بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
گواهی واکسن کرونا در بستر بلاکچین
گواهی تزریق واکسن کووید-۱۹ یا «پاسپورت واکسن» به سیستمی اطلاق می‌شود که در آن شهروندان می‌توانند واکسینه شدن خود علیه بیماری کووید-۱۹ را اعلام نمایند.
کد خبر : ۲۴۷۵۱۵

 بلاکچین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، با گسترش واکسیناسیون جهانی علیه بیماری کووید-۱۹ و واکسینه شدن جمعیت زیادی از مردم، تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی مکان‌های عمومی که از مدت‌ها قبل شهروندان انتظار آن را می‌کشیدند، بار دیگر به موضوع بحث و گفتگو بدل شده است.



گواهی تزریق واکسن کووید-۱۹ یا «پاسپورت واکسن» به سیستمی اطلاق می‌شود که در آن شهروندان می‌توانند واکسینه شدن خود علیه بیماری کووید-۱۹ را اعلام نمایند.

باید در نظر داشت که دو ایراد اساسی را که به پاسپورت کووید-۱۹ وارد است، یعنی امنیت و حریم خصوصی، می‌توان از طریق وارد کردن داده‌ها در یک دفتر کل بلاکچین (Blockchain) برطرف کرد.

صدور گواهی تزریق واکسن کرونا به وسیله بلاکچین در حال حاضر توسط شرکت‌های توسعه بلاکچین مورد آزمایش قرار گرفته و شرکت‌هایی از قبیل OneLedger، VeChain (که گواهی‌هایی مبتنی بر توکن NFT را ارائه می‌دهد) و COOV (اپلیکیشن پاسپورت واکسن که توسط آزمایشگاه‌های بلاکچین طراحی شده) گام‌های مهمی را در این خصوص در بازار برداشته‌اند.

با استفاده از یک پاسپورت مبتنی بر بلاکچین، ارائه‌دهندگان خدمات سلامت می‌توانند گواهی واکسیناسیون هر فرد را که شامل یک کلید خصوصی ویژه برای او است، صادر نمایند. در عین حال، یک کلید عمومی نیز در بلاکچین ذخیره می‌شود.

زمانی که کاربر گواهی واکسیناسیون خود را به صورت یک کد QR در یک اپلیکیشن وارد می‌کند، مراجع تأیید صحت می‌توانند این کد کیو آر را اسکن کنند و اطلاعات اندک مربوط به وضعیت واکسیناسیون فرد را بررسی نمایند. علاوه بر جزئیات مرتبط با واکسن، کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا اطلاعات شخصی مانند نام، تاریخ تولد و ملیت خود را به اشتراک بگذارند یا خیر. به این ترتیب کاربران می‌توانند با حفظ حریم خصوصی، تنها سابقه واکسیناسیون خود را مورد تأیید قرار دهند.

طبیعتاً برای اینکه بتوان از پاسپورت‌های واکسن، چه روی شبکه بلاکچین و چه در خارج از آن استفاده کرد، کشور‌ها باید پلتفرم‌های یکپارچه‌ای را با مقررات استاندارد بین‌المللی ایجاد کنند و از این طریق از اشتراک‌گذاری توأم با امنیت داده‌ها اطمینان حاصل نمایند.

برای کارفرمایانی که در فضای بلاکچین به فعالیت می‌پردازند نیز ملاحظاتی در زمینه ارائه راهکار‌های مشابه وجود دارد. نخست اینکه این افراد باید به خاطر داشته باشند که ارائه چنین راهکار‌هایی از صفر برای دولت‌ها یا شرکت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی، قابلیت اجرایی و اعتمادی چشمگیر خواهد بود؛ چراکه بسیاری از ذی‌نفعان باید در فرآیند تصمیم‌گیری دخیل دانسته شوند.

ملاحظات دیگری که باید مدنظر قرار گیرند عبارت‌اند از:

مدیران عالی‌رتبه (C-suite) تمایلی به اینکه تنها در مورد تکنولوژی صحبت کنند ندارند؛ بلکه راهکار‌های عملی را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین باید تمرکز بر ارائه راهکار‌های دگرگون‌کننده برای پیچیده‌ترین چالش‌های تجاری این مدیران معطوف شود.

تکنولوژی صرفاً یک ابزار است و ارزش واقعی آن در تأثیر اجتماعی که به دنبال استفاده از آن حاصل می‌شود، نهفته است.

پیگیری‌های بعدی در زمینه مقررات اعمال‌شده بر داده‌ها، خصوصاً مقررات مرتبط با بیماری کووید-۱۹ ضروری است.

بهبود حساسیت بازار، ایجاد همکاری سازمان‌یافته میان تکنولوژی و بازاریابی، درک تغییرات اعمال‌شده بر تکنولوژی و اتخاذ تحلیل عملی و سیستماتیک اطلاعات بازار در اولویت قرار دارند.

بهتر است محدوده قیمتی منحصربه‌فردی را ارائه دهید. هر محصول یا خدماتی جایگزین‌هایی دارد و بنابراین ارائه قیمتی متمایز و منحصربه‌فرد موجب می‌شود که به واسطه آن شناخته شوید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر