بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
گفت‌وگوی بورس نیوز با مدیرعامل شرکت صنایع کاغذسازی کاوه؛

"چکاوه" و مولفه‌های افزایش فروش در ۶ماهه دوم

طبق سیاست‌هایی که "شستا" دارد، بازارگردان ما هم مجموعه کارگزاری صبا تامین است که فعالیت هایشان را زیر نظر سهامدار عمده ادامه می‌دهند.
کد خبر : ۲۴۷۰۹۷

به گزارش بورس نیوز، امیر سامان اسفندیاری، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت صنایع کاغذسازی کاوه در گفت‌وگو با بورس نیوز در رابطه با وضعیت سودآوری "چکاوه" نسبت به سال‌های قبل اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ از بسیاری از لحاظ با سال‌های قبل تفاوت دارد؛ موضوعاتی، چون تأمین مواد اولیه، تولید، فروش و سودآوری مسائل اصلی هر شرکت تولیدی هستند. اول اینکه شیوع ویروس کرونا همه این مسائل را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد که این موضوع بر تولید کاغذ و جمع‌آوری مواد اولیه یعنی آخال تأثیر چشم‌گیری گذاشته و تمامی این مسائل شرایطی را فراهم کرده که ابهاماتی برای عملکرد واحد‌های کاغذسازی، کارتن‌سازی و ... به وجود آورده است.

نگاهی کوتاه به سال ۱۴۰۰

وی در ادامه به سایر اتفاقات رخ‌داده در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: همواره در هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، فرآیندهای اقتصادی به‌صورت ناخواسته دچار وقفه می‌شوند. امسال نیز با توجه به مسئله انتخابات و تغییر دولت، شاهد نوسان‌هایی در بازار بودیم که البته با استقرار دولت جدید (که جا دارد به رئیس‌جمهور منتخب و وزرای ایشان تبریک بگویم) بازار نیز به حالت عادی خود بازگشته و شاهد رونق نسبی هستیم.

پروژه کاغذسازی بیستون، تحت مالکیت شرکت کاغذسازی کاوه بوده و اتفاقات مثبتی در مورد این پروژه افتاده که ازجمله آن‌ها می‌توان به بحث نصب ماشین‌آلات بخش کاغذسازی اشاره کرد که بیش از ۹۶درصد آن انجام‌شده است.

مدیرعامل کاغذسازی کاوه افزود: نکته مهم دیگر، جمع‌آوری آخال است که طی این دوره به‌شدت کاهش پیداکرده که ازجمله دلایل آن می‌توان به تعطیلی بسیاری از مراکز تفریحی و مجتمع‌های تجاری اشاره کرد. این امر باعث کاهش مصرف‌شده که به همان نسبت میزان تولید آخال نیز کم شده است.

اسفندیاری شرایط کلان اقتصادی موجود در کشور را از دیگر عوامل اساسی در کاهش تولید عنوان کرد و گفت: روند تولید و قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که سبد مصرف خانواده‌ها کوچک‌شده و همین موضوع روی مصرف کاغذ بسته‌بندی نیز تأثیر دارد. البته قصد و تلاش ما ادامه همان روندی است که در سال ۹۹ داشتیم، ولی این متغیر‌هایی که گفته شد متغیر‌های قابل‌کنترل توسط شرکت نیست. اگر شرایط کلان اقتصادی اجازه بدهد، کرونا هم‌مقداری فروکش کند و امکان صادرات به کشور‌های همسایه یا واردات ماده اولیه کماکان فراهم باشد قاعدتاً برنامه ما همان تولید کاغذ بسته‌بندی با ارزش‌افزوده بالاتر و ادامه همان سیاست موفقی است که در سال ۹۹ داشتیم.

خبرهایی برای ۶ماهه دوم سال ۱۴۰۰

عضو هیأت رئیسه سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در مورد علت افت فروش مردادماه امسال بیان کرد: بازار کاغذ طبق روندی که طی سالیان گذشته داشته به‌گونه‌ای بوده که ۶ماهه اول سال معمولاً زمانی است که با کاهش تقاضا مواجه می‌شویم، از طرف دیگر در پایان سال ۹۹ مشتریان صنعت کاغذ بسته‌بندی با توجه به روند صعودی قیمت دلار، مقدار خرید‌های خود را افزایش دادند که شاید مازاد بر آن چیزی که نیاز داشتند نیز اقدام به خرید کاغذ کردند، اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ که در دو مقطع شاهد تعطیلات کرونایی بودیم باعث شد تا میزان تقاضا برای کاغذ نیز کاهش پیدا کند. قطعی برق نیز مزید بر علت شده و بر روی کاهش میزان تقاضا تأثیر داشته است که این علیرغم آن کاهش تقاضایی بوده که معمولاً در ۶ماهه ابتدای سال در بازار کاغذ اتفاق می‌افتد. البته امیدواریم این روند طبق روالی که در سال‌های گذشته نیز بوده، در نیمه دوم امسال همانند سال گذشته و سال‌های قبل جبران شود و روند مطلوبی به خود بگیرد. درواقع مؤلفه‌های بازار از افزایش فروش در ۶ ماهه دوم سال خبر می‌دهد.

اسفندیاری در پاسخ به این سوال که "در حال حاضر چقدر از قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید، به نرخ ارز وابسته است و اینکه آیا کاغذسازی کاوه، ارز نیمایی دریافت می‌کند یا خیر" نیز پاسخ داد: شرکت صنایع کاغذسازی کاوه از ارز نیمایی استفاده نمی‌کند. متأسفانه افزایش نرخ ارز بر روی قیمت آخال تأثیرگذار است و ازآنجایی‌که بخشی از آخال و بسیاری از مواد اولیه مصرفی از طریق واردات تأمین می‌شود، قاعدتاً با افزایش نرخ ارز، ارزش این اقلام هم افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت مواد شیمیایی مصرفی نیز تأثیرگذار بوده که بسیاری از مواد شیمیایی مصرفی در صنعت کاغذسازی نیز وارداتی هستند.

مدیرعامل کاغذسازی کاوه بابیان این موضوع که قیمت محصولات ما با مکانیزم عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود به تأثیرگذاری نرخ آخال یا همان مواد اولیه تأکید کرد و این نرخ را حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از قیمت تمام‌شده دانست که افزایش و کاهش نرخ آن تأثیر بسیاری بر روی قیمت تمام‌شده دارد. وی رقابتی بودن بازار کاغذ و نرخ مواد شیمیایی مصرفی را از دیگر عوامل نرخ فروش بیان کرد.

آخرین خبر از طرح توسعه‌ای بیستون

وی همچنین به طرح توسعه پروژه کاغذسازی بیستون اشاره کرد و افزود: پروژه کاغذسازی بیستون، تحت مالکیت شرکت کاغذسازی کاوه بوده و اتفاقات مثبتی در مورد این پروژه افتاده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به بحث نصب ماشین‌آلات بخش کاغذسازی اشاره کرد که بیش از ۹۶درصد آن انجام‌شده است. مناقصه خطوط انتقال برق و ساخت پست برق انجام‌شده و در مرحله اجرا است که خود گام مؤثر و تأثیرگذاری در این طرح به‌حساب می‌آید. همچنین در مرحله شناسایی و تهیه اسناد مهندس مشاور طرح هستیم که به‌تبع آن قطعاً بحث خمیرسازی هم به‌سرعت انجام خواهد شد. مذاکرات خوبی نیز بابت تسهیلات با سیستم بانکی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اتفاق افتاده و عزم جدی در سهامداران عمده شرکت برای تکمیل این پروژه وجود دارد. به هر شکل، تمام تلاش شرکت بیستون، کاغذسازی کاوه، هلدینگ سلولزی تاسیکو و تمامی مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی این است که بتوانیم این پروژه را که تقریباً در منطقه محرومی هم قرارگرفته به سرمنزل مقصود برسانیم.

بازارگردانی‌ها و نظر سهامدار عمده

اسفندیاری به سیاست‌های "شستا" در مورد بازارگردانی اشاره کرد و افزود: طبق سیاست‌هایی که شستا دارد، بازارگردان ما هم مجموعه کارگزاری صبا تأمین است که فعالیت‌هایشان را زیر نظر سهامدار عمده ادامه می‌دهند.

نایب‌رئیس هیأت مدیره صنایع کاغذسازی کاوه در آخر به بحث افزایش سرمایه شرکت کاغذسازی کاوه اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه شرکت از ۲۵ میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان در جریان است و اکنون در مرحله حراج حق تقدم‌های استفاده نشده هستیم که طبق آگهی منتشرشده در کدال و مطبوعات، تا مهرماه سال جاری در حال انجام است. در پایان جا دارد که از هیات مدیره و کارکنان پرتلاش شرکت تشکر کنم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم روند رو به رشد چکاوه را علیرغم تمام مشکلات موجود حفظ کنیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
طوفان خبری
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

طوفان خبری "وسنا"

کسی سراغ یتیم اراکی را نگرفت/ هپکو و ۴۰درصد منفی
سفته‌بازانی که مال مردم را ذلیل کردند؛

کسی سراغ یتیم اراکی را نگرفت/ هپکو و ۴۰درصد منفی

با اعلام شرکت کاغذسازی کاوه؛

"چکاوه" در زمستان دست به جیب می‌شود

ارسال نظر