بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل شرکت هوشمند فرآیند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

معاملات الگوریتمی نیازی به دستگاه ماینر ندارد

معاملات الگوریتمی نیازی به دستگاه ماینر ندارد
سیستم معاملات الگوریتمی امکان انجام تعداد معاملات بیشتر در مدت زمان کمتر را دارد. افزایش تدریجی حجم معاملات از موارد اثرگذار بر پویایی بازار سرمایه خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۸۱۱۹

معاملات الگوریتمی نیازی به دستگاه ماینر ندارد

به گزارش بورس نیوز بحث معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه مجدد داغ شده است. شایعاتی مطرح‌شده که ۸۲ دستگاه ماینر کشف‌شده در شرکت بورس جهت معاملات الگوریتمی مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

رضا فتاحی مدیرعامل شرکت هوشمند فرآیند (شرکت فعال در حوزه معاملات الگوریتمی) در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد صحبت‌های مطرح‌شده در مورد ارتباط ماینرهای کشف‌شده در شرکت بورس و معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه نادرست باشد. معاملات الگوریتمی اصولاً نیاز به دستگاه ماینر ندارد؛ حجم اطلاعات در معاملات الگوریتمی به حدی است که تهیه یک سیستم با هزینه حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان جوابگوی نیاز علاقه‌مندان به استفاده از معاملات الگوریتمی خواهد بود و نیاز به تهیه دستگاه ماینر نیست! نه‌فقط در بازار سرمایه ما که معمولاً در هیچ‌یک از بورس‌های دنیا، برای معاملات الگوریتمی از دستگاه ماینر استفاده نمی‌شود. معتقدم احتمال ارتباط بین دستگاه‌های ماینر کشف‌شده در شرکت بورس با معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ما نزدیک به صفر است.


وی در ادامه در رابطه با معاملات الگوریتمی و تأثیر آن بر روند بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه و انجام می‌شود اما تأثیر معاملات الگوریتمی بر بازار سرمایه ما آن‌قدر بااهمیت نیست که موجب تغییر روند بازار شود در مرحله اول آنچه روند بازار سرمایه را شکل می‌دهد و جریان نقدینگی تحلیل بنیادی و تکنیکال شرکت‌ها و اوضاع اقتصادی کشور است. بازار سرمایه ما در حال حاضر از معضل کمبود نقدینگی رنج می‌برد و معاملات الگوریتمی نمی‌تواند تأثیری بر حجم نقدینگی این بازار داشته باشد. به‌هرحال معاملات الگوریتمی آپشن جدیدی است که در بازار سرمایه ما مورداستفاده قرار می‌گیرد و مزایای خاص خود را هم خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین مزایای معاملات الگوریتمی افزایش حجم معاملات است. اما هنوز معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ما آن‌قدر پررنگ نشده که ما روند بازار سرمایه را به معاملات الگوریتمی ربط دهیم و یا مثبت و منفی شدن‌های برخی روزهای بازار را تحت تأثیر معاملات الگوریتمی بدانیم. بازار سرمایه ما در چند ماه اخیر بنیادی محور شده و بر اساس تحلیل وضعیت شرکت‌ها حرکت کرده است. کما اینکه در این چند ماه گروه‌هایی همچون پتروشیمی‌ها معدنی‌ها و فلزی‌ها رشد کردند که با نگاه تحلیلی و بنیادی، این گروه‌ها و اوضاع بهتری نسبت به سایر گروه‌های بازار داشتند. دلیل رشد این گروه‌ها در این چند ماه، عوامل بنیادی، افزایش نرخ ارز و رشد سودآوری شرکت‌ها بوده و ارتباطی با معاملات الگوریتمی نداشته است. در مقابل شرکت‌هایی هم که به لحاظ بنیادی اوضاع خیلی مطلوبی نداشتند مورد اقبال بازار قرار نگرفته‌اند. این شرایط هیچ ارتباطی با معاملات الگوریتمی نداشته است.

فتاحی افزود: اما به‌هرحال افزایش حجم معاملات به پویایی بیشتر بازار سرمایه کمک خواهد کرد و معاملات الگوریتمی ابزاری برای افزایش تعداد معاملات خواهد بود. سیستم معاملات الگوریتمی امکان انجام تعداد معاملات بیشتر در مدت‌زمان کمتر را دارد. افزایش تدریجی حجم معاملات از موارد اثرگذار بر پویایی بازار سرمایه خواهد بود. اما نکته اینجاست که به نظر می‌رسد انتقاداتی که به معاملات الگوریتم مطرح می‌شود عموماً منطقی و واقع‌بینانه نیست و بسیاری از منتقدان معاملات الگوریتمی درک و شناخت صحیح از این حوزه ندارند. معاملات الگوریتمی صرفاً جهت نوسان گیری‌های کوتاه‌مدت نیست و حتی سرمایه‌گذاران با دید میان‌مدت و بلندمدت هم می‌توانند از معاملات الگوریتمی برای خریدوفروش‌های خود استفاده کنند. امیدواریم با گسترش این حوزه و افزایش شناخت و آگاهی سرمایه‌گذاران از معاملات الگوریتمی سهامداران امکان دسترسی به این ابزار را داشته باشند و بتوانند از مزایای آن بهره ببرند بی‌آنکه نگرانی بیجا بابت تأثیر منفی معاملات الگوریتمی بر روند بازار سرمایه داشته باشند.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تاثیر آزادسازی معاملات الگوریتمی بر
در گفت و گو با بورس نیوز تشریح شد؛

تاثیر آزادسازی معاملات الگوریتمی بر "بورس"

لجبازی در
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

لجبازی در "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
آرش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
با سلام و احترام
ریایت محترم سازمان بورس
نظر به اینکه معاملات الگوریتمی احتمال بروز تخلف را بوجود می آورد ، راهکار و پاسخ شما در این باره چیست ؟
این موضوع به کرات می شود دیده شود شخصی جهت پایین آوردن های میانگین وزنی نمادی ، اردر میزنه ولی تا مرحله اردر سازوکار الگوریتمش رو تنظیم می کنه ! و به محض ترتیب اثر دادن سفارش با یک دستور ساده n-1 نوبتش نرسیده ریکوئست کنسل یا ریکوئست ریجکت میده این موضوعیه که ما داریم هر روز علی الخصوص درسهم های بزرگ و ارزش سهمی پایین میبینیم که اصلا سهم توان پمپ شدن به بالا رو از دست میده و این فقط توان و علاقه و روحیه فعال متمرکز بازار رو مستهلک میکنه و منافع سهامداران را تضییع ، خیلیم راحت قابل توصیفه ، فردی که اجازه معامله الگوریتمی دارد از فرصت اردر گذاری و اردر برداری سوء استفاده می کنه و نرسیده به اردر مطلق یک دستور No یا ریجکت به معامله اش میده فقط صرف کشیدن رنج و کندل به پایین ، اصلا احتمال یقین میتونه این اصل موجب عدم پیشرفت بورس و سیل اعتراضات باشه! حالا از سر نفعه از سر مرضه از سر هر فاکتوریه یک تصمیم خوب که منجر به سهولت رصد تخلفات بشه لازمه به هر صورت بخش نظارت بازار هم دو چشمه و خطای انسانی بالاهه مگه خود بخش نظارت هم ضد بدافزار داشته باشه یا نظارت الگوریتمی و برنامه نویسی کنه یا اردر گذاری یا اردر برداری اعتبار باشه نه اسباب بازی به هرروی عده ای قصد فعالیت بازدهی از بازار سرمایه دارند عده ای نیت استهلاکی و این باید بشدت مبارزه بشه!ضمن اینه دستور اردر گذاری برداری هم دو روز دیگه بهانه نشه عده ای بگویند تو اینکارو کردی منجر به مشکل شده!!!از طرفین مقابل بخش نظارتی هم تقاضا دارم ، التماس تقید به نظم و اصول و انسانیت و سلامت
شمس یاوری ساوجی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
کل سرمایه من در بورس یکصد میلیون تومان بود که اکنون ۷۲ میلیون تومان شده والباقی در ضرر هستم وچون پول دیگه ای ندارم که ابزار الگوریتمی خرید کنم‌هیچوقت نمیتونم سهم های رشد یابنده روز مثل عرضه اولیه را که درچند روز اول رشد قیمتی دارند خرید کنم .فقط وقتی میتونم سهام امثال ازنوع عرضه اولیه را بخرم که منفی شده اند.آیا این بی‌عدالتی وظلم ورانت وسوء‌استفاده از ابزار دیجیتال الگوریتمی نیست که من وامثال من نداریم .چرا سازمان بورس وسازمانهای نظارتی کشور دخالت نمیکنند ورفع رانت نمیکنند. اینکه دیگه خیلی ساده است که کاری کرد همه بتوانند یکسان از منافع بهره ببرند.حداقل تقدم زمان سفارشگزاری را در زمان پیش گشایش لغو کنید.شما ها بهتر میدانید چه بکنید ولی افسوس که نمی‌کنید، فقط می‌گویید این نوع پیشنهادها شدنی نیست
ناشناس
Germany
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
مشخص است شخصی با عنوان مدیرعامل شرکت هوشمند فرآیند (شرکت فعال در حوزه معاملات الگوریتمی) از معاملات الگوریتمی دفاع می کند چون از این راه پول در میاره
افراد حقیقی که هر روز به خاطر این نوع معاملات ضرر می کنند باید نظر بدن نه امثال این آقایون