بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاه کلیدی برای تحلیلی شدن بازار

شاه کلیدی برای تحلیلی شدن بازار
وزن تخلفات در بازار سرمایه در حدی نبوده که علت ریزش بازار بوده باشد و اصلاح روند بازار سرمایه کاملا منطقی بوده است.
کد خبر : ۲۴۱۳۸۴

شاه کلیدی برای تحلیلی شدن بازار

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران در چند ماه گذشته ریزش سنگینی داشته و بسیاری از سهامداران زیان‌دیده، دیگر امیدی به این بازار ندارند و از ترس ریزش بیشتر و از دست دادن کانال یک‌میلیون واحدی در روزهای آینده، مترصد فرصتی برای خروج هستند.

حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اولین اصل در سرمایه‌گذاری، این است که سهامداران بیاموزند شاخص کل مبنای صحیحی برای سرمایه‌گذاری نیست. این شاخص معیار درستی برای نشان دادن وضعیت بازار نیست و در روزهای منفی، مثبت‌های چند نماد خاص این شاخص را مثبت خواهد کرد. شاخص کل بورس در شرایطی از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی تا بالاتر از ۲ میلیون واحدی رشد کرد که بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط بازار، منفی بودند!

وی افزود: اگرچه بعضی سهامداران به مفهوم نسبت P بر E اعتقادی ندارند؛ اما در بسیاری از کتب مالی برای تحلیل و تفسیر بازار سرمایه از این نسبت استفاده‌شده و ازنظر فاندامنتال، این نسبت نشان دهنده آن است که بابت سودی که محقق شده یا انتظار می‌رود در آینده محقق شود، چه میزان پرداختی خواهد داشت.

کوشکی در رابطه با وضعیت بازارسرمایه از منظر تحلیلی و با اشاره به نسبت P بر E سهم‌ها گفت: از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۸ نسبت P بر E بازار سرمایه حدود ۶ الی ۷ بوده است. ولی در سال ۱۳۹۹ بازار سرمایه نسبت‌های بسیار بالاتری به خود دید و این اتفاق به‌نوعی، جادوی بازار بود. درحالی‌که تغییر خاصی در اقتصاد کشور ایجاد نشده بود که نسبت P بر E بازار به اعداد بسیار بالاتر گرایش پیدا کند. هرچند بازار سرمایه از نرخ ارز و قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرد و با افزایش نرخ ارز یا قیمت‌های جهانی، نسبت P بر E کل بازار یا گروهی خاص امکان رشد دارد؛ ولی نسبت‌های غیرمنطقی قابل‌پذیرش نیست.

وی اضافه کرد: نسبت P بر E فعلی بازار سرمایه باوجود افت شدید قیمت‌ها، هنوز با میانگین سال‌های قبل فاصله دارد و در حدود ۱۰ واحد است. بنابراین از منظر تحلیلی انتظار می‌رود این نسبت ۳ واحد دیگر کاهش یابد. این کاهش هم می‌تواند از مسیر اصلاح قیمت سهام ایجاد شود و هم می‌تواند از مسیر افزایش مخرج کسر (افزایش سود شرکت‌ها) محقق شود. در نظر داشته باشید که هنوز چند شرکت بزرگ بازار سرمایه که حدود ۸ درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند، گزارش‌های خود را منتشر نکرده‌اند.

کوشکی اظهارکرد: بنابراین با انتشار گزارش‌های چند نماد بزرگ ازجمله "جم" و "نوری" و "فخوز" و.... احتمالاً مخرج کسر افزایش داشته و نسبت P بر E بازار کاهش خواهد یافت. با این شرایط محدوده ۱ میلیون واحدی از نگاه تحلیلی، جایی برای نگرانی و افت ندارد و شرکت‌های بزرگ بازار به نسبت‌های منطقی رسیده‌اند و بازار باید در این محدوده به ثبات و آرامش برسد. اما نکته اینجاست که این بازار یک‌روند اصلاحی را از مردادماه آغاز کرد و سرمایه‌گذاران با تعدیل انتظارات خود از نرخ ارز، به سمت بازاری باثبات‌تر حرکت می‌کردند. ولی برخی اشخاص و رسانه‌ها که عمدتاً هم سیاسی بودند، به دلایل خاصی تئوری توطئه و دست‌کاری در بازار سرمایه را مطرح کردند و طرح این بحث، رفتارهای هیجانی را هم در سهامداران و هم در متولیان بازار سرمایه تشدید کرد.

