بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
اکالا، فروشگاه اینترنتی افق کوروش، که از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده، در دوران پاندمی کرونا، تبدیل به بزرگترین پلتفرم آنلاین عرضه کالا‌های سوپرمارکتی کشور شده است.
کد خبر : ۲۴۳۸۴۷

مدیرعامل اکالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، اکالا، فروشگاه اینترنتی افق کوروش، که از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده، در دوران پاندمی کرونا، تبدیل به بزرگترین پلتفرم آنلاین عرضه کالا‌های سوپرمارکتی کشور شده که علاوه بر فروشگاه‌های افق کوروش، چندین فروشگاه زنجیره‌ای و دارک استور را وارد پلتفرم خود کرده، اکالا پس از شیوع کرونا رشد حدود ۲۰ برابری داشته و در حال حاضر با بیش از ۶۵ هزار فاکتور روزانه در ۲۰۰ شهر، تبدیل به بزرگترین سوپرمارکت اینترنتی در سراسر ایران شده، به این منظور گفت و گویی داریم با مدیرعامل این مجموعه تا از برنامه‌های این شرکت مطلع شویم.

در ابتدا درباره نحوه فعالیت پلتفرم "اُکالا" و تعداد شعب آن توضیح دهید؟

کلب‌خانی: مدلی که امروز در "اُکالا" دنبال می‌کنیم الگوبرداری از مدل بزرگترین پلتفرم آنلاین فروش محصولات تند گردش در دنیا به نام "اینستا کارت" است. اینستاکارت یک کسب و کار پلتفرمی محصولات تند گردش در آمریکا بوده، که امکان خرید از بیش از ۵۰۰ فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا را فراهم کرده و بیش از ۵۰۰ هزار نفر به عنوان shopper در این شرکت مشغول به کار هستند.

در این مدل ما سامانه‌ای هستیم که در آینده نزدیک مشتری می‌تواند به صورت غیرحضوری از همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کند. پس ازشیوع کرونا و شوک ناشی از گسترش این ویروس در دنیا، تمایل به خرید غیرحضوری رشد چند برابری داشت، در همین راستا اکالا نیز به عنوان یک پلتفرم محصولات تند گردش، وارد کسب و کار ارائه خدمات از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد.

 در حال حاضر میزان حجم فروش "اُکالا" چه میزان است؟

کلب‌خانی: در اسفندماه سال گذشته ثبت بیش از ۵۰ هزار فاکتور روزانه محقق شد و امروز این عدد نزدیک به ۷۰ هزار فاکتور در روز است. بدیهی است تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز عدد‌های بالاتر از این مد نظر است. باید خدمتتان عرض کنم که این عدد در اواخر سال ۹۸ کمتر از ۱۰۰۰ فاکتور در روز بود که این رشد خود فرصت‌های ویژه این صنعت را نشان می‌دهد.

 همکاری و رابطه "اُکالا" و شرکت فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش به چه صورت است؟ افق کوروش چگونه از "اُکالا" منتفع می‌شود؟

کلب‌خانی: اکالا شرکت فرعی افق کوروش است و یک همکاری استراتژیک در این زمینه وجود دارد. توسعه بستر فروش اینترنتی در افق کوروش در قالب اکالا باعث خواهد شد تا سرعت رشد فروش افق کوروش مضاعف شده و از تمام پتانسیل‌های بازار در اشکال مختلف فروش بهره‌مند شود. نکته قابل توجه این است که با اضافه شدن سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای به پلتفرم اکالا و توسعه خدمات اکالا، افق کوروش نیز به عنوان سهامدار اصلی این پلتفرم از اضافه شدن این فروشگاه‌های جدید و توسعه درآمدی اکالا سهم خواهد برد.

چرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال حرکت به سمت فروش اینترنتی هستند؟

کلب‌خانی: به طور کلی می‌توان به سه دلیل اشاره کرد. نخستین دلیل این است مشتریان و سبک زندگی کنونی به گونه‌ای تغییر کرده اند که تمایل به خرید غیرحضوری نه تنها در ایران بلکه کل دنیا رو به افزایش است.
قطعا همان طور که از ظاهر امر پیداست با بهبود زیرساخت‌های فروش آنلاین مهم‌ترین بیزینس‌های دنیا و ایران به سمت سرمایه گذاری در این حوزه خواهند رفت. پلتفرم‌های آنلاین با توجه به بررسی رفتار مصرف‌کننده، داشتن ارتباط مستقیم با مشتری و تحقیقات بازار، داده‌هایی قابل ردیابی تولید می‌کنند که نه تنها بر رفتار مشتری و بازار تاثیر گذاشته، بلکه تولیدات تامین‌کنندگان را نیز جهت‌دهی کرده اند.

دومین دلیل این است که امروزه محدودیت قابل توجه تامین ملک مناسب برای تاسیس فروشگاه بوده و از طرفی عمده املاک فروشگاه ها، استیجاری است و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. فروش غیر حضوری به طور قابل توجه‌ای این مشکل را مرتفع می‌کند حتی در بسیاری در نقاط دنیا برای حل این موضوع دارک استور‌ها راه اندازی شده اند که ما نیز این مهم را عملیاتی کرده ایم.

دلیل سوم این است که در برخی مواقع ظرفیت فروش حضوری یک فروشگاه به حدی است که بیش از آن نمی‌تواند خدمات مطلوبی به مشتریان ارائه کند. اما اگر فروش اینترنتی در کنار فروش حضوری قرار بگیرد بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت فروشگاه‌ها افزایش می‌یابد این در حالی است که بر اساس آمار به ازای هر فاکتور در فروشگاه زنجیره‌ای ۱.۵ تا ۱.۸ نفر در فروشگاه حضور فیزیکی دارند، بدیهی است این عدد در فروش اینترنتی منتفی است. مشتریان بالقوه‌ای که در خرید غیرحضوری وجود دارند، بخشی از فروش فروشگاه را تامین می‌کنند و نه تنها از ظرفیت‌های خالی فروش استفاده می‌شود، بلکه کانال جدیدی به عرضه محصولات فروشگاه اضافه می‌شود و گزینه‌های انتخابی بیشتری را برای مشتری فراهم می‌کند.

 در رابطه با دارک استور‌ها لطفاً توضیح مختصری بفرمایید.

کلب خانی: دارک استور به هاب‌هایی گفته می‌شود که مشتری حضوری ندارند و چیدمان خاصی برای جمع آوری سریع سفارش‌ها دارند. اُکالا، دارک استور‌هایی را در شهر‌های بزرگ ایجاد کرده که مشتریان بتوانند کلیه نیاز‌های مورد نظر خود را از میوه و گوشت تا سایر محصولات سوپرمارکتی با بیشترین تنوع و کیفیت خریداری کنند.

سرمایه‌گذاری در فروش اینترنتی توسط فروشگاه‌ها آیا تاثیر منفی بر فروش شعب حضوری افق کوروش ندارد؟

کلب‌خانی: خیر، تجربه سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نقاط مختلف جهان نشان داده که با راه اندازی فروش اینترنتی، فروش در این فروشگاه‌ها افزایش داشته است.

طبق تجربه جهانی زمانی که فروشگاه‌های آنلاین در کنار فروشگاه‌های حضوری قرار می‌گیرند موجب رونق فروشگاه حضوری می‌شود، به طور مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای "وال مارت" فروش اینترنتی خود را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرد همچنین در فروشگاه "تسکو" نیز با راه‌اندازی فروش اینترنتی فروش شرکت بهبود داشته است.

به این نکته توجه داشته باشید امروز، راه‌اندازی یک فروشگاه حضوری افق کوروش برای اینکه بتواند خدمت‌رسانی کند به سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد. در فروش اینترنتی، عملاً از فروشگاه‌های دایر شده استفاده می‌شود و بخشی از ظرفیت خالی به فروش اینترنتی اختصاص می‌یابد و هزینه‌ای که صورت می‌گیرد به مراتب کمتر است بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش، صرفه اقتصادی خوبی به ویژه برای فروشگاه‌هایی که در بازار سرمایه فعال هستند دارد.

 شیوع کرونا چه میزان بر فروش "اُکالا" تاثیر گذاشته و چند درصد میزان فروش را افزایش داده است؟

کلب‌خانی: نمی‌توان منکر تاثیر کرونا بر فروش اینترنتی بود و این تاثیر در همه جای دنیا وجود داشته و عدد فروش "اُکالا" در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته آن چند ده برابر شده، هر چند در آینده کرونا مهار خواهد شد، اما طبق پیش‌بینی ها، رفتاری که امروز مردم در قبال فروش اینترنتی دارند تثبیت شده و ادامه خواهد یافت.

 یکی از موضوعات مهم در فروش اینترنتی تحویل کالا در سریع‌ترین زمان و با کیفیت بالا است چه برنامه‌ای در این باره دارید؟

کلب‌خانی: در شاخص تحویل به موقع و صحت سفارش، شرکت در وضعیت خوبی قرار دارد و صحت سفارش بیش از ۹۶ درصد بوده و در آینده به بیش از ۹۹ درصد خواهد رسید.

به دلیل اینکه تمام کالا‌هایی که عرضه می‌شود در یک کاردکس به صورت لحظه‌ای برای مشتری قابل مشاهده بوده، احتمال اینکه کالایی که مشتری انتخاب می‌کند تا برای وی ارسال شود ناموجود باشد بسیار کم است بنابراین مشکلی در این خصوص نداریم.

از نظر زمان نیز با توجه به گستردگی فروشگاه‌های افق کوروش این امکان میسر بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کالا را به دست مشتری برسانیم، در حال حاضر این زمان زیر یک ساعت است، اما به طور میانگین کالا در مدت ۴۰ دقیقه تحویل مشتری می‌شود و بیش از ۹۴ درصد سفارشات به موقع به دست مشتری می‌رسد.

اضافه شدن لاین فروش اینترنتی چه تاثیر بر قیمت سهام افق کوروش خواهد داشت؟

کلب‌خانی: حقیقتا در این خصوص باید تحلیلگران ارزش گذاری و کارشناسان بازار اعلام نظر کنند. اما تجارت جهانی نشان می‌دهد توسعه پلتفروم‌های فروش غیر حضوری برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای با واکنش مثبت بازار همراه بوده است. البته که تا کنون شرکتی در ایران ارزش گذاری رسمی نشده، در همین راستا برای ارزش گذاری شرکتی مانند اکالا نیازمندیم این پلتفرم را با نمونه مشابه خارجی مقایسه کنیم.

 آیا برنامه‌ای برای عرضه سهام در بورس دارید؟

کلب‌خانی: سیاست‌های کلی گروه صنعتی گلرنگ، عرضه سهام کسب و کار‌های بزرگ و موفق خود به منظور مشارکت هموطنان عزیزمان در این شرکت هاست. "اُکالا" نیز از این قاعده مستثنی نیست و برنامه‌های شرکت برای عرضه در بورس در زمان مناسب اعلام می‌شود.

چه دورنمایی برای شرکت ترسیم کردید؟

کلب‌خانی: "اُکالا" برند تجاری شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش و یک پلتفرم فروش کالا و خدمات اینترنتی است. البته این زیرساخت فقط مختص فروش اینترنتی افق کوروش نیست بلکه سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و احتمالاً فروشگاه‌های محلی را نیز در آینده در کنار فروشگاه‌های هایپر فامیلی، باغ میوه و دارک استور‌های "اُکالا" داریم که ویژه عرضه محصولاتی با تنوع بالا بوده که حتی ممکن است در افق کوروش هم وجود نداشته باشد، بنابراین فروشگاه‌های "اُکالا" فقط مخصوص خرید از افق کوروش نیست و خرید از بسیاری از فروشگاه‌ها از طریق "اُکالا" صورت می‌گیرد، طی برنامه ریزی صورت گرفته اگر سایر فروشگاه‌ها تمایل داشته باشند آن‌ها را به این لاین اضافه خواهیم کرد.


  • بیشتر بخوانید:

رشد ۷۳درصدی فروش سالیانه "افق"/ بیشترین رشد نرخ ازآن شوینده‌ها

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس هیات مدیره و معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی گلرنگ، در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بزرگترین تولیدکننده روغن مایع آماده عرضه اولیه

مدیرعامل شرکت واسپاری ارزش آفرین گلرنگ در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زیرمجموعه گلرنگ، زینت بخش سفره سهامداران

ارسال نظر