بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
چطور پس‌انداز کنیم؟
پس‌انداز کردن و این که چطور پس‌انداز کنیم یکی از موضوعاتی است که بی‌تعارف باید گفت بسیاری از ما از آن آگاه نیستیم.
کد خبر : ۲۴۸۳۵۸

چطور پس‌انداز کنیم؟

به گزارش بورس نیوز، عبارت «دور باطل» را حتما حتی برای یک بار هم که شده در زندگی‌مان شنیده‌ایم. بسیاری از اتفاقات ملال‌آور در زندگی روزمره‌مان از اشتباهاتی نشأت می‌گیرد که بار‌ها و بار‌ها به خود قول داده‌ایم که با کسب مهارت از وقوع دوباره آن‌ها جلوگیری کنیم. پس‌انداز کردن و این که چطور پس‌انداز کنیم یکی از موضوعاتی است که بی‌تعارف باید گفت بسیاری از ما از آن آگاه نیستیم. متاسفانه این مبحث در میان دروس پایه سال‌های تحصیل‌مان – حتی در دوران دانشگاه – جایی نداشته است. جلوی ضرر را از هر جا که بگیریم منفعت است؛ بنابراین در این مطلب به این سوال که «چطور باید پس‌انداز کنیم؟» پاسخ خواهیم داد. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که بسیاری از ما بار‌ها برای پس‌انداز کردن تلاش کردیم. اما چون راه درست را نمی‌دانستیم نتوانسته‌ایم به درستی این کار را انجام دهیم و به طور کلی قید پس‌انداز کردن را زده‌ایم.

ثبت هزینه‌ها برای پس‌انداز بهتر

حتما شنیده‌ایم که بهترین راه برای ثبت هر چیز یادداشت کردن آن است. هزینه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همه ما به طور روزانه با کوه عظیمی از هزینه‌های ریز و درشت مواجه هستیم و در بسیاری از مواقع نمی‌دانیم پول‌مان چطور تمام می‌شود. گاهی فکر می‌کنیم چیز خاصی نخریدیم و پول‌مان خرج شد. آن وقت است که از خود می‌پرسیم چه چیز‌هایی خریدیم که هنوز به وسط ماه نرسیده، قسمت عمده درآمد ماهیانه‌مان خرج شده است.

شاید با خود بگوییم که خوب معلوم است؛ آنقدر هزینه‌ها بالا رفته که دیگر چیزی ته جیب‌مان نمی‌‎ماند. حق با شماست. اما بیاییم برای مدت سه ماه تمام هزینه‌های‌مان را یادداشت کنیم. یعنی هزینه هر ماه را یادداشت کنیم و آخر ماه که شد به فهرست هزینه‌هایی که در ۳۰ روز قبل داشته‌ایم، خوب نگاه کنیم. بی‌شک متوجه می‌شویم که خرج و برج‌هایی داشته‌ایم که اصلا ضروری نبوده‌اند. به این معنی که بعضی وقت‌ها این قسمت سنگین هزینه‌‎های ما مانند کرایه خانه و خرج خورد و خوراک نیست که قسمت عمده حقوق ماهیانه ما را می‌بلعد؛ بلکه مخارج برخی از خواسته‌های ما که اصلا ضروری نیستند تاثیر اصلی را در به هم خوردن تعادل هزینه‌ها به وجود آورده‌اند.

بزرگ‌ترین ویژگی که یادداشت کردن هزینه‌ها به همراه دارد این است که بفهمیم کجای کار بیهوده خرج کردیم و باید آن را اصلاح کنیم. خرید اجناس برند یا تفریحات بیش از اندازه و بار‌ها به رستوران و کافی شاپ رفتن از نمونه‌های تامین خواسته‌های ما است که به ظاهر کوچک هستند، اما مستقیما روی به هم خوردن تعادل هزینه‌های ما تاثیر می‌گذارند.

پیش به سوی بودجه بندی

این که چطور پس‌انداز کنیم مستلزم این است که مرحله شناسایی و ثبت هزینه‌ها را به خوبی انجام دهیم. بعد از این که حداقل به مدت ۳ ماه و به طور منظم و دقیق به ثبت هزینه‌ها پرداختیم، آن موقع می‌توانیم طبق بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که برای رفع نیاز‌ها و خرج‌های ضروری‌مان بودجه بندی ماهیانه داشته باشیم و از هزینه کردن برای خواسته‌های بی‌مورد کم کنیم. به یاد داشته باشیم که برای رسیدن به مرحله بودجه بندی باید حداقل به مدت ۳ ماه، تنها به ثبت هزینه‌ها بپردازیم و بعد به قضاوت در مورد هزینه‌ها و سپس بودجه بندی روی بیاوریم.

