بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خوش‌بینی به صعود در نیمه دوم سال

خوش‌بینی به صعود در نیمه دوم سال
در شرایطی که تمامی شاخص‌های اقتصادی رشد کرده، محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، کف شاخص محسوب می‌شود و خرید جذاب خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۷۱۶۰

خوشبینی به صعود در نیمه دوم سال/زنجیره تامین تکمیل تر، نقطه قوتی برای سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه روز گذشته افت ۴۰ هزار واحدی داشت و عده‌ای، منفی‌های دیروز را ناشی از سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و خوش‌بینی‌ها به ادامه مذاکرات می‌دانستند.

محمد آرام بنیار کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: معتقدم توافق احتمالی و احیای برجام هیچ تأثیر منفی بر بازار سرمایه نخواهد داشت. این شرطی شدن بازار سرمایه به خبر مذاکرات و نرخ ارز به تابویی تبدیل‌شده تا اشخاصی که هیچ تحلیلی از وضعیت بازار سرمایه ندارند، به‌واسطه این خبرها بر روند بازار سرمایه تأثیر بگذارند.

وی ادامه داد: آنچه مهم است، اطلاعات بنیادی شرکت‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی، اتفاقات اثرگذار بر بازار سرمایه هستند و احیای برجام هم در بلندمدت بر روند بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود و در کوتاه‌مدت اثری نخواهد داشت. به نظر می‌رسد نرخ ارز هم در محدوده ۲۵ الی ۲۸ هزار تومان در نوسان خواهد بود؛ ولی احتمال کاهش نرخ ارز و دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان بسیار ضعیف است و ریسکی از این بابت بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند.

آرام بنیار افزود: در حال حاضر، اکثر شرکت‌های بورسی به لحاظ فروش و سودآوری وضعیت مطلوبی دارند و برای اولین بار، سود شرکت‌ها رشد قابل‌توجهی داشته و این نقدینگی توسط شرکت‌ها در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود. با شروع فصل پاییز و انتشار گزارش‌های ۶ ماهه نیز احتمالاً روزهای بهتری در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود. (البته در بعضی شرکت‌ها، قطعی برق وقفه‌هایی درروند تولید ایجاد کرده؛ اما از این مشکل عبور کرده‌ایم و قطعی برق به حداقل رسیده است.)

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در این شرایط، شرکت‌هایی که طرح‌های توسعه‌ای در دست انجام دارند و از نقدینگی حاصل از رشد فروش و سودآوری در جهت تکمیل زنجیره تأمین استفاده می‌کنند، بازدهی بالاتری برای سهامداران به ارمغان خواهند داشت. شرکت‌هایی با نسبت P بر E پایین‌تر و زنجیره تأمین تکمیل‌تر، برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت جذاب خواهند بود.

آرام بنیار در ادامه با اشاره به برنامه‌های دولت برای انتشار اوراق و تأمین مالی از این محل، اظهار کرد: در ۶ ماه آینده دولت برای تأمین مالی نیاز به انتشار حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به حجم نقدینگی و نیز برای افزایش جذابیت این اوراق دولت هیچ راهی به‌جز کاهش نرخ بهره بانکی ندارد و این اقدام احتمالی هم به نفع بازار سرمایه خواهد بود. در نظر داشته باشید که در کشور ما سالانه حدود هزار هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود و با این رشد نقدینگی، بازار سرمایه کشش عرضه ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق را خواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: ازاین‌رو، انتشار اوراق توسط دولت ریسکی برای بازار سرمایه ما نخواهد بود. دولت جدید قطعاً توجه ویژه به بازار سرمایه خواهد داشت تا بتواند اوراق خود را در این بازار عرضه کند. با این وضعیت، به روند بازار سرمایه در نیمه دوم سال خوش‌بین هستم. نوسان‌های مقطعی بازار سرمایه هم نباید برای سرمایه‌گذاران میان‌مدت و بلندمدت نگران‌کننده باشد.

آرام بنیار در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که تمامی شاخص‌های اقتصادی رشد کرده، محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، کف شاخص محسوب می‌شود و خرید جذاب خواهد بود.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
منفی‌های جذاب بورس تهران
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منفی‌های جذاب بورس تهران

خوب و بد‌های عرضه اولیه با روش جدید!
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تحلیلگر امید اظهار کرد؛

خوب و بد‌های عرضه اولیه با روش جدید!

چشم انداز تورمی، شامه بورسی ها را تیز کرد
مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری معیار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز تورمی، شامه بورسی ها را تیز کرد

دروغ ۱۳؛ شکست سقف قبلی بورس فقط با دلار ۳۰هزاری ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دروغ ۱۳؛ شکست سقف قبلی بورس فقط با دلار ۳۰هزاری ...

ارسال نظر