وی اضافه کرد:‌ به همین دلیل بود که در این چند ماه مرتباً شاهد تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی سازمان بورس تحت‌فشار سهامداران بودیم. حال‌آنکه معتقدم اصلاح بازار سرمایه می‌توانست در مدت‌زمان کوتاه‌تری صورت بگیرد و بازار سرمایه به تعادل برسد. گواه این ادعا (عدم دست‌کاری در بازار سرمایه)، بررسی بازار سرمایه با نگاه تحلیلی و توجه به نسبت P بر E است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود:‌ بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار، بیش ازآنچه انتظار می‌رفت، ریزش داشتند و همین ریزش باعث طرح شایعه دست‌کاری درروند بازار شد. این شایعه موجب ترس سهامداران شد؛ درحالی‌که معتقدم ریزش بازار سرمایه تا این محدوده با نگاه تحلیلی قابل توجیه است. البته که تخلف در هر بازاری ازجمله بازار سرمایه ما وجود دارد و در تمام بورس‌های جهانی هم کمیته نظارت بر تخلفات وجود دارد. ولی نمی‌توان ریزش بازار سرمایه تا محدوده ۱ میلیون واحدی را ناشی از تخلف‌ها دانست. تئوری دست‌کاری در بازار سرمایه درجایی قابل‌قبول است که نسبت P بر E بازار به کمتر از میانگین سنوات قبل برسد که این اتفاق هم بعید است که رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد:‌ اتفاقاً با نگاه تحلیلی، رشد غیرمنطقی بازار سرمایه بدون تغییر خاصی در سودآوری شرکت‌ها، فقط فرصت فروش خواهد بود! مشکل اینجاست که بازار سرمایه ما مشکلات ساختاری در تحلیل‌پذیری دارد. اصرار بر رشد قیمت سهم‌ها به دلیل افزایش قیمت خودرو و... اصلاً منطقی نیست. ریسک بازار سرمایه با بازارهای خودرو و مسکن قابل قیاس نیست. درمجموع معتقدم وزن تخلفات در بازار سرمایه در حدی نبوده که علت ریزش بازار بوده باشد. اصلاح روند بازار سرمایه کاملاً منطقی بوده است؛ اما هنوز سهام بسیاری از شرکت‌های کوچک با نگاه تحلیلی و نسبت P بر E، گران هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انتظارات سرمایه‌گذاران از عوامل اثرگذار مثل نرخ ارز و قیمت‌های جهانی و... بر تحلیل و ارزش‌گذاری سهم‌ها مؤثر است. بنابراین اصلاً عجیب نیست که تحلیلی که امروز از بازار سرمایه ارائه می‌شود، با تحلیل چند ماه آینده(یا حتی چند هفته) متفاوت باشد. چه‌بسا با شروع مناظرات، کاندیداها اظهارنظرهایی داشته باشند که انتظارات سرمایه‌گذاران از نرخ ارز را کلاً تغییر دهد و در آن صورت، حتماً بازار سرمایه هم چشم‌انداز متفاوتی خواهد داشت.

کوشکی در خاتمه اظهار کرد: اگرچه تحلیل در مقطعی، محلی از اعراب نداشت؛ اما بازار سرمایه به‌تدریج به سمت تحلیل محور شدن حرکت می‌کند و بعد از متعادل شدن نمادهای بزرگ و ارزنده‌تر بازار، سهم‌های کوچک هم متعادل خواهند شد. البته معتقدم شاه‌کلید تحلیلی شدن بازار سرمایه، حذف دامنه نوسان است.


  • بیشتر بخوانید:

یک سوزن به سازمان بورس...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۲ عامل رشد شاخص در بازار امروز
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

۲ عامل رشد شاخص در بازار امروز

مُشتی که
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مُشتی که "بورس" بعد گیجی از سرمستی خورد

یک‌سوزن به
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک‌سوزن به "سازمان بورس" یک جوالدوز به ...

