بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
برنامه انتقال نماد
مدیرعامل ذوب آهن با ارائه عملکرد و اهم دستاورد‌ها در سال ۹۹ از عمده‌ترین چالش ها، خروج از زیان انباشته پس از یک دهه، پیش بینی سود ۶۰ ریالی و مهمترین برنامه‌ها از جمله انتقال نماد به بورس خبر داد.
کد خبر : ۲۴۴۳۱۳

شرکت ذوب آهن اصفهان+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن در مجمع سالانه با ارائه گزارش هیات‌مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ گفت: سال گذشته، خاص و ویژه به لحاظ شیوع ویروس کرونا و محدودیت صادرات و واردات مواد اولیه برای تمام کشور‌ها بود، اما با این وجود طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ رشد ۴ و ۵ درصدی در تولید وجود داشت.

دستاورد‌های مهم در سال ۹۹

وی با اشاره به دستاورد‌های مهم شرکت افزود: دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل ملی، رکورد تولید ریل به میزان ۵۸ هزار تن با افزایش ۲۸۲ درصدی نسبت به سال ۹۸، طراحی و تولید سوزن ریل ۶۰E۱A۱، طراحی و تولید ریل معدن R۱۸ در نورد ۶۵۰، پذیرش ریل ملی در بورس کالا، انعقاد نخستین قرارداد صادرات ریل و بکارگیری ریل در ۶ محور راه آهن، تملک معادن زغال‌سنگ سوادکوه، تکمیل مرحله نخست پروژه انتقال پساب فولاد شهر، طراحی و ساخت و نصب در‌های قابل انعطاف باطری ۳ کک‌سازی در مسیر صنعت سبز، دستیابی به دانش فنی طراحی نسوز بدنه کوره بلند برای نخستین بار در داخل، افزایش ۴ هزار میلیارد تومانی حد اعتباری در بانک‌ها از جمله دستاورد‌ها در سال ۹۹ بود.

این مقام مسئول با اشاره به سهم ۱۰ درصدی ذوب آهن در تولید فولاد و مشابه ۷۵ درصد سایر فولادسازان دنیاست، ادامه داد: روش سایر تولیدکنندگان فولاد مشابه ۵ درصد تولیدکنندگان فولادی دنیا با گاز است؛ بنابراین ذوب آهن برای ماندن در گوی رقابت، استراتژی تنوع بخشی به تولیدات را در پیش گرفته است که تولید ریل، آغاز تولید محصولات با ارزش افزوده بالا بود و به دنبال آن محصولات دیگر همچون کلاف‌های صنعتی، تکمیل سبد ورق سازه‌های فولادی، طراحی و تولید تیرآهن نیمه سبک و. در دستور تولید قرار گرفت.

یزدی‌زاده درخصوص تنوع بخشی محصولات در نورد ۶۵۰ توضیح داد: همواره ذوب آهن در نورد ۶۵۰ با ظرفیت مازاد مواجه بود که با ورود ریل به این کارگاه، ظرفیت خالی را پر کرد و این موجب تکمیل ظرفیت، تنوع بخشی محصولات و کاهش ضایعات تولیدات شد. کمبود مواد اولیه و لزوم تولید محصولات با ارزش افزوده بالا یکی از چالش‌ها است. توسعه تیرآهن بال پهن ضرورت دارد البته بیشترین حاشیه سود به ترتیب مربوط به تولید ریل، کلاف، آرک، تیرآهن و میلگرد ساده است.

وی با اشاره به بازسازی کوره بلند شماره یک بعد از پنج سال توقف با اتکا به توان داخلی و بومی سازی گفت: این رویداد موجب افزایش ظرفیت تولید به میزان ۸۰۰ هزار تن در سال و کاهش ریسک تولید شد.

مدیرعامل ذوب آهن درخصوص وضعیت درآمد و سود عنوان کرد: سال گذشته سود به ۱.۵ هزار میلیارد تومان رسید که دلایل افزایش میزان درآمد و سود ناشی از تمرکز بر تولید، فروش محصولات صنعتی و محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تمرکز بر صادرات به دلیل ارزش افزوده بالاتر، افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است. همچنین رشد ۲۴۵ درصدی سودآوری شرکت‌های تابعه نسبت به سال ۹۸ رقم خورد.

خروج از زیان انباشته، پیش بینی سود ۶۰ ریالی هر سهم

یزدی‌زاده با اشاره به خروج از زیان انباشته گفت: ذوب آهن طی یک دهه برای نخستین بار در سال ۹۹ به این نقطه رسید تا سود بین سهامداران توزیع کند. سال گذشته میزان سود ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بودیم، اما به ۹۷۴ میلیارد تومان سود قابل توزیع دست یافت. شرکت طی ۴ سال گذشته از ۲ هزار میلیارد تومان زیان به سود هزار میلیارد تومانی قابل تخصیص رسید. با توجه به عملکرد سه ماه سال جاری احتمالآ فروش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومانی دست یافتنی است و سود خالص به ۶۰ برای هر سهم می‌رسد.

پروژه تزریق پودر زغال و دلایل تاخیر پروژه

وی درباره پروژه تزریق پودر زغال در کاهش مصرف کک گفت: کاهش هزینه‌های ارز ناشی از واردات کک، کاهش وابستگی به کک با توجه به محدود بودن ذخایر زغال، افزایش بهره وری کوره بلند از جمله دلایل تاکید بر اجرای این پروژه است. عدم استفاده از کارشناسان و شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم، عدم امکان بازدید و طی دوره‌های آموزشی نیرو‌ها در کشور‌های دارای این تجهیزات، عدم وجود تجربه بهره برداری از این پروژه، عدم امکان تثبیت شرایط کاری در کوره بلند‌ها به دلیل برخی مشکلات در تامین مواد اولیه باکیفیت و کم آبی از جمله دلایل تاخیر است.


  • بیشتر بخوانید:

سنگ‌تمام "ذوب" و شکستن یخ‌ فروش تیرماه

اشتراک گذاری :
ارسال نظر