بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

روزهای سبز در انتظار صنعت خاکستری

روزهای سبز در انتظار صنعت خاکستری
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: تولید سیمان آمیخته، مخصوصا در استان هایی که عرضه سیمان کمتر از تقاضای بازار است، راهکار موثری خواهد بود ضمن اینکه تولید کلینکر هم به علت قطعی مکرر برق کاهش داشته و تولید سیمان آمیخته در این شرایط، راهکار بسیاری مناسبی است.
کد خبر : ۲۴۳۶۲۲

روزهای سبز در انتظار صنعت خاکستری

به گزارش بورس‌نیوز، بعد از پذیرش سیمان خوی در بورس کالا، عرضه سیمان آمیخته هم برای اولین بار توسط این شرکت در بورس کالا، کلید خورد. ظاهرا تولید سیمان آمیخته به سبب مصرف برق ناچیز و قیمت تمام‌شده پایین‌تر، مورد توجه سیمانی ها خصوصا شرکت‌های سیمان شمال غرب کشور قرارگرفته است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سیمان آمیخته، سیمانی بوده که در ترکیب آن بر اساس استانداردهای تعریف‌شده، از برخی افزودنی‌های مجاز همچون پزولان، یا آهک و... استفاده می‌شود؛ سیمان آمیخته را می‌توان با بهای تمام‌شده کمتری تولید کرد و امکان افزایش ظرفیت تولید را به شرکت‌های سیمانی می‌دهد.

این فعال صنعت سیمان اضافه کرد: یعنی شرکت‌ها با افزودن این افزودنی‌های مجاز به کلینکر (تا حدود درصد) و تولید سیمان آمیخته، حجم سیمان بالاتری تولید می‌کنند؛ در نظر داشته باشید که در همه جای دنیا به خاطر رعایت مسائل زیست محیطی و کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از سیمان آمیخته در برخی مصارف، رواج دارد و در صورت فرهنگ‌سازی در کشور ما نیز می‌توان استفاده از سیمان آمیخته را رواج داد.

شیخان اظهارکرد: تولید سیمان آمیخته، هم برای شرکت‌های سیمانی منفعت دارد و هم هزینه مصرف‌کنندگان را کاهش خواهد داد.

وی افزود: در اجرای پروژه‌های ساختمانی، قطعا مشاور سازه برای سیمانی که در پی‌ریزی ساختمان بکار می‌رود، استانداردهای خاصی تعریف می‌کند. اما نیازی نیست که در تمام قسمت‌های ساختمان از سیمان خاکستری تیپ ۲ استفاده کرد و در بعضی بخش‌ها که استحکام اهمیت کمتری دارد، از سیمان آمیخته استفاده کرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درخصوص اخذ مجوزهای لازم این موضوع، تاکید کرد: شرکت‌های سیمانی برای تولید سیمان آمیخته باید مجوزهای لازم را اخذ کنند تا محصول شان مطابق با استانداردهای موردنیاز را داشته باشد. البته صنعت سیمان، امکان تولید انواع دیگری از سیمان همچون سیمان چاه‌های نفت، سیمان "بلین بالا" یا خیلی نیم و... را هم دارد که تولید این محصولات، نیازمند سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها است اما؛ تولید سیمان آمیخته، هزینه خاصی به شرکت‌ها تحمیل نمی‌کند. این محصول از قبل هم تولید می‌شد، ولی رواج مصرف آن درگرو فرهنگ‌سازی است‌.

وی گفت: تولید سیمان آمیخته، مخصوصا در استان هایی که عرضه سیمان کمتر از تقاضای بازار است، راهکار موثری خواهد بود. ضمن اینکه تولید کلینکر هم به علت قطعی مکرر برق کاهش داشته و تولید سیمان آمیخته در این شرایط، راهکار بسیاری مناسبی است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با اشاره به مصاحبه روز گذشته رئیس سازمان بورس و تاکید ایشان بر ایجاد کنسرسیوم صادراتی سیمان، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی سیمانی ها در بازارهای صادراتی، رقابت منفی شرکت‌های سیمانی در بازارهای صادراتی است. راه‌اندازی یک رینگ صادراتی در بورس کالا، گام مثبتی برای ایجاد شفافیت در قیمت فروش سیمان صادراتی خواهد بود. ضمن اینکه خریداران خارجی که عمدتا مشتریانی از عراق و افغانستان و آسیای میانه هستند، امکان مشاهده قیمت‌ها در رینگ صادراتی بورس کالا را دارند و قیمت‌های صادراتی خارج از بورس کالا هم کمتر از رینگ صادراتی نخواهد بود. امیدواریم با راه‌اندازی هر چه سریعتر کنسرسیوم صادراتی از طریق بورس کالا، بتوان رقابت منفی شرکت‌ها برای صادرات را نیز کاهش داد و شاهد قیمت‌های شفاف‌تر و منطقی‌تری درفروش صادراتی شرکت‌ها باشیم.


  • بیشتر بخوانید: 

۲۵۰ هزار تن سیمان در بورس کالا فروخته شد

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"آتی سکه"، شفافیت یا بازارسنتی

با اعام شرکت صنایع سیمان دشتستان؛

"سدشت" قیمت هر تن سیمان فله را افزایش داد

ارسال نظر