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار: سودی نکرده‌ایم...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
حقوقی ها باداشتن قدرت مانند پول .کارگزاری .گاها استفاده از درز اطلاعات شرکت ها. وغیره که در مدت یکی دوسال از سرمایه سهامداران حقیقی به ثروتهای نجومی وافسانه ای دست پیدا کردند لذا دربورس میلیونها سهامداران کوچک مظلوم واقع شده وسرمایه هایشان را از دست دادند در این مورد مقصرهم نیستند با تبلیغات سوء مسئولین به بورس وارد شدند. واما اگر مسئولان دلسوز واقعا به فکر سهامداران حقیقی کوچک هستند. چند پیشنهاد داده میشود اگر اینها عملی شود حتما تاثیر گذار است. 1-در خرید وفروش هاقانونی وضع کنند.که از سهامداران خرد مدت یکی دوسال مالیات اخذ نشود ودرصد پول کارگزاری هم خیلی کمتر اخذ کنند. تا بتواند معامله روان انجام دهند در عوض در خرید فروش ها از حقوقی ها مالیات وتعرفه های دیگر. بیشتر دریافت کنند.دراین میان شاید حقوقی ها با ترفند با کد حقیقی خرید وفروش کنندکه در این مورد باید برای حقیقی ها سقف خرید وفروش منظور گردد مثلا خرید وفروش بالای 500هزار سهم جزء حقوقی ها محسوب وباید مالیات اخذ گردد2 متاسفانه ضربه ای که حقوقی ها به سهامداران کوچک زدند با ایجاد صف های فروش ساختگی بوده. که شرح بیان آن در اینجا نمیگنجد.اما این هم قابل حل است. در این مورد میتوانند نرم افزار کنترلی درست کنند . وقتی که توسط حقوقی صف فروش ساختگی درست میشود با همراه آن سهامداران کوچک هم از ترس توصف فروش مینشیند.بعد که صف فروش زیادشد حقوقی که صف فروش ایجاد کرده سهم خودرا بر میدارد ومجددا در آخر صف مینشیندکه سهمش به فروش نرسد ولی صف ساختگی همچنان پایدار بماند.اینجا نرم افزار کنترلی به درد میخورد این نرم افزار تنظیمی باید طوری تنظیم کنند تابتواند هم از آخر وهم از وسط وهم از اول صف فروش خریداری کند .تا تیر ایجادکنندگان صف فروش به سنگ بخورد وسهامدران خرد از کلک آنها در امان بمانند.3- از طرف مسئولین ذیربط مانند مجلس بازرسی کل کشور .وقوه قضاییه هر ازگاهی از بورس به ویژه بیلان خریدو فروش ها تحقیق وتفحص به عمل آید .یک زمانی بورس خار چشم بیگانگان وضد انقلاب شده بود. اکنون به این وضع اسفناک برای سهامداران کوچک شده است شاید علت داشته باشد..4- این پیشنهاد ها را مسئولین بورس بعللی هیچ موقع انجام نمیدهند اگر انها کاری برای سهامداران کوچک میکردند تا حال کرده بودند نمیگذاشتند حقوقی ها عمدا صف ساختگی فروش در ست کنند. باید مسئولین دلسوز مجلس محترم وقوه محترم قضاییه پیگیر این پیشنهادات باشند که حتما کار ساز می باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
حقوقی ها باداشتن قدرت مانند پول .کارگزاری .گاها استفاده از درز اطلاعات شرکت ها. وغیره که در مدت یکی دوسال از سرمایه سهامداران حقیقی به ثروتهای نجومی وافسانه ای دست پیدا کردند لذا دربورس میلیونها سهامداران کوچک مظلوم واقع شده وسرمایه هایشان را از دست دادند. در این مورد مقصرهم نیستند با تبلیغات سوء مسئولین به بورس وارد شدند. واما اگر مسئولان دلسوز واقعا به فکر سهامداران حقیقی کوچک هستند. چند پیشنهاد داده میشود اگر اینها عملی شود حتما تاثیر گذار است. 1-در خرید وفروش هاقانونی وضع کنند.