بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
مدیرعامل کارخانجات مادیران، بزرگترین کمک به واحد‌های تولیدی را در اختیار قرار دادن ارز ترجیحی به آن‌ها با قیمت مناسب عنوان کرد.
کد خبر : ۲۴۹۶۰۲

مادیران+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بابک ثقفی، مدیرعامل کارخانجات مادیران اظهار کرد: بزرگترین کمک به واحد‌های تولیدی را در اختیار قرار دادن ارز ترجیحی به آن‌ها با قیمت مناسب عنوان کرد. اکنون تولیدکننده مجبور است، بهره‌های ۲۲ درصدی را به سیستم بانکی پرداخت کند در حالی که در کشور‌های دیگر برای تولیدکننده بهره صفر درصدی در نظر گرفته شده است.



وی با بیان اینکه اکنون ۴۵ درصد لوازم خانگی بازار از طریق قاچاق وارد می‌شود، افزود: هیچ یک از هزینه‌های قانونی از جمله مالیات‌ها در بخش کالا‌های قاچاق پرداخت نمی‌شود این در حالی است که تولیدکننده مدام با افزایش هزینه‌های تولید روبه‌رو بوده و در رقابتی نابرابر تلاش می‌کند به گونه‌ای که بخش زیادی از هزینه‌های ما برخلاف برند‌های قاچاق به عنوان مالیات یا سایر هزینه‌های جانبی به دولت پرداخت می‌شود.

مدیرعامل مادیران همچنین درباره آفت‌های قیمت‌گذاری دستوری ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری عامل ایجاد رانت است و بر صنایع آثار منفی دارد، این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

ثقفی با تاکید بر اینکه علاوه‌بر افزایش هزینه‌های تولید، قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده، توضیح داد: در این اوضاع دولت به جای حمایت از تولیدکننده مدام مانع تغییرات قیمتی کالا می‌شود. در حالی‌که مواد اولیه تولیدی از چین ۲۵ تا ۳۰درصد در مقایسه با سال گذشته گران شده و این امر هزینه‌های زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند و علاوه‌بر آن مواد پتروشیمی‌ها ۱۰۷ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت داشته و هزینه حمل‌و‌نقل هر کانتینر از چین از ۴۰۰۰ دلار سال ۹۹ به ۹ هزار دلار در سال جاری رسیده است؛ بنابراین دولت نباید مانع افزایش قیمت‌ها شود.

وی بیان کرد: در نتیجه در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۶۰میلیارد تومان سود شناسایی کرده‌ایم در حالی‌که به دلیل ارزش سرمایه‌گذاری ما برای تولید لوازم خانگی که بالغ‌بر ۴ هزار میلیارد تومان بوده، سهامداران از ما انتظار دارند.

مدیرعامل کارخانجات مادیران با یادآوری اینکه زمانی ۷۰ درصد بازار در اختیار برند‌های خارجی بود، خاطرنشان کرد: توجهی به اینکه چرا دو سه برند باید صنعت ایران را در اختیار بگیرند و یک شبه از کشور خارج شوند، نمی‌شد. این شرکت‌ها باید تکنولوژی اساسی وارد کشور کنند؛ بنابراین خواسته ما از این شرکت‌ها باید تغییر کند.

ثقفی بیان کرد: جالب اینجاست که در نوسانات نرخ ارز ما باید خرید‌های خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادیم؛ درحالی که در مقطعی ارز بازار آزاد ارزان‌تر از ارز نیمایی بود، اما تولیدکننده باید خرید نیمایی انجام می‌داد و در غیر این صورت قاچاقچی محسوب می‌شد.

وی همچنین، با بیان اینکه کالا‌های قاچاق در مدت زمان کوتاهی لب مرز می‌آیند و در بازار توزیع می‌شوند، افزود: این درحالی است که تولیدکننده برای خرید مواد اولیه ۴ تا ۵ ماه منتظر بوده است. نکته مهم اینجاست که پول را هم می‌دهیم، اما حدود ۵ ماه طول می‌کشد تا مواد اولیه در اختیار ما قرار گیرد و به یک تا دو ماه زمان برای تولید محصول نیاز داریم و در واقع ۷ ماه زمان صرف می‌شود تا کالا وارد بازار شود.

وی در رابطه با اینکه چرا بعد از نامه مقام معظم رهبری مبنی ممنوعیت واردات کالا‌های کره‌ای شرکت‌های تولیدی به جای کسب رضایت بیشتر مصرف‌کننده ایرانی به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند، گفت: واحد تولیدی ما به هیچ عنوان گران نکرده است و حتی در جلسه با مسئولان سازمان حمایت مستندات افزایش ندادن قیمت‌ها را ارائه خواهند داد. البته ما برخلاف اینکه به دستورالعمل قیمت‌گذاری پایبند هستیم، اما به تغییر نکردن قیمت‌ها اعتراض داریم.

مدیرعامل مادیران درباره دستورالعمل جدیدی صنعت لوازم خانگی در قیمت‌گذاری محصولات تصریح کرد: در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهوری قرار شد که قیمت مصرف‌کننده روی محصولات اعمال شود. البته هنوز زمان آن مشخص نیست؛ اما قیمت کارخانه، توزیع و مصرف‌کننده مشخص خواهد شد. علاوه‌بر این قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ هم درج می‌شود تا مردم از آن‌ها مطلع شوند.

ثقفی درباره صادرات تاکید کرد: باید برای صادرات لوازم خانگی الزامات زیادی فراهم شود که بخشی از آن‌ها دست تولیدکننده است و بخش اعظم آن هم باید از سوی دولت پیاده‌سازی شود. در صورت حمایت و رفع موانع از پیش پای تولیدکننده امکان صادرات نیز فراهم خواهد شد.

مدیرعامل مادیران با بیان اینکه هدف‌های صادراتی مادیران کشور‌های منطقه بوده، بیان کرد: تاکنون در زمینه صادرات تلویزیون به منطقه اقداماتی انجام داده‌ایم باید سعی کنیم جایگاه کشور از زنجیره تامین دنیا را مشخص کنیم.

وی در خصوص واردات یک میلیون دلار درب یخچال با مبدا چین از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام ادامه داد: باید این نکته را متذکر شوم که تولیدکننده برای ارزیابی محصولات جدید در بازار تا حدودی بخشی از قطعات را از محل واردات تامین و سپس داخلی‌سازی می‌کند. البته این آخرین محموله وارداتی درب یخچال بود و با پیاده‌سازی ماشین‌آلات، این قطعات در داخل کشور تولید خواهد شد.

ثقفی با یادآوری اینکه مادیران سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته و اکنون نیز برنامه افزایش سرمایه ۱۰۸۰ میلیارد تومانی را در برنامه خود دارد، گفت: پشتوانه تولیدات ما هزاران سهامداری هستند که سهام شرکت را خریداری کرده‌اند، سهامداران مادیرا به زودی اثر کیفیت بیشتر محصولات این شرکت را در ارزش سهام خود خواهند دید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش قابل توجه درآمدهای
تلویزیون‌های این شرکت رشد دلچسب درآمد را نمایش داد؛

افزایش قابل توجه درآمدهای "مادیرا" در تیرماه

نمایش سود ۲۲۰ ریالی در نمایشگرهای مادیران
سود سهام مادیران در سال ۹۹ مشخص شد؛

نمایش سود ۲۲۰ ریالی در نمایشگرهای مادیران

سود ۱.۶۶۰ ریالی هر سهم این شرکت در ۹ماهه سال جاری ثبت شد؛

نمایش کاهش سودآوری "مادیرا" در ۳ماهه

ارسال نظر