بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
با وجود مشکلات ناشی از قطعی برق و کمبود گاز، با توجه به افزایش نرخ ۴۰ درصدی سیمان در ابتدای سال جاری و نیز بهبود شرایط فروش سیمانی‌ها بعد از عرضه سیمان در بورس کالا، امسال قطعا سود بهتری نسبت به سال قبل محقق خواهیم کرد.
کد خبر : ۲۴۴۱۷۰

پتانسیل صنعت سیمان برای افزایش ظرفیت تولید

به گزارش بورس نیوز، بعد از عرضه موفقیت‌آمیز سیمان در بورس کالا، نوبت به کلینکر رسیده و ۷۲۵ هزار تن کلینکر ۶ شرکت سیمان درود، فارس نو، صوفیان، بجنورد، ساوه و بهبهان برای نخستین بار در بورس کالا پذیرش‌شده‌اند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هنوز جزئیاتی از عرضه کلینکر در بورس کالا انجام‌نشده و با توجه به مشکلات قطعی برق و کمبود کلینکر در شرکت‌های سیمانی، بعید است که فعلاً عرضه کلینکر در بورس کالا انجام شود. اما با رفع مشکل قطعی برق و بازگشت کارخانه‌های سیمانی به مدار تولید، می‌توان کلینکر را هم از طریق بورس کالا عرضه کرد. ورود سیمان در بورس کالا نشان داد در شرایط رقابتی، عرضه محصول در بورس کالا به نفع تولیدکننده خواهد بود. از طرفی باعرضه سیمان در بورس کالا، شفافیت معاملات افزایش یافت و از سوی دیگر، حضور دلالان در بازار سیمان کمرنگ شد. 

وی ادامه داد: نکته اینجاست که افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد را نباید به عرضه سیمان در بورس کالا گره زد. افزایش قیمت‌ها، ناشی از قطعی برق و کاهش تولید است و عرضه در بورس کالا موجب افزایش قیمت‌ها نخواهد شد. قطعاً با ورود محصول تمام کارخانه‌های سیمانی به بورس کالا، از جهش‌های قیمتی شدید در بازار جلوگیری خواهد شد و اگر هم سیمان باقیمت بالاتری به فروش برسد، سود حاصل از فروش نصیب تولیدکنندگان خواهد شد؛ نه دلالان! البته که هر تغییری در یک اکوسیستم، منجر به نارضایتی عده‌ای خواهد شد. در مورد عرضه سیمان در بورس کالا هم حتماً خریدارانی که به دلایل مختلف و با توجه به ضوابط بورس کالا موفق به اخذ کد بورسی نشده‌اند، انتقاداتی خواهند داشت؛ ولی به‌هرحال بازار سیمان به سمت شفافیت حرکت می‌کند و این اتفاق خوبی است.

شیخان تصریح کرد: به نظر می‌رسد در نیمه دوم امسال، عرضه سیمان در بورس کالا فراگیر شده و در سال ۱۴۰۱، هیچ شرکت سیمانی محصول خود را خارج از بورس عرضه نخواهد کرد. فعلاً محصول حدود ۳۵ شرکت سیمانی وارد بورس کالا شده است. نکته اینجاست که در بحث عرضه سیمان در بورس کالا، ضعف آموزش و تخصص در کارگزاران داریم و امیدواریم با آموزش کارگزاران به‌صورت حرفه‌ای، خریداران سیمان هم برای دریافت کد بورسی و خرید از بورس کالا، امکان استفاده از مشاوره‌های تخصصی کارگزاران را داشته باشند. رفع این نواقص، کمی زمان می‌برد؛ ولی قطعاً نتیجه ورود سیمان و کلینکر به بورس کالا مثبت خواهد بود.

وی افزود: مشکل اصلی در حال حاضر قطعی برق است. وقتی برق سیمانی‌ها دو هفته قطع می‌شود، بازار سیمان دچار التهاب می‌شود و رفع این التهاب حدود ۴۵ روز زمان خواهد برد.

شیخان در رابطه با وضعیت تولید سیمان در ماه‌های آینده با توجه به قطعی برق گفت: صنعت سیمان در سنوات قبل با مشکل قطعی گاز در فصل زمستان مواجه بود و زمستان سال قبل چند روزی هم درگیر قطعی برق سیمانی‌ها بودیم. پیشنهاد کرده‌ایم از نیمه اول سال اجازه ذخیره مازوت به سیمانی‌ها بدهند تا در فصل زمستان با قطعی گاز، تولید مختل نگردد. مکاتباتی در این زمینه انجام‌شده که البته هنوز وزارت نفت و وزارت صمت همکاری لازم جهت رفع این مشکل را به عمل نیاورده‌اند. اگر فرض کنیم در نیمه دوم سال، هم سوخت و هم برق خواهیم داشت؛ قطعاً کارخانه‌های سیمان با علم به تداوم مشکل قطعی برق در تابستان سال ۱۴۰۱، در نیمه دوم امسال تولید کلینکر را مدیریت می‌کنند تا در زمان قطعی برق، تولید مختل نشود. در این صورت، مشکلی در تولید سیمان ایجاد نخواهد شد؛ ضمن اینکه صنعت سیمان این پتانسیل را هم دارد که با افزودن برخی افزودنی‌های مجاز همچون آهک و پوزولان به سیمان، حجم تولیدات خود را افزایش دهد و با همین ظرفیت تولید سالانه ۸۵ میلیون تن سیمان در کشور، سالی ۱۰۰ میلیون تن سیمان آمیخته تولید کند. اما این اتفاق در گرو هماهنگی وزارت نیرو، وزارت صمت و وزارت نفت و برنامه‌ریزی دقیق در مورد برق صنایع انرژی بر در فصل پیک مصرف است. حتماً با برنامه‌ریزی و هماهنگی بین این صنایع، هم برق مشترکین خانگی تأمین خواهد شد و هم صنایع انرژی بر همچون سیمان و فولاد، در فصل پیک مصرف برق تعطیل نخواهد شد.

این فعال صنعت سیمان در خاتمه در مورد پیش‌بینی سودآوری سیمانی‌ها در سال جاری اظهار کرد: باوجود مشکلات ناشی از قطعی برق و کمبود گاز، با توجه به افزایش نرخ ۴۰ درصدی سیمان در ابتدای سال جاری و نیز بهبود شرایط فروش سیمانی‌ها بعد از عرضه سیمان در بورس کالا، امسال قطعاً سود بهتری نسبت به سال قبل محقق خواهیم کرد.


  • بیشتر بخوانید: 

کلینکر ۶ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرفته شد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر