بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بورس نیوز تاکید کرد:

جولان مدیران و نظمی که از "بورس" رخت بربست

جولان مدیران و نظمی که از
بازار سرمایه بیش از هر چیز به نظم با ثبات و اعتماد سرمایه گذاران نیازمند می‌باشد اتفاقاتی که در یکسال اخیر در بازار سهام کشور روی داد درس مهمی به همه داده است.
کد خبر : ۲۴۱۹۵۲

به گزارش بورس نیوز، طی ماه های گذشته بازار سرمایه با روزهای سختی مواجه بوده و مشکلات بوجود آمده در این بازار سهامداران زیادی را سرخورده کرده است.

بی ثباتی در قوانین و عدم تحقق وعده مسئولان ذی ربط، دخالت های سیاسی و اتخاذ تصمیمات و بخشنامه های خلق الساعه همگی موجب شد تا بی اعتمادی بر بازار سرمایه مستولی شود و 10 ماه گذشته را در یک روند ریزشی سیر کند.

ریزش بازار موجب شد هم حجم معاملات کاهش یابد، سهام در صف فروش قفل شوند و هم بسیاری از سرمایه گذاران عطای حضور در این بازار را به لقایش ببخشند.

علی یوسفیان کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بورس نیوز در این باره نوشت:

بازار سرمایه بیش از هر چیز به نظم با ثبات و اعتماد سرمایه گذاران نیازمند می‌باشد اتفاقاتی که در یکسال اخیر در بازار سهام کشور روی داد درس مهمی به همه داده است.

این آموخته را بدین صورت می‌شود مطرح کرد: هنگامی که مبادلات به سمت آشفتگی و بی قاعدگی می‌روند باید نگران بورس تهران شد. سال پیش با رشد غیر منتظره معاملات و ورود هیجانی پول و نقدینگی به بازار سرمایه شاهد یک در هم‌شدگی غیر منتظره در معاملات بودیم. در حالی که بسیاری از کارشناسان از این رشد ناگهانی استقبال می‌کردند، تحولات بعدی نشان دادند که این امیدواری‌های زیادی، ساده لوحانه و خوشبینانه بود.

کارشناسان چیزی که دوست داشتند را با آب و تاب بیان می کردند در حالی که معیار‌های منطقی نشان می‌داد که ظرفیت بورس کمتر از این حد رشد است. هسته مبادلات مرتبا دچار مشکل می‌گردید و قفل شدن داد‌و‌ستد‌ها و ناتوانی نرم افزار‌های مبادلاتی سازمانی و خصوصی نشان می‌دادند که این رشد بیش از توان بورس تهران شده است.

اما پس از پایان رشد شتابان اولیه، مبادلات دچار رکودی ناخوشایند شدند. در این هنگام سیاستگذاران با یاری بسیاری از تحلیلگران وارد کارزار شدند و با سیاست‌های مداخله جویانه مرتبا تلاش کردند که رونق را به معاملات بازگردانند. اما این مداخلات فقط آشوب و هرج و مرج را در معاملات افزایش دادند.

نتیجه تمام این بی نظمی‌ها رکود عمیق بود که بازار را در بر گرفت؛ اما در هر صورت معاملات به سوی تعادل‌های قابل تحمل تری برای بازار بازگشتند. علاوه بر مداخلات بی نتیجه و بحران زا، اعتماد سرمایه گذاران هر روز به اطلاعات بنیادی و اظهار نظر مدیران بلندمرتبه کشور در مورد بازار سهام کمتر شد.

مشکل عمده امروز بورس تهران همین است، نظم‌های مبادلاتی جولانگاه دخالت‌های بی ثبات کننده سیاستگذاران قرار می‌گیرند و با از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران، حتی اطلاعات و اظهارنظر‌های مثبت مدیران و شرکت‌ها هم بی اثر می‌شوند.


بیشتر بخوانید:

دست رد "سلطان وعده‌ها" به ۱۵۰میلیون دلار بورس

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
جوجه خروس هم قیمت طاووس
ساعت پنج و نیم عصر؛

جوجه خروس هم قیمت طاووس

راه ثبات و رشد "سهم‌های کوچک بورس"، کجاست!

چهارسوق و چند مغازه یا "بورس ایران"

تکیه سهامداران بر دیوار کج
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تکیه سهامداران بر دیوار کج "کاندیداها" در بورس

«مدیرتحمیلی» توانایی اجرای مصوبه سران قوا را هم نداشت؛

دست رد "سلطان وعده‌ها" به ۱۵۰میلیون دلار بورس

ارسال نظر