بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
ذخایر بانک‌ها، الزام حسابرس است؛ نه دلخواه بانک!

پاسخی برای ذخایر و نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها

پاسخی برای ذخایر و نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها
کارشناس پولی و بانکی گفت: درباره ذخایر و نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها با تاکید حسابرس‌های رسمی و بازرسان بانک برای کاهش ارزش دارایی نظیر بدهی‌های مالیاتی، بدهی به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و... به بانک‌ها تکلیف می‌شود و مثلا در صندوق بازنشستگی، بانک مبلغی را برای حقوق کارکنان بازنشستگان می‌دهد.
کد خبر : ۲۴۹۶۲۹

پاسخ به انتقادات سهامداران در مورد ذخایر و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها

سید بهاالدین هاشمی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز به انتقادات سهامداران درباره ذخایر و نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها توضیح داد.

هاشمی کارشناس پولی و بانکی اذعان کرد: بانک‌های خصولتی، باید برای جبران کاهش ارزش دارایی‌ها یا برای پرداخت تعهدات خود ذخیره بگیرند. در واقع ممکن است بانک‌ها برای تعهدات سال بعد به پول نیاز داشته باشند که با ذخیره آن‌ها می‌توانند کار خود را پیش ببرند.

وی ادامه داد: افزایش میزان ذخایر بانک‌ها که البته الزام مقررات حسابرسی هم هست، اگرچه موجب کاهش EPS بانک‌ها می‌گردد؛ اما باعث افزایش سود سرمایه‌ای و ارزش سهام نیز شده و در مراحل بعد سهامداران با فروش سهام یا شرکت در افزایش سرمایه ها، بابت افزایش ارزش سهم منتفع می‌شوند.

هاشمی ادامه داد: این ذخایر با تاکید حسابرس‌های رسمی و بازرسان بانک برای کاهش ارزش دارایی نظیر بدهی‌های مالیاتی، بدهی به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و... به بانک‌ها تکلیف می‌شود. مثلا در صندوق بازنشستگی، بانک مبلغی را برای حقوق کارکنان بازنشستگان می‌دهد.

این کارشناس افزود: در واقع این ذخایر بر اساس یکسری اصول مالی و منطقی در نظر گرفته شده و حکم هزینه‌ای را دارد که باعث کاهش EPS و افزایش استحکام سهام و اقتدار مالی بانک می‌شود.

این کارشناس پولی و بانکی در ادامه درباره انتقاد از غیر واقعی بودن نرخ تسعیر ارز بانک ها، گفت: نرخ تسعیر ارز بانک ها، توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و بانک‌ها می‌بایست مازاد دارایی‌های ارزی و تعهدات ارزی خود را با این نرخ، تسعیر کنند.

هاشمی تاکید کرد: سود حاصل از تسعیر نرخ ارز، قابل تقسیم بین سهامداران نیست و تاثیری بر DPS بانک ندارد اما؛ به هر حال سبب حسن شهرت بانک و افزایش سود سرمایه‌ای و رشد ارزش سهام بانک می‌گردد. ولی چنانچه مانده دارایی‌های ارزی بانکی، منفی باشد؛ بانک زیان شناسایی می‌کند و طبیعی است که با افزایش نرخ تسعیر ارز، زیان بانک هم افزایش می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت، بانک‌ها در این مورد باید تابع نظر بانک مرکزی باشند و نمی‌توان بابت نرخ تسعیر ارز، به بانک‌ها خرده گرفت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا نقدیون و سرمایه‌داران به
فتیله نرخ‌سود بانکی پایین آمد اما؛

آیا نقدیون و سرمایه‌داران به "بورس" می‌آیند

FATF و چالش کفایت سرمایه بانک‌ها
رئیس هیات مدیره بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

FATF و چالش کفایت سرمایه بانک‌ها

مداخله دو سر باخت دولت در امور بانکی
یک کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مداخله دو سر باخت دولت در امور بانکی

بانک سامان برای شما یادآور چیست
"بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم برای خود امکانات درست می‌کنند"

بانک سامان برای شما یادآور چیست

ارسال نظر