بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه گفت:

طراحی و تولید گرید DC۰۴-C۵۹۰ با تکیه بر توانمندی داخلی در فولاد مبارکه

مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: در راستای تکمیل سبد محصولات فولاد مبارکه و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، طراحی و تولید گرید DC۰۴-C۵۹۰ نیم‌سخت (Semi Hard) با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی در شرکت فولاد مبارکه محقق شد.
کد خبر : ۲۴۳۸۳۸

فولاد مبارکه اصفهان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: طراحی و تولید محصولات جدید از اهداف استراتژیک فولاد مبارکه بوده که در راستای تکمیل سبد محصولات فولاد مبارکه و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی طراحی محصولات جدید در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع خودروسازی با تعامل گسترده با مشتریان و نواحی تولیدی و پشتیبانی محقق می‌شود.

وی افزود: فولاد‌های نیم‌سخت (Semi Hard) در صنایع مختلفی نظیر صنایع خودروسازی و صنایع الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که اخیراً با توجه به شرایط تحریمی به وجود آمده در بازار فولاد کشور، تقاضا‌های مختلفی از چند شرکت قطعه‌ساز به شرکت فولاد مبارکه واصل شد.

مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بر اساس این تقاضاها، واحد متالورژی و روش‌های تولید با همکاری نواحی تولیدی در فولاد مبارکه و به ویژه واحد نورد سرد، نسبت به بومی‌سازی این محصول اقدام و موفق به تولید این محصول با عنوان گرید DC۰۴-C۵۹۰ و با مشخصات مندرج در استاندارد شد.

وی با بیان این که در تولید این گرید از عملیات آنیل با سیکل ویژه استفاده می‌شود، اذعان داشت: این گرید دارای استحکام نهایی ۵۹۰ تا ۶۹۰ مگاپاسکال بوده و دارای سختی ۱۸۵ تا ۲۱۵ ویکرز است و کلیه تست‌های آزمایشگاهی را با موفقیت گذرانده است.

مولوی‌زاده تأکید کرد: این گرید به دلیل پانچ‌پذیری مناسب در ساخت قطعات ریز با فرم پیچیده به کار می‌رود و بدون مشکل ایجاد پلیسه و پارگی قابلیت ویژه‌ای را داراست که این فولاد در غلاف‌هایی پلاستیکی جهت جلوگیری از ورود خاک، آب، هوا و صدا به داخل خودرو، در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود.

وی افزود: درون برخی از این لاستیک‌ها یک نگهدارنده فولادی وجود دارد که در شکل‌دهی این لاستیک نقش ایفا می‌کند؛ این محصول علاوه بر تست‌های آزمایشگاهی در کارخانه مشتریان استفاده شده و تأییدیه‌های لازم را اخذ کرده است.

مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه ضمن قدردانی از حمایت‌های معاون بهره‌برداری در راستای توسعه محصولات جدید تأکید کرد: طراحی و تولید این گرید با همت کلیه واحد‌های فروش، فولادسازی، نورد گرم، نورد سرد، آزمایشگاه و برنامه‌ریزی محقق گردیده که بی‌شک، بدون همکاری واحد‌های مذکور، کسب این موفقیت غیرممکن بود.

علیرضا ناصری، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص تصریح کرد: فولاد‌های نیم‌سخت با دو حالت عملیات حرارت‌پذیر و معمولی قابل تولید هستند و می‌توانند پس از انجام همه مراحل در کارخانجات تولید ورق فولادی (به صورت نوار باریک) و یا به صورت محصول کلاف سرد در اختیار مشتریان قرار گیرد.

وی بیان کرد: بسته به میزان عناصر آلیاژی و کاربرد مورد نظر، می‌توان بر روی این محصولات انواع مختلفی از عملیات‌های حرارتی و مکانیکی را انجام داد؛ فولاد‌های نوارباریک تحت دو استاندارد EN۱۰۱۳۹ و EN۱۰۱۳۲ تولید می‌شوند.

کارشناس متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: محصولات مندرج در استاندارد EN۱۰۱۳۹ فولاد‌های سخت و نیم‌سخت (Semi Hard) را شامل می‌شود که تا پیش از این به طور کامل از خارج از کشور وارد می‌شده است.

بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نیز در این رابطه گفت: گرید DC۰۴-C۵۹۰ از گرید‌های نیم‌سخت (Semi Hard) محسوب می‌شود و با توجه به این که گرید‌های سخت و نیم‌سخت (Semi Hard) اصولاً در نورد مشکل تولید دارند، این گرید با آنالیز مناسب که نورد آن به راحتی صورت می‌‎گیرد، طراحی شده، اما محصول فول‌هارد خروجی تاندم‌میل با عملیات آنیل با سیکل خاص و در حالت تنش‌گیری و بدون آنیل کامل به خواص مکانیکی مورد نظر این محصول به صورت کلاف سرد با ضخامت ۰.۵ میلی‌متر تولید شده و در کارخانه مشتری به صورت نوار باریک درمی‌آید.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این گرید کاربرد‌های متعددی در صنایع مختلف دارد از جمله در صنایع الکتریکی (ساخت قطعات کلید و پریز) و نیز در قطعات مورد نیاز خودروسازان (قطعات ریز با اشکال پیچیده که نیاز به پانچ‌پذیری بدون ایجاد ترک در زاویه‌های قطعه تولیدی دارند) به کار می‌رود.

وی در پایان یادآور شد: کلیه مراحل تولید نورد سرد شامل اسیدشویی، درصد کاهش ضخامت در تاندم‌میل اسکین‌پاس و خطوط اصلاح با رویه متعارف سایر گرید‌های نورد سردی تولید شده است، اما در عملیات آنیل که بعد از تاندم‌میل صورت می‌گیرد، صرفاً تنش‌گیری انجام می‌شود و مشابه سایر محصولات نورد سرد آنیل کامل انجام نمی‌گیرد.


  • بیشتر بخوانید:

تولید محصولات جدید از سیاست های فولاد مبارکه است

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه:

تولید محصولات جدید از سیاست های فولاد مبارکه است

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

حرکت فولاد مبارکه در مسیر طرح تحول دیجیتال ستودنی است

تجلیل از مدیران عامل شرکت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن
به‌عنوان مدیران شایسته ایران ۱۴۰۰ اتفاق افتاد؛

تجلیل از مدیران عامل شرکت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن

ارسال نظر