که از سهامداران خرد مدت یکی دوسال مالیات اخذ نشود ودرصد پول کارگزاری هم خیلی کمتر اخذ کنند. تا بتواند معامله روان انجام دهند در عوض در خرید فروش ها از حقوقی ها مالیات وتعرفه های دیگر. بیشتر دریافت کنند.دراین میان شاید حقوقی ها با ترفند با کد حقیقی خرید وفروش کنندکه در این مورد باید برای حقیقی ها سقف خرید وفروش منظور گردد مثلا خرید وفروش بالای 500هزار سهم جزء حقوقی ها محسوب وباید مالیات اخذ گردد2 متاسفانه ضربه ای که حقوقی ها به سهامداران کوچک زدند با ایجاد صف های فروش ساختگی بوده. که شرح بیان آن در اینجا نمیگنجد.اما این هم قابل حل است. در این مورد میتوانند نرم افزار کنترلی درست کنند . وقتی که توسط حقوقی صف فروش ساختگی درست میشود با همراه آن سهامداران کوچک هم از ترس توصف فروش مینشیند.بعد که صف فروش زیادشد حقوقی که صف فروش ایجاد کرده سهم خودرا بر میدارد ومجددا در آخر صف مینشیندکه سهمش به فروش نرسد ولی صف ساختگی همچنان پایدار بماند.اینجا نرم افزار کنترلی به درد میخورد این نرم افزار تنظیمی باید طوری تنظیم کنند تابتواند هم از آخر وهم از وسط وهم از اول صف فروش خریداری کند .تا تیر ایجادکنندگان صف فروش به سنگ بخورد وسهامدران خرد از کلک آنها در امان بمانند.3- از طرف مسئولین ذیربط مانند مجلس بازرسی کل کشور .وقوه قضاییه هر ازگاهی از بورس به ویژه بیلان خریدو فروش ها تحقیق وتفحص به عمل آید .یک زمانی بورس خار چشم بیگانگان وضد انقلاب شده بود. اکنون به این وضع اسفناک برای سهامداران کوچک شده است شاید علت داشته باشد..4- این پیشنهاد ها را مسئولین بورس بعللی هیچ موقع انجام نمیدهند اگر انها کاری برای سهامداران کوچک میکردند تا حال کرده بودند نمیگذاشتند حقوقی ها عمدا صف ساختگی فروش در ست کنند. باید مسئولین دلسوز مجلس محترم وقوه محترم قضاییه پیگیر این پیشنهادات باشند که حتما کار ساز می باشد
ناشناس
جمعه ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
جناب کارشناس بروید ببینید در 22 مرداد 99 شرکتهای سرمایه گذاری استانی چطور در یک روز و یک ساعت کلیه سهامشان را فروختند نمودار و امار در سایت بورس اسا این هم تحلیل است؟.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
بله.منوط به اینکه قیمت کامودیتی ها در محدوده های فعلی باقی بماند.و دولت بعدی هم بخاطر اقدامات پوپولیستی دست به سرکوب قیمتی خلاف حرکت نرخ واقعی دلار نزند.بنابر این اما و اگر زیاد هست بخصوص در ارتباط با سیاست‌های دولت بعد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
سلام اقتصادایران خیلی تغییرکردهاست واقتصادانهای کلاسیک ورانتی هنور در پی بهای هفت وهشت تفکر میکنند واقتصادایرانرا با کسورهای عقی افتاده مفایسه میکنند جرا برایاینکه دولت احمقها وبردکان خزانهداریامریکا جنین میخواهند صنعت هستهای وصنعت موشکی وصنعت بهداشت وسلولهای بنیادی دریک کشور جه معنی دارد اکر اروپا وغرب باشد بیست پی به ای به اقتصاد ان کشور اضافه میکند اکر عراق افغانستان باشد دو پیبهای منفی هم میدهند جرا اینکونه تحلیل میکنند این نشان میدهد روح برذکی روزمرکی برده بودن در جامعه زیاد شدهاست وکسی روح واقع بینی شهامت ازادکی واستقلال ندارد این مفاهیم را وبسیاردیکر ازاین نقاله فهمیدم وناراحت هستم ازاین روحیات بردکی وبردهبودن