بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ارزندگی سهم‌های "بورس" در کف ارزش ذاتی

ارزندگی سهم‌های
قطعا در بازه زمانی ۵ ساله، هیچ بازاری بازدهی فوق العاده بازار سرمایه را به همراه نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۴۰۸۱۲

تاکید بر ارزندگی بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، باوجود افت شدید قیمت سهام، هنوز عده‌ای معتقدند قیمت سهم‌ها باید اصلاح بیشتری داشته باشد تا برای خرید جذاب گردد.

امیرحسین نام‌آور کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: معتقدم عدم جذابیت بازار سرمایه در حال حاضر ناشی از دلایل بنیادی و عدم ارزندگی سهم‌ها نیست و حال بد این مدت بازار بیشتر به سبب جو روانی و دست‌کاری در بازار ایجادشده است. ضمن اینکه وضعیت ما در منطقه این روزها چندان امن نیست و این ناامنی هم در عدم اقبال بازار اثرگذار بوده و علاوه بر اینکه اعتماد ازدست‌رفته به‌راحتی بازنخواهد گشت و فعلاً باید فشار فروش سنگینی را تحمل‌کنیم تا این بازار به تعادل برسد.

وی اضافه کرد: فراموش نکنید حجم صف‌های فروش بازار در روز یکشنبه بالغ‌بر ۴۲۰۰ میلیارد تومان بود؛ درحالی‌که فقط ۳۱۸ میلیارد تومان صف خرید داشتیم. این به خاطر قفل تقریباً ۸۰ روزه بازار در صف‌های فروش بوده و تا این فشار فروش تخلیه نشود، بازار متعادل نخواهد شد.

تاکید بر ارزندگی بازار سرمایه

وی افزود: این هفته اتفاقات مثبتی هم برای برخی صنایع رخ‌داده که در ماه‌های آینده، اثر مثبت آن را مشاهده خواهیم کرد. آزادسازی صادرات شمش فولاد، یکی از خبرهای خوب این روزهاست که در صورت افزایش نرخ ارز، فولادی‌ها را جذاب خواهد کرد. اما نکته اینجاست که هم فعلاً چشم‌انداز نرخ ارز و تورم، نزولی است.‌ ضمن اینکه حجم پولی که از این بازار خارج‌شده، بسیار سنگین بوده و فشار عرضه‌های حقوقی‌ها هم این بازار را تضعیف کرده است. بااین‌حال معتقدم بسیاری از سهم‌ها به ارزش ذاتی رسیده و ارزنده هستند که باید خرید در این روزها به‌صورت پله‌ای و با استراتژی بلندمدت انجام شود.

نام‌آور با اشاره به اینکه بازدهی آتی بورس، در هیچ بازار موازی طی سال‌های آینده تکرار نخواهد شد نیز تصریح کرد: قطعا در بازه زمانی ۵ ساله، هیچ بازاری بازدهی فوق‌العاده بازار سرمایه را به همراه نخواهد داشت اما؛ قبل از آن مردم باید با مفهوم سرمایه‌گذاری آشنا شوند و بسیاری از مردم انتظار بازدهی ماهانه بالا از بازار سرمایه‌دارند، حال‌آنکه بازدهی ماهانه سپرده‌گذاری در بانک‌ها به ۲ درصد هم نمی‌رسد! در کوتاه‌مدت احتمالاً نوسانات هیجانی بازار سرمایه کاهش خواهد یافت و این بازار کم‌کم آماده یک حرکت صعودی بلندمدت خواهد شد.

این تحلیلگر بازارهای مالی در رابطه با پیش‌بینی نرخ ارز و اثر آن بر بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد دلار تا پایان سال به محدوده ۲۶ هزارتومانی خواهد رسید که در این صورت، بازار سرمایه هم رشد مقطعی خواهد داشت اما؛ بازار ارز اصلا‌ گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

وی در پاسخ به آن عده‌ای که انتظار کاهش نرخ ارز دارند تا در قیمت‌های پایین‌تر خرید کنند نیز تاکی کرد: افرادی که به امید آنکه نرخ ارز رشد کند و سودی کسب کنند، باید گفت "من یک ناسیونالیست هستم و به وضعیت اقتصادی کشور اهمیت می‌دهم. بنابراین توصیه‌ای به خرید ارز باهدف سرمایه‌گذاری ندارم و معتقدم این کار، تیشه‌ای به ریشه اقتصاد کشور خواهد زد." به‌هرحال افزایش نرخ ارز، برخی صنایع بورسی را منتفع خواهد کرد و بهتر است به‌جای خرید دلار، سهم‌های دلاری خریداری شود. اگر سرمایه‌گذاران نگاهی مقایسه‌ای به بازدهی بازار ارز و بازار سرمایه در ۱۵ سال اخیر یا حتی ۳ سال گذشته داشته باشند، متوجه خواهند شد که همواره بازار سرمایه در بلندمدت بازدهی بالاتری برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است.

نام‌آور در معرفی گزینه‌های مناسب برای یک سرمایه‌گذاری بلندمدت اظهار کرد: به نظر می‌رسد سهم‌های گروه پتروشیمی، پالایشی، فولادی و بانکی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت انتخاب مناسبی باشد. مردم باید سرمایه‌گذاری حرفه‌ای را بیاموزند و با نگاه بلندمدت در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند و از بازدهی بلندمدت این بازار منتفع شوند.

این کارشناس بازارهای مالی در خاتمه در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها گفت: مشکل اینجاست که بعضی از سرمایه‌گذاران همواره در بدترین زمان‌ها وارد بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شوند. الان زمان مناسبی برای ورود به بازار رمز ارزها نیست و نمی‌توان توقع داشت همان‌طور که بیت کوین از ۶ هزار دلار به ۶۰ هزار دلار رسید، یک‌بار دیگر جهش داشته و این بار به محدوده ۶۰۰ هزار دلاری برسد. این اتفاق چه به لحاظ تکنیکالی و چه از منظر ارزش بازار و داده‌های آن رخ نخواهد داد. اتفاقا داده‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بیت کوین فعلاً بیشتر تمایل به سیو سود دارند. سرمایه‌گذاران ما هم اگر سرمایه‌گذاری حرفه‌ای را بیاموزند و هم در زمان مناسب به بازارها ورود کنند و هم اصل "سیو سود" را فراموش نکنند.


  • بیشتر بخوانید:

ادعای حباب جرم است، اگر...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عبور بازار از پیک صف‌های فروش
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

عبور بازار از پیک صف‌های فروش

دست برادری
آیا سازمان بورسی تدبیری برای گشودن قفل صف‌ها پیاده می‌کند؛

دست برادری "سهامدارعمده" برای پروژه‌‌ کردن سهم‌ها

نماد‌های کوچک خسته از نبود راهکار و تعادل
مدیرعامل کارگزاری راهبرد در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نماد‌های کوچک خسته از نبود راهکار و تعادل

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"اعتماد" بزرگ‌ترین اشتباه در بازارهای مالی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
ارزندگی برای خودت
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
از این چرندیات و مزخرفات زیاد شنیدیم و دیدیم. دیگه یه بچه ی هفت هشت ساله هم الان توی خانواده ها می دونه مسئولین با وعده و وعید و سوء استفاده از اعتماد مردم ، اندک پس اندازشون رو توو روز روشن دزدیدن و همه رو به خاک سیاه نشوندن.
خیلی وقته هیچ اراده ای برای مبارزه با مفسد و فساد و فاسد وجود نداشته و نداره.....
دعا یا شاید هم نفرین هر روز و هر شب من و خانواده ام و امثال من: خداوندا هر چه زودتر ریشه ظلم و ظالم و فساد و مفسد رو توی هر پست و مقام و لباسی که باشه خشک کن. خدایا هر کس به این مردم مظلوم ظلم کرد و از اعتمادش سوء استفاده کرد به خاک سیاه بنشون. خدایا هرچی از جیب این ملت زدن از حلقوم زن و بچه شون بزن.... خدایا مسئولین فاسد رو محو و نابودشون کن. والسلام.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۴
لعنت خدا بر وعده دهندگان دروغين. لعنت به دزدان اموال مردم. لعنت به خائنين به ايران.