نوبت به پس‌انداز کردن می‌رسد!

حال که هزینه‌های خود را شناختیم و نیاز‌ها و ضروریات خود را از خواسته‌های‌مان تشخیص دادیم و در نهایت به بودجه بندی رسیدیم؛ حالا نوبت به پس‌انداز کردن می‌رسد. زمانی که بودجه بندی کنیم و برای خود تعیین کنیم که در هر ماه باید چه میزان از حقوق ماهیانه‌مان را خرج کنیم، قطعا میزانی از درآمدمان باقی می‌ماند که می‌‎توانیم آن را پس‌انداز کنیم. اصلا دلیل اصلی بودجه بندی این است که بتوانیم قسمتی از درآمد خود را حفظ کنیم. گفتنی است که باید به بودجه بندی که کرده‌ایم پایبند باشیم؛ به این معنی که نباید خارج از چارچوب مشخص شده خرج ماهیانه‌مان عمل کنیم.

چطور پس‌انداز کنیم؟

تعیین اهداف در پس‌انداز

برای پاسخ به این سوال که «اصلا برای چه می‌خواهیم پس‌انداز کنیم؟» می‌توان گفت که بدون در نظر گرفتن اهداف، پس‌انداز کردن یا هر تلاش دیگری بیهوده به نظر می‌آید. همگام با تلاش‌های‌مان برای پس‌انداز موفق، باید اهداف مالی خود را نیز مشخص کنیم. اهداف ما از پس‌انداز کردن می‌تواند خرید خانه، خرید اتومبیل، رفتن به یک سفر خارجی و یا حتی کنار گذاشتن پول برای خرید جهیزیه و یا خرج دانشگاه فرزندمان در آینده باشد. هر کدام از این اهداف نیاز به میزان پول مشخصی دارند و متفاوت از دیگری هستند.

به عنوان مثال برای خرید خانه به پول بیشتری نسبت به خرید اتومبیل نیاز داریم. پس باید جنس و نوع نیاز پولی و زمانی اهداف مالی خود را مشخص کنیم. بعد از این که اهداف را تعیین کردیم، باید به سراغ اولویت‌بندی آن‌ها برویم.

اولویت‌بندی اهداف و تصمیمات مالی

اولویت‌بندی اهداف می‌تواند در نحوه پس‌انداز ما تاثیر مستقیم داشته باشد. اگر بدانیم که کدام یک از اهداف مالی‌مان در اولویت قرار دارند، می‌توانیم محدوده زمانی و مبلغ موردنیاز برای پس‌انداز در جهت دستیابی به آن هدف مشخص شده را تنظیم کنیم. به عنوان مثال همگی می‌دانیم که اگر بخواهیم خانه‌ای خریداری کنیم باید محدوده زمانی طولانی‌تری نسبت به دیگر اهداف‌مان داشته باشیم. مشخص کردن محدوده زمانی به ما کمک می‌کند تا فراتر از حد انتظار معقول فکر نکنیم و در مسیر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری ثابت قدم‌تر و با حوصله‌تر ظاهر شویم.

از پس‌انداز تا سرمایه‌گذاری

از ثبت هزینه‌ها و بودجه بندی گرفته تا تعیین و اولویت‌بندی اهداف، همگی به این دلیل است که نحوه پس‌انداز ما و چگونگی آن در مسیر درست قرار بگیرد. در نهایت هم باید بتوانیم بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری مبالغ پس‌انداز شده خود پیدا کنیم.

همه ما به خوبی می‌دانیم که با نرخ تورم حال حاضر و اوضاع اقتصادی فعلی نباید پول نقد پیش خودمان نگه داریم. بهتر است پس‌انداز خود را در جایی که مطمئن است و در سرمایه‌گذاری به طور حرفه‌ای عمل می‌کند، سرمایه‌گذاری نماییم.

یکی از راه‌های خوبی که بتوانیم سراغ سرمایه‌گذاری برویم، این است که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کیان دیجیتال استفاده کنیم. این صندوق‌ها برای تمام افراد غیرحرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و حتی حرفه‌ای مناسب است.

تلاش تیم متخصص هر کدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کیان دیجیتال این است که ارزش صندوق‌ها را افزایش دهند و از این طریق درآمدزایی کنند. به این ترتیب ارزش دارایی صاحبان صندوق‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با نصب اپلیکیشن نیز می‎توان در این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری آنلاین پرداخت و از اتلاف وقت و ماندن در صف‌های طولانی مانند بانک و کارگزاری‌ها جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیرهوشنگ
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
عالی