بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

دغدغه‌ای که آزادسازی صادرات فولاد ایجاد کرد

دغدغه‌ای که آزادسازی صادرات فولاد ایجاد کرد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: اعلام‌شده که تولیدکنندگان محصولات فولادی ابتدا باید تعهدات خود را در بورس کالا ایفا شود و بعدازآن، مازاد تولید روانه بازارهای صادراتی شود.
کد خبر : ۲۴۰۴۰۴

دغدغه ای که آزادسازی صادرات فولاد ایجاد کرد...

به گزارش بورس نیوز، با تائید وزارت صمت، صادرات محصولات فولادی(مقاطع طویل) واحدهای مجاز از ۲۵ اردیبهشت‌ماه به مدت ۳ ماه آزاد شد.

نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر آزادسازی صادرات فولاد بیان کرد: قطعاً ، رفع موانع و محدودیت‌های صادراتی به نفع صادرکنندگان خواهد بود. در سال ۹۹ فرصت‌های طلایی برای صادرات فولاد را از دست دادیم اما؛ برنامه بر این است که امسال با کاهش موانع به توسعه صادرات فولاد کمک شود.

وی افزود: فعلاً اعلام‌شده که تولیدکنندگان محصولات فولادی ابتدا باید تعهدات خود را در بورس کالا ایفا شود و بعدازآن، مازاد تولید روانه بازارهای صادراتی شود. ولی با توجه به اینکه قیمت‌های پایه در بورس کالا، قیمت‌های تعیین‌شده‌ای است و اگر نظارتی بر ارزان‌فروشی نرخ‌های آزاد در بازار نشود یا اگر برخی افراد فولاد را از بورس‌کالا خریداری کرده و در بازار آزاد بفروشند، صادرات را به حاشیه می‌برند؛ بنابراین باید دستگاه‌های نظارتی کاملا بر خریداران بورس‌کالا و زنجیره تولید آنها دقت کنند تا هیچ محصولی به نام تولید سر از بازار آزاد در نیارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با نگرانی‌هایی که در مورد افزایش مالیات درنتیجه آزادسازی صادرات فولاد مطرح‌شده، گفت: مالیات بحثی مستقل از صادرات است و تولیدکنندگان پذیرفته‌اند که مالیات بپردازند. صادرات به‌عنوان یک اصل ضروری برای ارزآوری کشور لازم است، ولی با روش‌های فعلی به نظر می‌رسد تولیدکننده داخلی از آزادسازی صادرات فولاد منفعت چندانی نخواهد برد. البته این موضوع در وزارت صمت طرح‌شده و تلاش می‌شود به نحوی برنامه‌ریزی شود که تولیدکننده واقعی از آزادسازی صادرات فولاد، منتفع گردد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر