بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بگیر و ببند در «بورس»، ممنوع!

بگیر و ببند در «بورس»، ممنوع!
مردم با رفتار خود به سیاستمداران دیکته می‌کنند که با چه زبانی با آن‌ها صحبت شود. برخی اظهار نظر‌های پوپولیستی در ظاهر برای سهامداران خرد جذابیت دارد، اما در واقعیت این اظهارات و اقدامات به ضرر بازار سرمایه تمام خواهد شد.
کد خبر : ۲۴۲۲۹۸

سرو

به گزارش بورس نیوز، در چند روز گذشته سختگیری‌های فرابورس بر فعالان بازار سرمایه تشدید شده و کد بسیاری از سهامداران مسدود گردیده است. این سختگیری‌ها، انتقادات زیادی به همراه داشته و برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند بستن کد معاملاتی و ترس از برخورد چکشی ناظران بازار، انگیزه‌ای برای خریدوفروش باقی نگذاشته است.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: انتقاد فعالان بازار سرمایه، به‌جا است؛ اما اینکه پیکان انتقادات را به سمت سازمان بورس و اوراق بهادار نشانه بگیریم، کمی بی‌انصافی است. بعضی فعالان بازار سرمایه و عمدتاً هم سهامداران خرد، برای حل مشکلات خود در این بازار به سیاسیون و اشخاصی خارج از بازار سرمایه رجوع کرده‌اند و انگار یک مشکل خانوادگی را به بیرون از خانواده کشانده‌اند. با توجه به فضای انتخاباتی، کاندیداها هم از این فرصت استفاده کرده و صحبت از برخورد با متخلفان بازار سرمایه و محاکمه مسئولان سازمان بورس و... می‌کنند.

وی افزود: اعمال فشار از سوی سهامداران خرد به سیاسیون باعث شده سیاسیون هم به مسئولان سازمان بورس، فشارهای غیرتخصصی وارد کنند و درنهایت، مدیران و متولیان بازار سرمایه برای آنکه حسن عملکرد خود را نشان دهند، برخوردهای این‌چنینی دارند. حال‌آنکه این رویه از پایه و اساس نادرست است! هرگونه برخورد امنیتی و بگیروببند در فضای بازارهای مالی، موجب ایجاد و تشدید جو ناامنی شده و اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مادامی‌که مردم تفاوت حمایت واقعی از بازار سرمایه را با پروپاگاندا و شعارهای پوپولیستی تشخیص ندهند، این شرایط در حوزه های مختلف تکرار خواهد شد. کما اینکه در مورد موضوع تورم هم به‌جای صحبت از کنترل خلق نقدینگی، کاهش هزینه‌های دولت، جلوگیری از کسر بودجه و پویایی تولید باشد؛ بحث از مبارزه با گران‌فروشی و برخوردهای تعزیراتی با گران‌فروشان می‌شود. این رفتارها در هیچ بخشی از اقتصاد جواب نداده و در بازار سرمایه هم جواب نمی‌دهد و بیش از آنکه کارکرد حمایتی داشته باشد، کارکرد تبلیغاتی خواهد داشت. این رویه به نفع بازار سرمایه نخواهد بود. مردم با رفتار خود به سیاستمداران دیکته می‌کنند که با چه زبانی با آن‌ها صحبت شود. بازار سرمایه با حمایت مستقیم از سهامداران خرد و سختگیری و محدود کردن سهامداران بزرگ، اصلاح نخواهد شد. عدم اعتماد سرمایه‌گذاران بزرگ به این بازار، سهامداران خرد را هم دچار مشکل خواهد کرد. برخی اظهارنظرهای پوپولیستی در ظاهر برای سهامداران خرد جذابیت دارد، اما در واقعیت این اظهارات و اقدامات به ضرر بازار سرمایه تمام خواهد شد.

سوری در رابطه با راهکارهای حمایت واقعی از بازار سرمایه اظهار کرد: حمایت واقعی یعنی احترام به مکانیزم های بازار سرمایه و استقلال سازمان بورس و اوراق بهادار. سال‌هاست گلایه‌هایی بابت عدم استقلال بانک مرکزی مطرح می‌شود و عده‌ای، یکی از دلایل تورم را عدم استقلال بانک مرکزی می‌دانند؛ حال‌آنکه سازمان بورس و اوراق بهادار هم بخش تأثیرگذار و بزرگی از اقتصاد کشور است و عدم استقلال سازمان بورس و مداخله نهادهای مختلف در این بازار، مشکل‌ساز بوده است. در دو سال گذشته، مداخله‌های دولت در این بازار، بازار سرمایه را به چالش کشانده است. بازار سرمایه محل تأمین مالی دولت‌ها نیست و دولت‌ها نباید به این بازار، نگاه کوتاه‌مدت داشته باشند. اتفاقاً معتقدم دولت‌ها باید برای پویایی این بازار، هزینه کنند تا بازار سرمایه به تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و پویایی تولید کمک کند. بازار سرمایه پتانسیل مهار نقدینگی در کشور را دارد. بازار سرمایه ما از بدعت‌هایی آسیب‌دیده که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است. ضمن اینکه توزیع سهام عدالت با شیوه نادرست و ناکارآمد فعلی، خشت کجی بود که تا سال‌ها بازار سرمایه ما را در معرض مشکلاتی قرار خواهد داد. بهتر است به‌جای این‌گونه بدعت‌گذاری‌ها و مداخله‌ها، در راستای افزایش آگاهی مردم تلاش کنیم و اجازه دهیم بازار سرمایه هم با مکانیزم عادی خود، همچون بازارهای سرمایه در تمامی دنیا، فعالیت کند.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بیدارشدن سفته‌بازان «بورس» از خواب زمستانی
سهامداران مراقب دلالان زیر تابلوی بورس باشند؛

بیدارشدن سفته‌بازان «بورس» از خواب زمستانی

فرصتی برای ورود پول‌های پارک‌شده به بورس
نایب‌رئیس هیات مدیره سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای ورود پول‌های پارک‌شده به بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بازارسرمایه" را به رسمیت بشناسید

ارسال نظر