‌شود در اکثر مواقع احساسات جای منطق را در بازار بگیرند. یک توییت از فرد معروفی مانند ایلان ماسک می‌تواند ناگهان موجب افزایش قیمت یک ارز دیجیتال یا کاهش قیمت ارز دیجیتال دیگری شود. این موضوع روی تغییرات قیمت ارز‌های دیجیتال تأثیر گذار است.

تأثیر نهنگ‌ها و صرافی‌ها بر قیمت ارز‌های دیجیتال

یکی دیگر از عوامل تغییر قیمت ارز‌های دیجیتال فعالیت‌هایی است که توسط نهنگ‌ها و صرافی‌ها انجام می‌گیرد. صرافی‌های بین المللی و بزرگ مانند binanace این قدرت را دارند که تغییرات زیادی در بازار ایجاد کنند. برای مثال binanance به حدی قدرتمند است که ارز دیجیتال اختصاصی آن تبدیل به یکی از پرطرفدارترین ارز‌های دیجیتال موجود در بازار شود. بایننس کوین با پشتوانه این صرافی چینی قیمت بالایی پیدا کرده و از آنجایی که قسمت اعظمی از تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال از طریق چند صرافی خاص مانند binance انجام می‌گیرد، آن‌ها می‌توانند با کنترل عرضه ارز‌هایی که در اختیار دارند باعث تغییرات قیمت شوند.

از طرف دیگر در بسیاری از ارز‌های دیجیتال، چند آدرس خاص صاحب قسمت زیادی از بازار را در اختیار دارند. حرکت این افراد خاص در بازار همچون یک نهنگ در دریا، موجی از تغییرات را ایجاد می‌کند. مثال‌های زیادی وجود دارد که خرید سنگین یا فروش سنگین نهنگ‌ها باعث صعود یا سقوط بازار شده است.

با نوبیتکس وارد بازار ارز‌های دیجیتال شوید

در این مقاله سعی کردیم با دلایل تغییرات قیمت رمز ارز‌ها آشنا شویم. شناخت این عوامل و تجربه حضور در بازار به شما کمک می‌کند که از نوسان‌های بازار ارز‌های دیجیتال سود‌های زیادی کسب کنید. البته این سود بدون ریسک نخواهد بود و باید قبل از هر کاری آموزش و تجربه کافی داشته باشید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت نوبیتکس علاوه بریادگیری نحوه ترید ارز‌های دیجیتال، در محیطی امن به ترید ارز‌های دیجیتال و کسب سود از آن مشغول شوید.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر