بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
پتروشیمی شیراز پیشتاز در رعایت استاندارد‌های محیط زیست
شرکت سهامی پتروشیمی شیراز بعنوان اولین پتروشیمی کشوربا قدمت بیش از ۶۰سال درزمینه تولید محصولات شیمیائی و پتروشیمیایی فعالیت داشته است.
کد خبر : ۲۴۷۹۳۹

پتروشیمی شیراز +بورس نیوز


به گزارش بورس نیوز، شرکت سهامی پتروشیمی شیراز بعنوان اولین پتروشیمی کشوربا قدمت بیش از ۶۰سال درزمینه تولید محصولات شیمیائی و پتروشیمیایی فعالیت داشته و به موازات فعالیت‌های جاری خود نسبت به رعایت موازین زیست محیطی اقدام کرده و دراین راستا به اصل پیشگیری ازآلودگی و حفظ محیط زیست جامه عمل پوشانده است.



دراین زمینه می‌توان به اجرای بیش از ۵۰ پروژه زیست محیطی با صرف هزینه بیش از۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال طی بازه زمانی سال‌های ۱۳۷۲ لغایت ۱۳۹۹ اشاره نمود که نتایج حاصل از اجرای این پروژه‌ها بشرح زیرباستحضار میرساند:

۱- بخش آب و پساب: در این زمینه تعداد قابل ملاحظه‌ای از پروژه‌ها با هدف کاهش تولید پساب، بازیافت پساب و نهایتا کاهش مصرف آب خام مصرفی باجراء درآمده است که نتیجه آن کاهش بیش از ۱۵% حجمی ازمصرف سالیانه آب بوده که معادل بیش از ۱.۸۰۰.۰۰۰ مترمکعب درسال میباشد و تأیید سازمان آب منطقه‌ای فارس گواهی براین مدعاست

۲- بخش هوا: دراین خصوص شرکت پتروشیمی شیراز تاکنون اقدامات مهمی انجام داده که یکی از این موارد که درسطح صنایع کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و دررسانه‌ی استانی و ملی به نتایج آن اشاره شد طرح مکانیزم توسعه پاک (CDM) است.

شرکت پتروشیمی شیراز افتخاردارد که در شرایط تحریم‌های بین المللی که امکان سرمایه گذاری مالی را از شرکای خارجی سلب نموده بود، صرفا به دلیل التزام به مسئولیت اجتماعی خود در منطقه و جهان و با توجه به تعهدات خود خواسته زیست محیطی به ذی نفعان جامعه، رأساّ کل هزینه‌های سرمایه گذاری ارزی و ریالی پروژه CDM را برعهده گرفت.

طرح مکانیزم توسعه پاک (CDM) باهدف کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به میزان -/۰۰۰ ر ۴۲۵ تن معادل CO۲ در سال، با صرف هزینه ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۳۲۰ ریال (سیصدوبیست میلیاردریال) در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ با حضور ریاست وقت سازمان محیط زیست کشور، خانم ابتکار رسماً افتتاح شد.

از نتایج انجام این طرح می‌توان به تحقق ۳۷ درصد تعهدات صنایع پتروشیمی کل کشور درراستای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی اشاره کرد (برمبنای تعهدات کشورجمهوری اسلامی ایران دراجلاس سالیانه COP۲۰۱۵ پاریس).

ثبت بین المللی طرح مکانیسم توسعه پاک (CDM) در دبیرخانه پروتکل کیوتو

دریافت گواهینامه مکانسیم توسعه پاک در سال ۱۳۹۶ در راستای کاهش انتشارگاز‌های گلخانه‌ای مطابق تعهدات جمهوری اسلامی ایران بعنوان اولین پتروشیمی در کشور

دریافت تندیس زرین در سطح وزارت نفت درحوزه محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی درسال ۱۳۹۹
دریافت گواهینامه کاهش انتشارگاز گلخانه‌ای بیش از ۷۸۰ هزارتن از سازمان ملل برای اولین دوره ۱۸ ماهه پایش (۱۳۹۶-۱۳۹۷)

تجهیز خروجی برج‌های دانه بندی واحد‌های محصولات اوره و نیترات آمونیم منطقه دو به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست محیطی

تجهیز خروجی برج واحد اسیدنیتریک و سه برج HRSG به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست محیطی

۳- بخش خاک و ضایعات: دراین خصوص شرکت پتروشیمی شیراز براساس قانون مدیریت پسماند‌ها وکنوانسیون بین المللی بازل نسبت به مدیریت نمودن ضایعات وپسماند‌های تولیدی خود همت گمارده که این موارد نتایج مهمی را درسطح منطقه درجهت جلوگیری از آلودگی خاک به همراه داشته که از جمله این موارد می‌توان به مطالعات متعدد در زمینه مکان‌یابی جهت دفن اصولی پسماند‌های فرآیندی وویژه اشاره نمود که این شرکت دراین زمینه اولین صنعتی بوده که چنین اقداماتی را بانجام رسانیده است. ضمناّ این شرکت درحال بررسی اجرای پروژه جهت مصرف پسماند‌های مذکور بعنوان مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست است.

۴- از سرویس خارج کردن واحد‌های قدیمی و فرسوده: ازجمله نکات قابل تآمل در این مورد می‌توان به برچیدن واحد‌های فرسوده و احداث واحد‌های با تکنولوژی روز دنیا و با ظرفیتی بیش از ۲۰ برابر واحد‌های قدیمی اشاره کرد.

۵- احداث فضای سبز: دراین خصوص شرکت پتروشیمی شیرازبا احداث بیش از ۱۵۵ هکتار فضای سبز که معادل ۳۰درصد اراضی تحت تملک بوده که بیش از ۱۰ برابرحد مشخص شده جهت صنایع را باجراء گذارده که این مورد تعهد شرکت در راستای جلوگیری ازآلودگی اثبات می‌کند.

۶- سایرموارد:شرکت پتروشیمی شیرازپس ازارزیابی توسط ارگان‌های نظارتی و نیزارزیابی توسط ممیزین داخلی و خارجی به کسب گواهی‌های متعدد نائل آمده که برخی از این موارد بشرح زیر است:

لوح صنعت پاک (سازمان حفاظت محیط زیست کشور)

لوح صنعت سبز (سازمان حفاظت محیط زیست کشور)

لوح صنعت برگزیده سبز (سازمان حفاظت محیط زیست کشور)

گواهی نامه تعهد سبز (دفتر امور محیط زیست وزارت صنعت معدن و تجارت)

اشتراک گذاری :
ارسال نظر