بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
افزایش بهای نفت متاثر از تابستان و توقف مذاکرات هسته‌ای
قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر تقاضای قوی در فصل رانندگی تابستانی و توقف موقتی مذاکرات هسته‌ای تهران که به معنای تاخیر در بازگشت نفت ایران به بازار است، افزایش یافت.
کد خبر : ۲۴۲۹۰۸

خواندن ۲ دقیقه

افزایش قیمت نفت+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت ۳۵ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۳ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه با ۴۱ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در چهار هفته گذشته با خوش بینی نسبت به پیشرفت روند واکسیناسیون کووید ۱۹ و اوج گیری سفر‌های تابستانی افزایش داشته اند. این بهبود قیمت‌ها پریمیوم قیمت معاملات اسپات و لحظه‌ای در آسیا و اروپا را به بالاترین حد در چند ماه اخیر رسانده است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: بهبود تقاضا در تابستان نیمکره شمالی به اندازه‌ای قوی است که بازار نسبت به کاهش چشمگیر سطح ذخایر به میزان فزاینده‌ای نگران است.

در این بین مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی روز یکشنبه متوقف شد. دو دیپلمات اظهار کردند انتظار دارند این توقف ۱۰ روزه باشد.

ویویک دهار، تحلیلگر شرکت CBA اظهار کرد: انتخابات ایران بعید است مذاکرات هسته‌ای را از مسیر خارج کند، زیرا ایران خواهان دستیابی به توافق است.

قیمت‌های نفت همچنین از پیش بینی‌هایی که درباره رشد محدود تولید نفت آمریکا مطرح شده، پشتیبانی شده است. کارشناسان صنعتی به مقامات اوپک اعلام کرده اند که رشد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ با وجود افزایش قیمت ها، محدود خواهد ماند و به این گروه قدرت بیشتری برای مدیریت بازار در کوتاه مدت و پیش از رشد قوی تولید نفت شیل در سال ۲۰۲۲ می‌دهد. توافق عمومی بر این است که رشد تولید نفت آمریکا امسال محدود خواهد بود، اما یک منبع صنعتی اعلام کرد پیش بینی‌ها برای سال ۲۰۲۲ از ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز متغیر است.

آوتار ساندو، تحلیلگر فیلیپ فیوچرز اظهار کرد: ما انتظار داریم تقاضا قوی و عرضه محدود بماند. سرمایه گذاران منتظر نشست بعدی اوپک و متحدانش برای ارزیابی دورنمای عرضه هستند.

به گفته تحلیلگران، نرخ پالایش بالاتر آمریکا اختلاف قیمت معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه آتی نسبت به برنت را برای نخستین بار از نوامبر به کمتر از دو دلار در هر بشکه رسانده و صادرات نفت آمریکا به بازار‌های جهانی را محدود کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، آمار روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته با هشت حلقه افزایش، به ۳۷۳ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود و از تولید بالاتر در ماه‌های آتی حکایت دارد.


  • بیشتر بخوانید:

قیمت نفت خام برنت ۴۳ سنت افزایش یافت

اشتراک گذاری :
ارسال نظر