بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
روز‌های پایانی نزول قیمت‌ها در گروه‌های اصلی
به نظر می‌رسد که روند نزولی قیمت‌ها حداقل در گروه‌های اصلی بازار به‌روز‌های پایانی خود نزدیک شده باشد و انتظار افت محسوس قیمت‌ها در این گروه‌ها را در هفته‌های پیش رو نخواهیم داشت.
کد خبر : ۲۴۱۳۵۶

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد نخستین رشد شاخص کل در هفته جاری بودیم. این نماگر با رشد کمتر از ۱۰ هزار واحدی مجدداً به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی بازگشت و در پایان معاملات روز گذشته به یک میلیون و ۱۰۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۷۸ واحد کاهش را تجربه کرد و به ۳۸۲ هزار و ۸۴۲ واحد افت پیدا کرد.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۷۹ هزار میلیارد ریال رسید.

روز گذشته شاهد بازگشایی نماد‌های "فولاد"، "خودرو"و "خساپا" بودیم. نماد فولاد بدون تغییر قیمت خاصی بازگشایی شد. این در حالی بود که پس از ارائه گزارش عملکرد ماهیانه فوق‌العاده این شرکت، انتظار می‌رفت که شاهد روند مثبت در این نماد باشیم. دو نماد "خودرو" و "خساپا" نیز با رشد ۳ تا ۴ درصدی به جریان معاملات بازگشتند. نماد پربیننده و پرمعامله "وبملت" نیز همچنان با فشار فروش مواجه بود و تا ۳ درصد منفی نیز کاهش قیمت را تجربه کرد که پس‌ازآن با حمایت‌های حقوقی مواجه شد و به قیمت‌های محدوده مثبت نیز وارد شد و در کل روندی نوسانی را داشت.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه سیاسی، ستاد انتخابات کشور اسامی ۷ نفر از تائید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. بر این اساس ۷ کاندیدای ریاست جمهوری با احراز صلاحیت خود وارد فضای رقابت انتخاباتی شدند. از حواشی اصلی این خبر رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت آقایان لاریجانی و جهانگیری بود که بنا بر اعتقاد برخی منجر به از بین رفتن فضای رقابتی این انتخابات خواهد شد.

در خبری از دور جدید مذاکرات برجامی که از شب گذشته آغازشده، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان گفت: در مذاکرات چهار دوره گذشته پیشرفت‌های نسبتاً خوبی حاصل‌شده و مسیر مشخصی طی شده است.

وی با بیان اینکه می‌دانیم که مسیر روشنی را باید طی کنیم، ولی مسائل جدی و مهم کماکان باقی‌مانده که باید حل‌وفصل شود، اظهار داشت: از امروز دوباره مذاکرات را شروع می‌کنیم و امیدوار هستیم در طول مذاکرات چندروزه بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی دست پیدا کنیم.

عراقچی امروز و قبل از آغاز نشست با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و نماینده روسیه در مذاکرات هم رایزنی کرد مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام از سیزدهم فروردین‌ماه آغازشده و مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا به همراه گروه ۱+۴ تاکنون چهار دور مذاکرات غیرمستقیم در وین برگزار کرده‌اند تا زمینه احیای توافق هسته‌ای را بررسی کنند. به نظر می‌رسد که طی یک یا دو هفته آینده خبر‌های مهمی در خصوص نتیجه مذاکرات برجامی منتشر شود و انتظار می‌رود که تکلیف این مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان مشخص شود.

بازار امروز
با توجه به‌قرار گرفتن در روز پایانی هفته و احتمال مثبت بودن روند مذاکرات ایران و سایر اعضای برجام در وین که می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شود، همچنان در سطح بازار فروشنده‌ها فعال‌تر خواهند بود.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد که روند نزولی قیمت‌ها حداقل در گروه‌های اصلی بازار به‌روز‌های پایانی خود نزدیک شده باشد و انتظار افت محسوس قیمت‌ها در این گروه‌ها را در هفته‌های پیش رو نخواهیم داشت.

به نظر می‌رسد پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن کف نرخ دلار پس از بازگشت محتمل آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها، بازار روند مشخص‌تری به خود بگیرد و ابهامات اصلی آن برطرف شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر