بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
افزایش تقاضا در دقایق ابتدایی بازار
در روز جاری احتمالا شاهد افزایش تقاضا در ساعت و دقایق ابتدایی بازار به جهت حمایت و شاید افزایش عرضه‌ها در ساعات انتهایی بازار باشیم.
کد خبر : ۲۴۲۳۰۶

افزایش تقاضا در ساعت و دقایق ابتدایی بازار

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که بر خلاف روز‌های دوشنبه و سه شنبه که شاهد افزایش تقاضا در بسیاری از نماد‌های اصلی بازار بودیم، فشار عرضه در ساعات انتهایی بازار روز چهارشنبه تا حدود زیادی بازار روز جاری را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در حالی که بسیاری از فعالین اقتصادی و حتی تولیدی در انتظار انتشار نتایج دور ششم مذاکرات ایران و کشور‌های عضو برجام در وین می‌باشند و اتخاذ بسیاری از تصمیمات خود را منوط به نتایج حاصل از این مذاکرات می‌دانند، بازار سرمایه کشور نیز از قاعده مستثنی نیست و در روز‌های گذشته شاهد نوسانات روزانه و عدم ادامه روند مثبت در نماد‌ها هستیم.

افت ۸.۸۱۸ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه و کاهش قیمت در نماد‌های فملی، فولاد و شستا و ...، از مهمترین آیتم‌های بازار و البته تاثیر گذار در بازار روز جاری است.

اخبار اقتصاد بین الملل:
بی شک مهمترین اخبار اقتصاد بین المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با روابط بین ایران و کشور‌های عضو برجام اختصاص داد. در این راستا، نشست کمیسیون مشترک برجام امروز در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، در وین برگزار خواهد شد.

ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم ریاست هیات ایرانی را بر عهده خواهد داشت.
شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

پنجمین دور مذاکرات وین از چهارم تا ۱۲ خرداد در وین برگزار شد. عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از این نشست در اظهاراتی با بیان این‌که پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات در وین حاصل شده، ولی بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت، گفت: زمان آن است که آمریکا و اروپا تصمیمات دشوار خود را بگیرند.

همچنین میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش روز جمعه گفت که ششمین دور مذاکرات در وین درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته‌ای ایران تعطیلات آخر این هفته (شنبه و یکشنبه) برگزار خواهد شد.

وی در پیامی توییتری نوشت: دیدار دیگر کمیسیون مشترک برای برنامه جامع اقدام مشترک این هفته برگزار می‌شود. این آغاز دور ششم مذاکرات وین در مورد احیای توافق هسته‌ای ایران است. آیا این دور آخرین آن خواهد شد؟ این حدس هر کسی است، اما مذاکره کنندگان امیدوارند که چنین شود.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه و پول در روز‌های انتهای هفته را می‌توان به صحبت‌های آقای رییسی در خصوص آینده صنعت خودروسازی کشور مربوط دانست. سید ابراهیم رییسی در گفت و گویی صنعت خودرو را از دغدغه‌های مهم و در عین حال قابل حل مردم ذکر کرد و با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست.

ی با بیان اینکه یک میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود، ولی این مقدار قابلیت افزایش دارد، گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود می‌توانیم در گام اول این میزان را به یک میلیون و ۶۰۰ دستگاه و در گام دوم به دو میلیون خودرو افزایش دهیم.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جوانان عزیز ما به‌درستی می‌پرسند چرا در صنایع دفاعی می‌توانیم موشک بسازیم، اما نمی‌توانیم خودرو با کیفیت تولید کنیم؟ علت آن است که فناوری موجود در صنایع دفاعی و نظامی در صنعت خودروسازی سرریز نمی‌شود در حالی که با سرریز فناوری صنایع موجود به صنعت خودروسازی افزایش کیفیت خودرو داخلی امکانپذیر است.

ریییسی اضافه کرد: در حال حاضر برخی قطعات در داخل تولید می‌شود و برخی هم از خارج وارد می‌شود. قطعه‌سازان باید با کار فناورانه تلاش کنند تا قطعات مورد نیاز خودرو در داخل کشور تولید شود. اگر قطعات خودرو در داخل تولید شود، هم اشتغال افزایش می‌یابد، هم تولید بالا می‌رود و هم استقلال در خودروسازی را در پی دارد که دولت آینده این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی هم خودروسازو هم مشتری ناراضی و دغدغه‌مند هستند، افزود: عادلانه شدن زنجیره قیمت‌گذاری خودرو در این باره مهم است. اشکال کار دولت این است که با مردم سخن نمی‌گوید و مسائل و حقایق را با آن‌ها در میان نمی‌گذارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره واردات خودرو خارجی هم اظهار داشت: اگر کیفیت خودرو‌های ما به حدی برسد که بتواند با دیگر خودرو‌ها رقابت کند، دیگر نگران ورود خودرو خارجی به کشور نیستیم، چون مردم دست از خودرو داخلی برنمی‌دارند.


بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، آنچه از چالش‌های اصلی سهامداران در روز جاری خواهد بود، شرایط بازار ارز، انتشار اخبار مثبت سیاسی و شاید اخبار پیرامون انتخابات ریاست جمهوری است.

آنجه در بازار هفته گذشته رخداد نوسانات روزانه بازار و به ویژه نماد‌های بزرگ بود که ادامه این روند نیز برای بازار امروز و روز‌های هفته جاری دور از ذهن نیست.

شاید اگر نقش حمایت‌های کورکورانه و رنج‌های مثبت در نماد‌های بزرگ بازار و البته بی کیفیت را در روز‌های آتی کمرنگ‌تر کنیم، شاهد کاهش مجدد تقاضای در بسیاری از نماد‌ها باشیم.

در روز جاری احتمالا شاهد افزایش تقاضا در ساعت و دقایق ابتدایی بازار به جهت حمایت و شاید افزایش عرضه‌ها در ساعات انتهایی بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر