بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
بیت‌کوین بازهم بازدهی بیش از ۳۵درصد دارد
بیت‌کوین با کنار گذاشتن شکایات آشکار و اغراق‌آمیز از نوسان، بار دیگر اعتبار خود را به‌عنوان ذخیره دارایی با ارزش ثابت کرده است.
کد خبر : ۲۴۲۳۶۴

خواندن ۲ دقیقه

بیت کوین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، در هنگام نوشتن مقاله، BTC (بیت‌کوین) در نمودار‌ها چیزی بیش از ۳۴هزار دلار ارزیابی شده، در حالی که کمتر از دو ماه پیش به ۶۴هزار دلار رسیده بود. اکنون، در حالی که میزان اصلاحات در این مورد قابل درک بوده، واقعیت این است که YTD (از ابتداء سال تاکنون) بیت‌کوین بازهم بازدهی بیش از ۳۵درصد دارد.

معنی این مورد این است که بیت‌کوین با کنار گذاشتن شکایات آشکار و اغراق‌آمیز از نوسان، بار دیگر اعتبار خود را به‌عنوان ذخیره دارایی با ارزش ثابت کرده است. این مورد به‌ویژه برای دارندگان رمزنگاری در کشور‌هایی که ممکن است شهروندان لزوما به دارایی‌های با عملکرد بالا دسترسی نداشته باشند، بسیار قدرتمند است.

به همین دلیل باید بررسی کرد، چه کسی بیشترین بهره را از رونق صعودی بزرگترین ارز رمزنگاری شده در جهان می‌برد که موضوع آخرین گزارش Chainalysis است. شایان‌ذکر است، گزارش مذکور فقط به دستاورد‌های تحقق‌یافته سال ۲۰۲۰ پرداخته است. با توجه به این واقعیت که در سال ۲۰۲۱ شاهد صعود بیت‌کوین حتی بالاتر از این میزان بودیم پس می‌توان انتظار داشت که ارقام مربوط حتی بالاتر باشند.

نتایج این گزارش نشان داد، سرمایه‌گذاران مستقر در ایالات‌متحده بیش از ۴ میلیارد دلار سود واقعی بیت‌کوین در طول سال کسب کرده‌اند این رقم سه برابر بیشتر از چین است تحولی که احتمالا در پشت مبادلات مستقر در ایالات‌متحده وجود داشته و به ورودی‌های عظیم در اوایل سال اشاره دارد و به نظر می‌رسد بیشتر آن در پایان سال تحقق یافته است.

یافته‌های جالب‌تر پایین نمودار‌ها بودند. در حالی که همه انتظار داشتند ایالات‌متحده و چین از همه جلوتر باشند، اما آنچه واقعا انتظار نمی‌رفت تناقض در معیار‌های اقتصادی خوب و سرمایه‌گذاری‌های بیت‌کوین بود.

بیت‌کوین بازهم بازدهی بیش از ۳۵درصد دارد

طبق Chainalysis، کشور‌هایی مانند ویتنام و جمهوری چک بالاتر عمل می‌کنند. ویتنام، یک کشور با درآمد متوسط اگرچه در رتبه ۵۳ در نمودار‌های تولید ناخالص داخلی قرار دارد، اما با ارقام ۳۵۱ میلیون دلار در رتبه سیزدهم سود سرمایه‌گذاری بیت‌کوین جای گرفته است. به همین ترتیب، در حالی که کشور اروپای مرکزی رتبه ۵۴ در نمودار تولید ناخالص داخلی را دارد، هنگام بررسی سرمایه‌گذاری‌های بیت‌کوین در رتبه هجدهم بود.

برعکس این موارد نیز وجود داشت و هند نمونه اصلی آن بود. پنجمین اقتصاد بزرگ جهان با تولید ناخالص داخلی ۲.۹ تریلیون دلار در رتبه پایین‌تر از ۱۸ قرار گرفت. این ممکن است نتیجه عدم پذیرش دولت هند در برابر ارز رمزپایه باشد.

در اینجا باید تاکید کرد که چنین عملکردی در کشور‌هایی مانند ترکیه نیز دیده می‌شود، پیوسته دولت و بانک مرکزی به رهبری اردوغان دارندگان رمزنگاری و نهاد‌هایی را که با آن‌ها سر و کار دارند سرکوب می‌کنند با این وجود دولت ملی با توجه به سود‌های محقق شده بیت‌کوین برای سال ۲۰۲۰ در رتبه شانزدهم قرار گرفته است. می‌توان فرض کرد که چنین اتفاقی در سال ۲۰۲۱ رخ ندهد، به ویژه از آنجا که اقدامات اخیر اعتماد جامعه محلی را نسبت به دارایی‌ها متزلزل کرده است.

یافته‌های ذکر شده را باید در زمینه توسعه اخیر و تصمیم السالوادور برای تبدیل بیت‌کوین به پول قانونی نیز در نظر گرفت.

کشور آمریکای مرکزی با داشتن همین رشد بیش از ۳درصد در دو قرن گذشته، آمار قابل‌توجهی برای تولید ناخالص داخلی ندارد. به‌علاوه، گزارش سال گذشته بانک جهانی این فرضیه را مطرح کرد که اقتصاد این کشور می‌تواند تقریبا ۹ درصد به دلیل بیماری همه گیر کووید-۱۹ کاهش داشته باشد. برای چنین کشوری که با مشکل مالی روبرو است، پذیرش بیت‌کوین به عنوان پول قانونی یک قدم بزرگ است، اقدامی که ارزش مرتبط با بزرگترین ارز رمزپایه جهان را برجسته می‌کند.

با توجه به گزارش Chainalysis، اعتبار بیت‌کوین نیز به‌عنوان ذخیره ارزش اعتبار دو برابر می‌شود، با توجه به این واقعیت که انتظار می‌رود رمزنگاری بیش از پیش افزایش یابد، این دستاورد‌های تحقق یافته احتمالا امسال بیشتر رشد خواهند کرد.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گزارش بازارهای مالی در ۲۱ خرداد ۱۴۰۰؛

جمعه قرمز رنگ بازارها

نائب‌رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نصر:

مصرف برق صنعت ماینینگ یک درصد تولید برق کشور است

ارسال نظر