بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
فولاد مبارکه یکی از بازو‌های اصلی ارزآوری در کشور است
کارشناس بازار سرمایه گفت: عملکرد سهام فولاد مبارکه در بازار سرمایه به عنوان یکی از بازو‌های اصلی ارزآوری در کشور بوده و تبدیل شدن فولاد مبارکه به یک هلدینگ فولادی یکی از نقاط عطف در حوزه فلزات بوده و در ۳ سال اخیر این موضوع بیشتر نمود داشته و بازار فلزات اساسی باید به این موضوع افتخار کند.
کد خبر : ۲۴۴۰۴۳

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، حامد مددی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند فعالیت شرکت‌های بزرگ فولادی در کشور اظهار کرد: فارغ از عملکرد شرکت‌های فولادی بزرگ همچون فولاد مبارکه در بازار سرمایه، با نگاهی بر میزان صادرات، گردش نقدینگی و به خصوص گردش ارزی در داخل کشور می‌توان گفت که کمک شرکت‌های فولادی ما در افزایش صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته قابل توجه بوده و با افزایش تحریم‌ها که در حوزه‌های مختلف کشور را دچار مشکل کرده بود، به نظر می‌رسد صادرات فولاد و معدن وضعیت نسبتا خوبی داشته و توانسته اند کمک مشخص و واضحی در ارزآوری برای کشور داشته باشند که جای تقدیر دارد.

به گفته وی، شرکت‌های صادرات محور ما در ۲ سال اخیر توانسته اند با افزایش صادرات همراه شوند و به بیابان خشک صادرات ایران رونق ببخشند که اتفاق بسیار بسیار مثبتی است و از این بابت می‌توان نمره قبولی خیلی بالایی به را شرکت‌های صادرات محور داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:، اما در کنار این موارد، بحث تخفیفاتی است که روی محصولات آن‌ها می‌تواند وجود داشته باشد و طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها را می‌توان به عنوان عوامل اثرگذار بر روند فعالیت این شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی دانست. چراکه شرکت‌های فولادی و معدنی بخشی از افزایش ظرفیت تولید خود را که منجر به افزایش صادرات آن‌ها نیز شده به میزان زیادی مدیون طرح‌های توسعه‌ای خود هستند که شاید بین ۳ تا ۵ سال پیش اقدامات لازم برای اجرای آن در نظر گرفته و استارت کار خورده است.

مددی ادامه داد: در واقع این طرح‌های توسعه‌ای نجات دهنده بسیاری از شرکت‌های فولادی و معدنی بوده اند و جای تقدیر از مدیران وقت آن‌ها وجود دارد که با برنامه‌های توسعه‌ای خود به فکر امروز صنعت بوده اند و این امر نکته مثبتی پیرامون صنایع فلزی و معدنی در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر بخواهیم به جزییات و برهه‌ای که هم اکنون در آن قرار داریم بپردازیم، میتوان گفت که طی ۲ سال گذشته، در بازار سرمایه نگاه به صنعت فولاد و فلزات اساسی تغییر کرده است؛ زیرا در گذشته خیلی از سهامداران خرد به سراغ سهام این شرکت‌ها به واسطه اینکه بیشتر حقوق محور هستند، نمی‌رفتند، اما وضعیت رشد خوب و عملکرد درخشان آن‌ها و روان بودن معاملاتشان باعث شد تا نگاه افراد حقیقی بازار سرمایه نیز به سمت سهام این شرکت‌ها تغییر محسوسی پیدا کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، شرکت ملی مس و سایر فولادسازان مانند فولاد خوزستان در ۲ سال گذشته جزو بهترین سهامداران بازار بودند و صاحبان سهام آن‌ها با وجود اینکه قیمت سهام شرکت‌های یادشده، اصلاح داشته نسبت به وضعیت متوسط بازار شرایط بهتری را از لحاظ میزان بازدهی دارند که جزو نکات مثبت این شرکتهاست؛ بنابراین در مجموع می‌توان نمره مثبت و قابل قبولی به مدیریت این شرکت‌ها داد.

وی بیان کرد: در واقع عملکرد سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه به عنوان یکی از بازو‌های اصلی ارزآوری در کشور شرکت‌ها به ویژه فولاد مبارکه با توجه به طرح توسعه‌ای که در فولاد هرمزگان داشت و افزایش بار صادراتی خود را با کمک فولاد هرمزگان انجام داد و در نهایت تبدیل شدن فولاد مبارکه به یک هلدینگ فولادی یکی از نقاط عطف ما در حوزه فلزات بوده و در ۳ سال اخیر این موضوع بیشتر نمود داشته و بازار فلزات اساسی باید به این موضوع افتخار کند.

مددی گفت: شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در شرایط نابسامانی بازار بورس باعث شدند تا سهامداران آن‌ها نسبت به سایر سهامداران آرامش بیشتری داشته باشند و این نکته بسیار خوبی است. همچنین می‌توان گفت که این موضوع به واسطه تثبیت قیمت‌های جهانی در سطوح جدید، کام سهامدران این شرکت‌ها شیرین‌تر خواهد کرد.


  • بیشتر بخوانید:

رفع موانع تولید خواسته اصلی صنعت است

 

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کسب ۲۲۰۰ میلیارد تومان سود خالص توسط فولاد مبارکه
در مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت‌های گل‌گهر عنوان شد:

کسب ۲۲۰۰ میلیارد تومان سود خالص توسط فولاد مبارکه

قیمت‌گذاری محصولات و کشف قیمت، مکانیسم بورس کالا
مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه گفت:

قیمت‌گذاری محصولات و کشف قیمت، مکانیسم بورس کالا

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

حرکت فولاد مبارکه در مسیر طرح تحول دیجیتال ستودنی است

ارسال نظر