بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
ایده ایجاد یک ارز مبتنی بر انرژی در سال ۱۹۲۱ میلادی
به نظر می‎رسد ساختار و عملکرد بیت کوین با تعریف یک ارز با پشتوانه انرژی که توسط یک مخترع مشهور آمریکایی در دوره میان دو جنگ (۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ – ۱ سپتامبر ۱۹۳۹) ارائه شده بود، مطابقت دارد.
کد خبر : ۲۴۷۴۴۲

سازنده بیت کوین+بورس نیوزایده ایجاد یک ارز مبتنی بر انرژی در سال ۱۹۲۱ میلادی

به گزارش بورس نیوز، به نظر می‎رسد ساختار و عملکرد بیت کوین با تعریف یک ارز با پشتوانه انرژی که توسط یک مخترع مشهور آمریکایی در دوره میان دو جنگ (۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ – ۱ سپتامبر ۱۹۳۹) ارائه شده بود، مطابقت دارد.



 

در سال ۱۹۲۱ میلادی، هنری فورد (Henry Ford)، صنعتگر مشهور آمریکایی، ایده ایجاد یک «ارز مبتنی بر انرژی» را پیشنهاد کرد که به عقیده او می‌توانست پایه و اساس یک سیستم پولی جدید باشد. این طرح شباهت‌های قابل‌توجهی با سیستم نقدینگی الکترونیکی همتا به همتا که در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در وایت پیپر بیت کوین به آن اشاره شده است، دارد.

در تاریخ ۴ دسامبر ۱۹۲۱، روزنامه نیویورک تریبون مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن، دیدگاه فورد در مورد جایگزین کردن طلا با یک ارز مبتنی بر انرژی مطرح شده بود که به اعتقاد وی می‌توانست تسلط نخبگان بانکی بر ثروت جهانی را از بین ببرد و به جنگ پایان دهد. او قصد داشت این کار را با ساختن «بزرگترین نیروگاه جهان» و ایجاد یک سیستم ارزی جدید بر اساس «واحد‌های انرژی» انجام دهد.

فورد که شرکت فورد موتور (Ford Motor) را در سال ۱۹۰۳ تأسیس کرد، در آن زمان گفته بود: واحد استاندارد در سیستم ارزی مبتنی بر انرژی، مقدار مشخصی از انرژی خواهد بود که برای مدت یک ساعت استفاده می‌شود که آن را می‌توان معادل یک دلار در نظر گرفت. این فقط یک ایده و روش محاسبه متفاوت از آن چیزی است که گروه بانکداری بین‌المللی برای ما تعیین کرده است و ما آنقدر به آن عادت کرده‌ایم که فکر می‌کنیم هیچ استاندارد مطلوب دیگری وجود ندارد.

وی در ادامه گفته بود که ویژگی‌های مربوط به ارزش این ارز زمانی مشخص خواهد شد که کنگره به دنبال درک و اطلاع از آن باشد.

اگرچه فورد هرگز نتوانست دیدگاه خود درباره یک ارز با پشتوانه کامل را پیش ببرد، اما ظاهراً یک قرن بعد بیت کوین این ایده را عملی کرده است. از سال ۲۰۰۹ تاکنون، بیش از ۱۸٫۸ میلیون واحد BTC از طریق مصرف انرژی استخراج شده است. اگرچه این فرآیند استخراج مبتنی بر الگوی اثبات کار به دلیل اثرات زیست‌محیطی خود با انتقادات بسیاری مواجه شده، اما با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برای ماینینگ، می‌توان چنین مشکلاتی را حل کرد.

برخی از حامیان سرسخت بیت کوین بر این باورند که اصول پولی صحیح این ارز دیجیتال می‌تواند با کاهش توانایی دولت‌ها در تأمین بودجه از طریق تورم، جنگ را از بین ببرد. در حالی که استاندارد مبتنی بر طلا باعث افزایش تورم توسط دولت‌ها می‌شود و همان‌طور که فورد نیز توضیح داده بود، بانکداران بین‌المللی بخش عمده‌ای از شمش‌های طلا را تحت کنترل خود دارند. این فرآیند کنترل و انباشت کالا‌های گرانبها به نخبگان مالی اجازه می‌دهد تا بازار فعالی را برای پول ایجاد کنند که در زمان جنگ رونق داشت.

ریچارد نیکسون (Richard Nixon)، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، باقی‌مانده‌های استاندارد مبتنی بر طلا را در سال ۱۹۷۱ کنار گذاشت و اعلام کرد که دولت وی قابلیت تبدیل مستقیم بین دلار و شمش طلا را موقتاً متوقف می‌کند. استاندارد شبه طلا نیز تا سال ۱۹۷۳ دوام آورد و تمام تعاریف مربوط به این استاندارد تا سال ۱۹۷۶ حذف شد. در واقع، سیستم استاندارد مبتنی بر طلا در سال ۱۹۳۱ توسط دولت بریتانیا حذف شده بود و ایالات متحده چند سال پس از آن برای این منظور اقدام کرد.

این مقاله قدیمی نیویورک تریبون روز شنبه در صفحه Reddit r/CryptoCurrency منتشر شد و با موافقت قابل‌توجهی روبرو شد. در حالی که ساتوشی ناکاموتو هرگز در پست‌های خود نامی از هنری فورد نبرده است، برخی از کاربران ردیت معتقدند که خالق بیت کوین ممکن است تحت تأثیر این صنعتگر معروف قرار گرفته باشد. برخی دیگر نیز به شوخی گفتند که با توجه به اعتقاد آشکار ساتوشی به تناسخ، وی در واقع تناسخ فورد در یک زندگی جدید بوده است!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر