بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
نسبت به سال گذشته بدست آمد؛

افزایش نرخ فروش انفجاری "کزغال"

افزایش نرخ فروش انفجاری
شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در اردیبهشت‌ماه با افزایش درآمد ۱۳ درصدی نسبت دوره مشابه سال گذشته مواجه بودخ است.
کد خبر : ۲۴۲۵۸۷

زغال طنگ پروده طبس+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، سالانه در کشور حدود ۱.۶ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید می‌شود که از این مقدار حدود ۴۰ درصد تولید مربوط به شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس است (حدود ۶۰۰ هزار تن) و از این بابت بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره زغال‌سنگ کشور است.

با توجه به ظرفیت تولید ۳.۵ میلیون تنی پیش‌بینی‌شده برای کک سازی ذوب‌آهن اصفهان، زرند کرمان و زرند ایرانیان و کک سازی طبس کشور با کسری عرضه سنگین حدود ۳.۲ میلیون تن طی سال‌های آتی مواجه است (برای هر تن کک حدود ۱.۴ تن کنسانتره مصرف می‌شود) و این به معنای افزایش قدرت چانه‌زنی این صنعت برای قیمت‌گذاری است (قیمت‌ها ۲۶.۵ درصد شمش فخوز تعیین‌شده است با ویژگی‌های کیفی مشخص)

روند تولید و فروش شرکت رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۲۰ هزار تن تولید گردد (شرکت در گزارش تفسیری برنامه‌ریزی برای رسیدن به ۷۵۰ هزار تن تا سال ۱۴۰۳ دارد)

نسبت کنسانتره زغال‌سنگ به متوسط نرخ شمش داخلی فخوز (بلوم و اسلب) طی یک سال گذشته حدود ۲۹ درصد است که این به دلیل بالاتر بودن کیفیت محصول تولیدی نسبت به قرارداد قیمت است.

مفروضات

تولید و فروش ۶۲۰ هزار تن کنسانتره

با فرض متوسط نرخ شمش بیلت و اسلب (داخلی)، ۶۰۰ دلار

نرخ دلار ۲۲۰۰۰ تومان

نسبت ۲۹ درصد کنسانتره زغال‌سنگ به شمش فخوز (بلوم و اسلب داخلی)

با مفروضات فوق برای سال ۱۴۰۰ "کزغال" ۷۵۰ تومان به ازای هر سهم سود خواهد داشت و با در نظر گرفتن تقسیم سود ۴۰۰ تومان مجمع پیش رو و قیمت ۳۲۵۰ تومان فعلی زیر حدود ۳.۷ است.

 

شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال جاری میزان درآمد‌های عملیاتی شناسایی‌شده طی این مدت را مبلغی بالغ‌بر ۷۴۲ میلیارد ریال اعلام کرده و از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه نیز این مبلغ به ۲.۹۶۸ میلیارد ریال رسیده، درآمدی که شرکت طی این ماه به‌دست آورده از فروش محصولات در بازار داخلی بوده و میزان سرمایه ثبت‌شده شرکت نیز برابر با ۲.۰۰۰ میلیارد ریال ارائه‌شده است.

عملکرد ماهانه کزغال در اردیبهشت+بورس نیوز

میزان درآمد‌های ثبت‌شده کزغال در اردیبهشت‌ماه

عملکرد درآمدهای کزغال+بورس نیوز

بر پایه این گزارش، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در اردیبهشت‌ماه با افزایش درآمد ۱۳ درصدی نسبت دوره مشابه سال گذشته مواجه بوده، همچنین میزان درآمدی که این شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه به ثبت رسانده در مقایسه با سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش را به همراه داشته، تمام میزان درآمد حاصل‌شده این شرکت از فروش محصول کنسانتره زغال‌سنگ بوده است.

فروش محصولات زغال‌سنگ پروده طبس

فروش و تولید+بورس نیوز

بر اساس این گزارش صورت گرفته، فروش محصولات کزغال در اردیبهشت‌ماه برابر با ۲.۲۰۴ تن اعلام‌شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۹۵ درصد کاهش را به ثبت رسانده، از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه ۹۱.۷۲۰ تن از محصولات را به فروش رسانده، نرخ فروش محصول «کنسانتره زغال‌سنگ» طی این ماه ۳۳۶.۵۶۵.۱۴۰ ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۲۳۵۳ درصد افزایش نرخ داشته است.

طرح‌های توسعه‌ای از دل این شرکت زغال‌سنگ

طرح توسعه اسپیرال شرکت که تولید کنسانتره را ۶۷ هزار تن افزایش می‌دهد، در شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. 

شرکت در سال جاری طرح توسعه دیگری را آغاز خواهد کرد که سبب خواهد شد که تولید کنسانتره به میزان ۲۰۸ هزار تن افزایش یابد. این طرح در ۱۵ ماه آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. اسناد مناقصه به‌زودی منتشر خواهد شد.

قیمت پایه محصول ۲۶.۵ درصد نرخ شمش فخوز در بورس کالا است که با توجه به جدول پاداش کیفی تا ۳۳ درصد هم امکان افزایش دارد.

البته در مجمع این شرکت، به سهامداران قول داده شده که در سال ۱۴۰۰ حاشیه سود شرکت کمتر از سال ۹۹ نخواهد شد.

از سوی دیگر نیز باید اشاره شود که در سال جاری، برنامه تولید ۱.۳۰۰ هزار تن زغال خام تولیدی توسط شرکت وجود داشته ضمن آنکه طبق برنامه‌ریزی‌ها ۲۵۰ هزار زغال خام نیز خریداری خواهد شد.

لازم به ذکر است که "کزغال" از سهم‌های باارزش پرتفوی تاصیکو بوده که در مدت اخیر نقدشوندگی آن برای سهامدار عمده اولویت داشته و در مدت اخیر ۱۵۶ میلیارد تومان سهم بازارگردانی شده است؛ بازارگردان در این مدت ۵۵ میلیون سهم خریداری کرده و ۱۶ میلیون سهم نیز فروخته است.


  • بیشتر بخوانید:

آمادگی "کزغال" برای صادرات ۳۰درصدی کنسانتره

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش محسوس نرخ کنسانتره زغال سنگ
ثبت کمترین فروش ماهیانه در ۶ ماه اخیر؛

افزایش محسوس نرخ کنسانتره زغال سنگ "کزغال"

ثبات نرخ کنسانتره زغال سنگ
فروش ۱۴.۳۰۰ میلیارد ریالی این شرکت در سال ۱۳۹۹؛

ثبات نرخ کنسانتره زغال سنگ "کزغال"

آمادگی
مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس خبر داد:

آمادگی "کزغال" برای صادرات ۳۰درصدی کنسانتره

گزارش خوش‌بینانه
نگاهی به وضعیت و عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس؛

گزارش خوش‌بینانه "کزغال"

ارسال نظر